Euromääräiseen kirjanpitoon siirtymisestä

työ- ja elinkeinoministeriö
Julkaisuajankohta 30.10.2000 0.00
Tiedote 1632
Numero
1632


1. Hakemus


Hakija (- -) valmistaa taloushallinnon tietojärjestelmiä. Hakijan mukaan kirjanpidon muuntaminen euromääräiseksi voidaan toteuttaa useissa tietojärjestelmissä vasta vuoden 2001 tilinpäätöksen vahvistamisen jälkeen. Tämä tarkoittaa, että useiden yritysten kirjanpito tulee olemaan markkamääräisenä jonkin aikaa vielä vuonna 2002. Hakija on 2.8.2000 pyytänyt lausuntoa siitä, onko edellä kuvattu menettely lainmukainen edellyttäen, että vuoden 2001 tilinpäätöksen laatimisen jälkeen tilivuotta 2002 koskeva juokseva kirjanpito muunnetaan euro-määräiseksi koko tilivuodelta.

2. Lausunnon perustelut

2.1. Suomen lain säännökset kirjanpidon valuutasta

Kirjanpitolain (1336/1997) 3:5 §:n ensimmäisessä virkkeessä säädetään tilinpäätöksen valuutasta: "Tilinpäätös on esitettävä - - Suomen rahan määräisenä." Lisäksi lainkohdan toisen virkkeen perusteella kirjanpitovelvollinen saa halutessaan esittää tilinpäätöksensä myös muussa valuutassa. Toisaalta laissa ja sitä alemmanasteisissa kirjanpitosäännöksissä ei ole otettu kantaa tilikauden aikaisen juoksevan kirjanpidon valuuttaan. Tämän vuoksi myös 1.1.2002 jälkeen juoksevassa kirjanpidossa voidaan tarvittaessa käyttää muuta tuolloin olemassa olevaa valuuttaa kuin euroa.

2.2. Euroopan unionin (EU) säännökset euron käytöstä

EU:n neuvoston asetuksen (974/98) 11 ja 15 artiklan perusteella jäsenvaltioiden on noudatettava seuraavaa aikataulua:

1.1.2002 alkaen euromääräiset setelit ja kolikot korvaavat vähitellen kansallisen rahayksikön määräiset setelit ja kolikot, jotka on poistettava käytöstä 1.7.2002 mennessä. Kansallinen rahayksikkö ei enää sen jälkeen ole käypää rahaa, mutta kansallisissa keskuspankeissa voi vaihtaa vanhoja seteleitä euromääräisiksi seteleiksi vielä pitkään. Tätä ajanjaksoa voi jäsenvaltio lyhentää omalla päätöksellään.

Suomen Pankki ja valtiovarainministeriö ovat 15.12.1999 päättäneet, että markkamääräiset setelit ja kolikot lakkaavat olemasta laillisia maksuvälineitä maaliskuun 2002 alussa. Päätös tarkoittaa sitä, että markka- ja euromääräiset setelit ja metallirahat ovat yhtä aikaa käytössä kaksi kuukautta vuoden 2002 alussa. (Rahanvaihtojakson lyhentämisestä 6 kuukaudesta 1-2 kuukauteen sovittiin EU:n talous- ja valtiovarainministerien kokouksessa 8.11.1999.)

Euroopan unionin edellä mainitun asetuksen 16 artiklan mukaan euroon "osallistuvien jäsenvaltioiden setelien ja metallirahojen liikkeeseenlaskijat hyväksyvät edelleen aiemmin liikkeeseen laskelmansa setelit ja metallirahat euroa vastaan vaihtokurssin mukaisesti noudattaen kansallisia lakejaan ja käytäntöjään." Suomen laissa metallirahasta (216/1998) säädetään, että

Suomen Pankki on velvollinen lunastamaan metallirahat, jotka eivät enää ole laillisia maksuvälineitä, 10 vuoden ajan kun asiaa koskeva päätös on tehty (5 §). Vastaavanlaiset säännökset on markkamääräisistä seteleistä (laki rahalain kumoamisesta 358/1998, 2.1 § 7 kohta ja rahalaki 358/1993, 14 §). Tämän mukaisesti Suomen Pankki on sitoutunut lunastamaan sekä markkamääräiset setelit että metallirahat 29.2.2012 saakka, vaikka ne eivät enää ole laillisia maksuvälineitä 28.2.2002 jälkeen.

On myös huomattava, että EU:n neuvoston asetuksen (1103/97, art. 3 art.) mukaan euron käyttöönotto ei muuta minkään oikeudellisen asiakirjan ehtoa eikä vapauta minkään oikeudellisen asiakirjan mukaisesta suoritusvelvollisuudesta. Se ei myöskään anna millekään osapuolelle oikeutta sellaisen asiakirjan yksipuoliseen muuttamiseen tai irtisanomiseen. Siirtymäkauden päättyessä voimassa olevissa oikeudellisissa asiakirjoissa esiintyviä viittauksia Suomen markkaan pidetään viittauksina euroyksikköön markan ja euron välisen kiinteän muuntokurssin mukaisesti säädettyjä pyöristämissääntöjä soveltaen.

2.3. Aikaisemmat lausunnot

EU:n neljännen yhtiöoikeudellisen direktiivin (78/660/ETY) 52 artiklassa tarkoitettu yhteyskomitea on laatinut vuonna 1997 muistion "Euron käyttöönoton vaikutus tilinpäätöksen laadintaan" (XV/7002/79, jäljempänä euro-muistio).


Kirjanpitolautakunta on aikaisemmin antanut euro-muistiosta neljä lausuntoa:


- KILA 1489/1997: lausunto euron käyttöönoton vaikutuksesta tilinpäätöksen laadintaan


- KILA 1520/1998: lausunto tilinpäätöksen laatimisesta Suomen markoissa 1.1.2002 jälkeen


- KILA 1528/1998: lausunto kurssitappioiden kirjaamisesta euroon siirryttäessä


- KILA 1532/1998: euro-muuntokertoimen käyttöönottaminen.

Kirjanpitolautakunta on lausunnossaan 1520/1998 ilmaissut kantanaan, että kirjanpitovelvollinen voi laatia tilinpäätöksensä Suomen markoissa tilikaudelta, joka päättyy 31.12.2001 tai sitä ennen. Mainitun ajankohdan jälkeen päättyviltä tilikausilta laadittavien tilinpäätösten on oltava euromääräisiä. Juoksevasta kirjanpidosta lautakunta on todennut, että kahden yhtäaikaisen rahan käyttöjaksolla kirjanpitovelvollinen voi käyttää juoksevassa kirjanpidossaan markkamääräisiä aputilejä siinä määrin kuin se on tarpeen ennen kansallisten setelien ja kolikoiden vaihtamista euroiksi.

2.4. Euro-muistion kohteesta

Euro-muistio koskee - nimensä mukaisesti - tilinpäätöksen laadintaa. Siinä ei käsitellä tilikauden aikaisen juoksevan kirjanpidon järjestämistä. Tämä on yhdenmukaista sen kanssa, että EU:n direktiivit koskevat tilinpäätöksen laatimista ja julkistamista, mutta eivät juoksevaa kirjanpitoa. Euro-muistio on luonteeltaan suositus.

Sittemmin (toukokuu 2000) on komissio ilmoittanut vastauksena eurooppalaisten tilintarkastajayhdistysten keskusjärjestön (Fédération des Experts Comptables Européens, FEE) kysymykseen juoksevasta kirjanpidosta vuonna 2002 seuraavaa:

"As regards internal accounting of companies, the euro will have to replace the national currency units in those Member States where the law requires the use of national currency. In these Member States, companies that do not comply with this requirement would be liable to the penalties provided by the national legislation for failing to maintain records in the appropriate form."

Komissio on ottanut kantaa juoksevaan kirjanpitoon myös tiedonannossaan 12.7.2000; "Euroon siirtyminen käytännössä: tilannekatsaus ja tulevat tehtävät" (KOM(2000) 443 lopullinen). Tiedonannossa lausutaan mm. seuraavaa:

"Siirtymisen toteuttaminen 1. tammikuuta 2002 jälkeen on vastoin lakia, koska kansallisten rahayksiköiden laillisuus maksuvälineenä päättyy keskiyöllä 31. joulukuuta 2001."

Tämä lausuma voidaan lukea siten, ettei markan käytäminen juoksevassa kirjanpidossa olisi enää sallittua 1.1.2002 tai sen jälkeen. FEE on kuitenkin komission avustamana antanut elokuussa 2000 toimintaohjeen "Changing to the euro - What would happen to a company on 1 January 2002 that had not converted to the euro?", josta (kappale "The financial systems that a company uses") käy ilmi, etteivät Euroopan unionin säännökset velvoita konvertoimaan kirjanpitojärjestelmiä siten, että juoksevassa kirjanpidossa käytetään vain euroa eikä sillä korvattavaa kansallista rahayksikköä 1.1.2002 alkaen (kursivointi tässä):

"- - In most countries of the Eurozone the internal accounting system has to be maintained in the legal currency of the country and if not a specific legal requirement, the quasi legal status of national accounting stanadards may make this necessary."

2.5. Kansalliset siirtymäsuunnitelmat

Valtionvarainministeriö on 10.10.2000 julkistanut suunnitelman "Euron käyttöönotto 2000/2001". Siinä esitetään juoksevasta kirjanpidosta seuraavaa (kohta 5.2.):

"Koska euro on Suomen ainoa rahayksikkö vuoden 2002 alusta lukien kaikkien yrityksissä laadittavien viranomais- ja muiden 1.1.2002 alkavaa kautta koskevien raporttien tulee viimeistään tuolloin olla euromääräisiä ja niiden yhteyden kirjanpitoon tulee olla selkeästi todennettavissa."

2.6. Kirjanpitolautakunnan kannanotto

Kirjanpitolautakunta kiinnittää huomiota siihen, että markkamääräiset oikeudelliset asiakirjat pysyvät sellaisenaan edelleen voimassa 31.12.2001 jälkeenkin ja siihen, että euron ja markan välinen muuntokerroin on pysyvä vakio. Vaikka markka ei enää ole valuutta 31.12.2001 jälkeen, niin sen suhde euroon on yksiselitteinen. Lisäksi Suomen Pankki on sitoutunut lunastamaan markkamääräisiä seteleitä ja metallirahoja nimellisarvostaan 31.12.2001 jälkeenkin. Suomen lainsäädäntö ei myöskään nimenomaisesti edellytä, että kirjanpitoa pidetään olemassa olevassa valuutassa. Toisaalta on selvää, että mitä pidempään markkamääräisiä merkintöjä tehdään, sitä todennäköisempiä ovat valuuttalajia koskevat virheet kirjanpidossa.

Näillä perusteilla lautakuntakunta katsoo, että juokseva kirjanpito saadaan pysyttää markkamääräisenä, kunnes vuonna 2002 on vahvistettu tilinpäätös tilikaudelta, joka on päättynyt viimeistään 31.12.2001. Tämä ei vaikuta tilinpäätöksen valuuttaan: tilinpäätös on aina laadittava euromääräisenä tilikausilta, jotka päättyvät myöhemmin kuin 31.12.2001. Menettelyn edellytyksenä on, että tilinpäätöksen vahvistamisen jälkeen juokseva kirjanpito muunnetaan euro-määräiseksi kuluvalta tilikaudelta kokonaisuudessaan. Menettely ei myöskään saa estää kirjanpitoon perustuvien ilmoitusten tekemistä viranomaisille euro-määräisenä 1.1.2002 alkaen. Niin ikään kirjanpitovelvollisen muille sidosryhmilleen, kuten asiakkaille ja työntekijöille, antamien laskujen ja muiden tositteiden tulee olla euromääräisiä 1.1.2002 alkaen.

3. Kirjanpitolautakunnan lausunto

Kirjanpitovelvollinen saa pysyttää juoksevan kirjanpitonsa markkamääräisenä, kunnes

vuonna 2002 on vahvistettu tilinpäätös tilikaudelta, joka on päättynyt viimeistään 31.12.2001. Tämä ei vaikuta tilinpäätöksen valuuttaan: tilinpäätös on aina laadittava euromääräisenä tilikausilta, jotka päättyvät myöhemmin kuin 31.12.2001. Menettelyn edellytyksenä on, että tilinpäätöksen vahvistamisen jälkeen juokseva kirjanpito muunnetaan euro-määräiseksi kuluvalta tilikaudelta kokonaisuudessaan. Menettely ei myöskään saa estää kirjanpitoon perustuvien ilmoitusten tekemistä viranomaisille euro-määräisenä 1.1.2002 alkaen. Niin ikään kirjanpitovelvollisen muille sidosryhmilleen, kuten asiakkaille ja työntekijöille, antamien laskujen ja muiden tositteiden tulee olla euromääräisiä 1.1.2002 alkaen.