Investointiavustusten kirjanpito- ja tilinpäätöskäsittelystä
- Numero
- 1861
- Asiasanat
- Investointiavustus
1. Hakemus
Hakijana (- - -) on tilintarkastusyhteisö, joka pyytää lausuntoa sen asiakkaana olevan säätiön menettelystä. Toimintansa tukemiseksi säätiö voi mm. rakennuttaa ja omistaa toimintaansa varten tarpeellisia kiinteistöjä ja asuntoja, omistaa osakkeita, ottaa vastaan avustuksia, lahjoituksia ja testamentteja.
Säätiö toimii emoyhtiönä konsernissa, jossa tytäryhteisöt muodostuvat pääosin osakeyhtiölain alaisista kiinteistöosakeyhtiöistä, joista osa on ns. keskinäisiä.
Raha-automaattiyhdistyksen (RAY) ja Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen (ARA) avustukset ovat mahdollistaneet asuntojen rakentamisen. Rakennuttamisen omarahoitusosuus on tullut RAY:ltä ja ARA:sta sekä loppurahoitus korkotukilainana. RAY on myöntänyt avustukset säätiölle, ARA:n avustukset on puolestaan myönnetty suoraan kiinteistöyhtiöille. Investointiavustukset on myönnetty säätiölle kiinteistöyhtiöiden perustamismenoja varten. Päätöksissä on mainittu nimeltä kyseinen kiinteistöyhtiö, jonka omistukseen rakennettava rakennus toteutetaan ja todettu, että avustuksen määrä on esimerkiksi 20 % hyväksytyistä erilliskuluista.
Säätiölle vuosien varrella myönnetyt investointiavustukset on käsitelty taseen sijoitusten lisäyksenä (Kiinteistöyhtiöiden osakasrahoitusosuudet) sekä oman pääoman (Kiinteistöosuusrahasto) lisäyksenä. Kiinteistöyhtiöissä suoritus on käsitelty säätiön tekemänä oman pääoman luonteisena sijoituksena (Rakennusrahastosijoitus). Konsernitaseessa kyseinen erä on eliminoitu sijoituksista ja rakennusrahastosta. Kirjauskäytäntö lisää pysyvien vastaavien ja oman pääoman arvoa saatujen investointiavustusten verran sekä säätiössä että kiinteistöyhtiöissä.
Hakija pyytää kannanottoa siihen, onko edellä kuvattu säätiössä aikaisemmin noudatettu menettely ollut hyvän kirjanpitotavan mukainen
2. Kirjanpitolautakunnan lausunto
Hakemuksessa on kyse tilintarkastusyhteisön pyytämästä lausunnosta, joka koskee yhteisön asiakkaan kirjanpitomenettelyä liittyen julkisten avustusten kirjanpitokäsittelyyn.
Tilintarkastuslain (459/2007) 3:15 §:n mukaisesti tilintarkastajan tehtävänä on antaa lausunto siitä, antavatko tilinpäätös ja toimintakertomus oikeat ja riittävät tiedot tarkastuskohteen toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta. Lautakunta toteaa vielä, että lausuntopyynnössä on kyse julkisten avustusten kirjanpitokäsittelystä vahvistetuissa tilinpäätöksissä, jotka ovat oletettavasti olleet myös avustusten myöntäjän käytettävissä. Edellä todetun perusteella lautakunta pidättäytyy ottamasta kantaa lausuntopyynnön yksityiskohtiin. Lausunnossa ei muutoinkaan oteta kantaa näyttökysymyksiin, kirjanpitosäännösten ulkopuoliseen normistoon eikä kuvattuun menettelyyn liittyviin mahdollisiin muihin seuraamuksiin.
Lausuntonaan kirjanpitolautakunta toteaa hyvän kirjanpitotavan edellyttävän, että tiettyä tarkoitusta varten korvamerkitty avustus käsitellään kirjanpidossa avustuksen tosiasiallista sisältöä ja tarkoitusta vastaavasti. Läpikulkuerän kaltainen avustus, joka kohdistuu suoraan toisen kirjanpitovelvollisen toimintaan, ei ole saajataholle sellainen liiketapahtuma, joka vaikuttaa saajan tilikauden tulokseen taikka tase-asemaan. Siten sellainen avustus, joka saadaan tytäryhtiön omistaman rakennuksen rakentamismenojen kattamiseen, on hyvän kirjanpitotavan mukaista kirjata saajan kirjanpidossa ja tilinpäätöksessä tuloslaskelmaan avustustuottona ja kirjata se samamääräisenä myönnettynä avustuksena avustustuottojen vähennykseksi. Lautakunta katsoo, että tilinpäätöksen liitetietona tulee antaa tiedot saatujen ja myönnettyjen avustusten määristä eriteltynä tilinpäätöksen antaman oikean ja riittävän kuvan varmistamiseksi
Muilta osin lautakunta viittaa samasta aihepiiristä antamiinsa aikaisempiin lausuntoihin (KILA 1701/2003, 836/1986 ja 1255/1994)