Tuloslaskelman ja konsernituloslaskelman laatimisessa käytettävät kaavat

arbets- och näringsministeriet
Julkaisuajankohta 13.12.1999 0.00
Tiedote 1596
Numero
1596

1 Hakemus

Hakija (--) sekä sen tytäryhtiö (--) ovat pyytäneet kirjanpitolautakunnalta lausuntoa mahdollisuudesta käyttää 31.12.1999 päättyvästä tilikaudesta alkaen tilinpäätöksessään konsernin ja yksittäisen yhtiön osalta kirjanpitoasetuksen (1339/1997) 1:1 §:n mukaisen tuloslaskelmakaavan asemesta laissa sijoituspalveluyrityksistä (579/1996) määritellyille sijoituspalveluyrityksille tarkoitettua tuloslaskelmakaavaa.

Hakijan toiminnan tarkoituksena on sijoittaa --- suomalaiseen elinkeinoelämään ---. Sijoituskohteina ovat alkuvaiheen kasvuyritykset, pääomasijoitusrahastot sekä teollisuuden rakenne- ja yritysjärjestelyt. Hakijan toiminta koostuu pelkästään sijoitustoiminnasta. Sijoitukset muodostuvat suorista vähemmistösijoituksista kohdeyrityksiin sekä sijoituksista kommandiittiyhtiömuotoisiin pääomasijoitusrahastoihin.

Hakija omistaa tytäryhtiöstään 66,7 %:a. Tytäryhtiö toimii osakeyhtiömuotoisena pääomasijoittajana, jolla on vähemmistösijoituksia noin 40 kohdeyritykseen sekä kahteen kommandiittiyhtiömuotoiseen pääomasijoitusrahastoon.

Hakijoiden toiminta muodostuu siten suoraan tai välillisesti suomalaisten kasvuyritysten rahoittamisesta osakepääomalla tai velkainstrumenteilla.

Hakijoiden tuotot muodostuvat pelkästään sijoitustoiminnan tuotoista. Tuotot syntyvät likvidin rahoitusomaisuuden tuottojen lisäksi kohdeyrityksistä saatavina korko- ja osinkotuottoina sekä niiden myynnistä saatavina myyntituottoina tai kohdeyritysten arvoon kohdistuvina arvonkorotuksina. Tuottoihin kuuluvat myös ky-muotoisten pääomasijoitusrahastojen jakamat tuotot sekä näiden rahasto-osuuksien mahdolliset arvonkorotukset. Sijoitustoiminnasta aiheutuvia kulueriä ovat suorien sijoitusten myyntitappiot tai arvonalennukset kohdeyrityksistä tai rahasto-osuuksista. Yhtiön muut kulut koostuvat hallintoon liittyvistä henkilöstö- yms. kuluista.

Hakijoiden mukaan KPA 1:1 §:n mukainen tuloslaskelmakaava ei anna oikeaa kuvaa yhtiöiden pääasiallisesta toiminnasta. Yhtiön toiminnan luonnetta paremmin kuvaava taloudellinen informaatio on esitettävissä sijoituspalveluyrityksille tarkoitetulla tuloslaskelmakaavalla. Hakijoiden mukaan --- asettaa erityisen painavan tarpeen sille, että yhtiöiden esittämä taloudellinen informaatio kuvaa parhaalla mahdollisella tavalla yhtiöiden toiminnan todellista laatua.

Tietoisena siitä, että kirjanpitolautakunta ei voi myöntää poikkeuslupaa tuloslaskelman ja taseen laatimisessa noudatettavista kaavoista eikä liitetiedoista, hakijat pyytävät, että kirjanpitolautakunta lausunnossaan katsoo hakijoiden täyttävän VM:n päätöksessä määritellyn sijoituspalveluyrityksen tai rahoituslaitoksen tunnusmerkit ja voivan näin ollen soveltaa sijoituspalveluyrityksille tarkoitettua tuloslaskelmakaavaa.

Hakijat pyytävät, että kirjanpitolautakunta käsittelee lausuntopyynnön kiireellisenä siten, että hakijat voivat ottaa lausunnon huomioon tilivuoden 1999 tilinpäätöstä valmisteltaessa.

2 Lausunnon perustelut 2.1 Kirjanpitolautakunnan aikaisemmin myöntämä poikkeuslupa

Kirjanpitolautakunta on aikaisemmin myöntänyt hakijalle (emoyritykselle) poikkeusluvan (1353/1995), jonka perusteella hakija on saanut poiketa tuolloin voimassa olleen kirjanpitoasetuksen 1 §:n mukaisesta tuloslaskelmakaavasta siten, että sijoitustoiminnan korkokulut, muut vieraan pääoman kulut ja muut sijoituskulut merkitään erikseen liikevaihdosta vähennettävään, esimerkiksi "Sijoituskulut"-nimiseen ryhmään ja että sijoituksista tehdyt poistot ja niiden peruutukset merkitään tuloslaskelmaan ennen liikevoittoa myyntivoittojen ja -tappioiden yhteyteen liiketoiminnan muuksi tuotoksi ja kuluksi. Lautakunnan päätöksen mukaan hakija ei tarvinnyt lupaa korko- ja osinkotuottojen merkitsemiseksi liikevaihtoonsa, koska pääomansijoitustoimintaa ja muuta siihen liittyvää sijoitustoimintaa pääasiallisena toimintana harjoittavan kirjanpitovelvollisen varsinaisesta suoritetuotannosta saadut tuotot sisällytetään liikevaihtoon. Edelleen lautakunna


n antaman päätöksen mukaan osakkeiden ja osuuksien myynnistä syntyneet myyntivoitot ja -tappiot merkitään liiketoiminnan muuksi tuotoksi tai kuluksi ennen liikevoittoa.

2.2 Kirjanpitolautakunnan oikeus myöntää poikkeuslupia vuoden 1997 kirjanpitolain mukaan

Kirjanpitolain (1336/1997) 8:2.2 §:ssä säädetään kirjanpitolautakunnan oikeudesta myöntää poikkeuslupia. Sen mukaan poikkeuslupa voidaan myöntää kirjanpitolain 3:1.2 §:n toisesta virkkeestä, 3:6 §:stä, 6:1.1 §:stä, 6:2.2 §:stä, 6:5.1 §:stä, 7:3 §:stä ja 7:4 §:stä. Kirjanpitolautakunta ei siis voi myöntää poikkeuslupaa tuloslaskelman ja taseen laatimisessa noudatettavista kaavoista eikä liitetiedoista, joista säädetään kirjanpitolain 3:1.3 §:ssä.

2.3 Valtiovarainministeriön päätös tilinpäätöksestä ja konsernitilinpäätöksestä

Hakijan (emoyrityksen) toimialana kaupparekisteriotteen mukaan on pääomasijoitustoiminta ja siihen liittyvä muu sijoitustoiminta. --- Tässä tarkoituksessa yhtiö tekee pääasiallisesti oman pääoman ehtoisia sijoituksia pääomasijoitustoimintaa harjoittaviin yhteisöihin. Yhtiö voi tehdä sijoituksia myös suoraan edellä tarkoitettuihin yrityksiin. Hakijan tytäryrityksen toimialana on lähinnä yritystoiminnan alkuvaiheessa tai kehitys- tai kansainvälistymisvaiheessa olevien yritysten rahoittaminen osakepääomasijoituksin ja muilla riskirahoitusvälineillä.

Hakija ei ole luottolaitostoiminnasta annetun lain (1607/1993) 1:1 - 1:2 §:ssä tarkoitettu luottolaitos tai rahoituslaitos eikä myöskään sijoituspalveluyrityksistä annetun lain (579/1996) 1:4 §:ssä tarkoitettu sijoituspalveluyritys. Hakija ei siten voi suoraan soveltaa valtiovarainministeriön edellä mainittujen lakien nojalla luottolaitoksen ja sijoituspalveluyrityksen tilinpäätöksestä ja konsernitilinpäätöksestä antamaa päätöstä (1376/1997), jonka 2 luvussa määrätään käytettävistä tuloslaskelma- ja tasekaavoista.

2.4 Tuloslaskelmaa koskevat säännökset

Kirjanpitolain 3 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan "tilikaudelta on laadittava tilinpäätös, joka sisältää tuloksen muodostumista kuvaavan tuloslaskelman ---"

Kirjanpitoasetuksen (1339/1997) 1 luvun 1 §:n tuloslaskelmakaava perustuu neljännen yhtiöoikeudellisen direktiivin 23 artiklaan.

2.5 Kirjanpitolautakunnan kannanotto

Kirjanpitolautakunta katsoo, ettei riittäviä perusteita ole hakemuksessa esitetyn tuloslaskelmakaavan käyttämiseen.

Kirjanpitolain 3 luvun 2 §:n 1 momentin mukaan tilinpäätöksen tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot kirjanpitovelvollisen toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta (oikea ja riittävä kuva). Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa.

Kirjanpitoasetuksen 1 luvun 9 §:n mukaan tuloslaskelma ja tase on laadittava kaavoja yksityiskohtaisempina, jos se on tarpeen tilikauden tuloksen muodostumiseen vaikuttaneiden tekijöiden tai tase-erien selventämiseksi.

Kirjanpitoasetuksen 1 luvun 1 ja 2 §:n tuloslaskelmakaavojen mukaan rahoitustuotot eritellään liikevaihtoa yksityiskohtaisemmin. Erittelyvaatimus perustuu neljännen yhtiöoikeudellisen direktiivin pakottavaan säännökseen, josta ei ole mahdollista poiketa.

3 Kirjanpitolautakunnan lausunto

Hakijoiden tulee laatia tuloslaskelmansa kirjanpitoasetuksen 1 luvun 1 §:ssä tarkoitettua tuloslaskelmakaavaa noudattaen.

Tuloslaskelma on laadittava yksityiskohtaisempana, jos se on tarpeen tilikauden tuloksen muodostumiseen vaikuttaneiden tekijöiden selventämiseksi. Kirjanpitovelvollisen toiminnan tuloksesta annettavan oikean ja riittävän kuvan vaatimat lisätiedot on ilmoitettava liitetiedoissa.