Asiamiespalkintojen ja suoramyyntimenojen kirjaaminen

työ- ja elinkeinoministeriö
Julkaisuajankohta 25.5.1987 0.00
Tiedote 912
Numero
912

A Oy on hakemuksessaan lausunut, että sen viimeisen tilikauden bruttomyynti jakaantui eri myyntilajeille seuraavasti: tilausmyynti 63 %, irtonumeromyynti 12 % ja ilmoitusmyynti 25 %. Tilausmyynti käsittää pääasiassa kalenterivuoden voimassaolevia tilauksia. Myynti laskutetaan tilauksen alussa ja jaksotetaan tilauksen kestoajan kuukausille jakamalla tilaushinta kuukaudessa ilmestyvien numeroiden suhteessa siten, että ilmestymättömiä numeroita vastaava osa tilaushinnasta on tilinpäätöksessä siirtovelkana.

Hakija on edelleen lausunut, että merkittävä osa tilausmyynnistä aikaansaadaan itsenäisten lehtiasiamiesten työn tuloksena. Asiamies saa palkkiona tekemästään työstä sekä myyntiprovisiota että rahapalkintoa. Myyntiprovisio, jonka määrä on 11 - 14 % tilaushinnasta, on asiamieskohtainen ja maksetaan asiamiehelle sen jälkeen, kun tilaaja on maksanut tilausmaksunsa kustantajalle, joka hoitaa myös laskutuksen. Asiamiespalkinto on kustantajan asiamiehille järjestämän myyntikilpailun tuloksista laskettu osapalkkio, joka perustuu myyntimäärään. Asiamiespalkinto maksetaan myyntikilpailun päätyttyä, usein huomattavasti aikaisemmin kuin tilaus, josta palkinto maksetaan, alkaa.

Hakija on ilmoittanut, että asiamiespalkkiot ja -palkinnot jaksotetaan samalla periaatteella kuin se myynti, josta palkkio maksetaan, eli asiamiehen ansio jaetaan tilauksen kestoajan kuukausille kuukaudessa ilmestyvien numeroiden suhteessa.

Hakija on tiedustellut, noudattaako se asiamiespalkintojen kirjaamisessa edellä kerrotulla tavalla hyvää kirjanpitotapaa, vai pitäisikö hakijan kirjaustapaa muuttaa siten, että asiamiespalkinnot käsitetään yleiseksi markkinointimenoksi vailla tilausriippuvuutta ja kirjataan maksuhetken mukaan kuluksi.

Hakija on edelleen lausunut, että tilausmyynti jakaantuu asiamiesmyyntiin ja ns. suoramyyntiin, joka on kustantajan harjoittamaa, pääasiassa osoitteellista vuosikertamyyntiä. Suoramyyntikampanjat toteutetaan pääasiassa lehtikohtaisina useampina erillisinä "lähetysaaltoina". Tällöin kustantaja tarjoaa kustantamansa lehden vuosikertaa, osavuosikertaa tai voimassa olevan tilausjakson jatkamismahdollisuutta postitse lähetetyllä myyntikirjeellä. Myyntikirjeestä aiheutuu seuraavanlaisia kustannuksia: potentiaalisen tilaajan osoitteen ostohinta, myyntikirjeen suunnittelukustannukset mainostoimistopalveluna sekä myyntimateriaalin painatuspalvelujen, kirjekuoren ja postimaksun sekä postitustyöpalvelun kustannukset.

Kilpailu aikakauslehtien tilausmyyntimarkkinoilla on hakijan ilmoituksen mukaan johtanut vuosikertamyynnin kampanjoiden käynnistymiseen entistä aiemmin tilauksen alkamiseen nähden. Paras kampanjakohtainen tulos aikaansaadaan ajoittamalla kampanja esimerkiksi juuri ennen hinnankorotusta.

Tämä pätee sekä uusissa tilauksissa että ns. jatkotilauksissa. Kustantaja pyrkii varmistamaan tilauksen jatkumisen hyvissä ajoin, ennen kuin tilaus päättyy. Käytännössä tämä merkitsee sopimusta vuodenvaihteessa päättyvän tilauksen jatkamisesta seuraavaksi kalenterivuodeksi yli puoli vuotta ennen tilauksen alkamista. Houkuttimena näin varhaiseen tilaamiseen voidaan käyttää muun muassa tilaushinnan nousuun liittyvää etua.

Hakijan suoramyyntimenoista kirjataan 30.6. tehtävissä tilinpäätöksissä siirtosaamisiin niiden myyntikampanjoiden menot, jotka toteutuvat 1.3. - 30.6. välisenä aikana. Menot kohdistuvat tilauksiin, joista tulot syntyvät ja tilaushinta laskutetaan seuraavana tilikautena.

Hakija on tiedustellut, noudattaako se myyntikampanjoiden menojen kirjaamisessa siirtosaamisiin hyvää kirjanpitotapaa, vai pitäisikö kampanjamenot kirjata tuloslaskelmaan kuluiksi niiden syntymisvaiheessa.

Lausunnon perustelut

Kirjanpitolain 4 §:n mukaan kirjanpitoon merkitään liiketapahtumina menot, tulot, rahoitustapahtumat sekä niiden oikaisu- ja siirtoerät. Tulojen siirtoeriä ovat mm. sopimuksen perusteella määräosuutena myynnistä muille kuin kirjanpitovelvollisen palveluksessa oleville henkilöille maksettavat myyntiprovisiot.

Hakemuksessa tarkoitetut, lehtiasiamiehille asiamiespalkintoina suoritettavat korvaukset, jotka perustuvat myyntimääriin ovat tilausmyyntitulojen siirtoeriä.

Tulonsiirto syntyy yleensä vasta suoritteen myyntitulon yhteydessä, toisin sanoen vasta kun suoritteen ostaja ja myyntihinta tunnetaan ja suorite on luovutettu. Kirjanpitolain 11 §:ssä säädetystä suoriteperusteen soveltamisvelvoitteesta johtuen on ennen suoritteen luovuttamista maksetut asiamiespalkinnot tilinpäätöksessä kirjattava tulonsiirtoennakkoina taseen vastaaviin.

Kirjanpitolain 16 §:n 1 momentin mukaan tilinpäätöksessä tilikauden tulot kirjataan tuotoiksi. Tuotoista vähennetään kuluina ne menot, joista ei todennäköisesti enää kerry niitä vastaavaa tuloa. Muut menot saadaan aktivoida sen mukaan kuin jäljempänä pykälässä säädetään. Kirjanpitolain 16 §:n 4 momentin mukaan, mikäli muita pitkävaikutteisia menoja on aktivoitu, ne on poistettava vaikutusaikanaan.

Hakemuksessa tarkoitetut suoramyyntikampanjoiden menot, joista seuraavana tilikautena todennäköisesti kertyy niitä vastaava tulo, saadaan aktivoida muina pitkävaikutteisina menoina ja vähentää seuraavan tilikauden tuotoista kuluina.

Kirjanpitolautakunnan lausunto

Hakemuksessa tarkoitetut, lehtiasiamiehille asiamiespalkintoina maksetut korvaukset, jotka perustuvat myyntimääriin, kirjataan hakijan tilinpäätöksessä siltä osin, kuin ne kohdistuvat seuraavan tilikauden aikana toimitettavaan myyntiin, tulonsiirtoennakkoina siirtosaamisiin.

Hakemuksessa tarkoitetut suoramyyntikampanjoiden menot saadaan aktivoida muina pitkävaikutteisina menoina, mikäli niistä todennäköisesti kertyy tilikauden päättymisen jälkeen niitä vastaava tulo.