Konsernitilinpäätöksen laatimisvelvollisuudesta

Julkaisuajankohta 8.4.2025 0.00
Tyyppi:Tiedote 2110

Numero

2110

Asiasanat

Konsernitilinpäätös. Laatimisvelvollisuus. Kokoraja. Raja-arvo.

1. Hakemus

Hakija (--, jäljempänä myös ”hakija”) viittaa kirjanpitolautakunnan lausuntoon konsernikokojen arvioimisesta (KILA 2025/2101) ja pyytää lausuntoa siitä, voiko hakija jättää konsernitilinpäätöksen laatimatta tilikaudelta 2023–2024, koska konsernitilinpäätöksen rajat eivät ole ylittyneet kahdella peräkkäisellä tilikaudella?

Taustaksi hakija esittää seuraavaa: Hakija on hankkinut tilikaudella 2023–2024 toisesta osakeyhtiöstä 65 %:n omistusosuuden eli konserni on muodostunut tilikauden 2023–2024 aikana.

2. Säännökset

2.1. KPL 6:1 Konsernitilinpäätöksen laatimisvelvollisuus

Kirjanpitolain (1336/1997; KPL) 6:1:ssä säädetään konsernitilinpäätöksen laatimisvelvollisuudesta mm. seuraavaa:

Emoyritys on velvollinen laatimaan ja sisällyttämään tilinpäätökseensä konsernitilinpäätöksen, jos se on:

1) osakeyhtiö;

Oikeaa ja riittävää kuvaa koskevasta 3 luvun 2 §:n vaatimuksesta huolimatta konsernitilinpäätöstä ei tarvitse laatia pienkonsernissa, jos yksikään konserniyrityksistä ei ole yleisen edun kannalta merkittävä yhteisö.

2.2. KPL 1:6a:n määritelmä pienkonsernista

KPL 1:6a:n mukaan pienkonsernilla tarkoitetaan konsernia, jossa ylittyy enintään yksi 4 a §:ssä säädetyistä raja-arvoista. Raja-arvojen ylittyminen määritetään perustuen emoyrityksen tilinpäätöspäivän konsernitilinpäätökseen, jota laadittaessa on tehty 6 luvussa tarkoitetut eliminoinnit. Raja-arvojen ylittyminen voidaan perustaa konserniyritysten yhteenlaskettujen lukuihin emoyrityksen tilinpäätöspäivänä. Tällöin 4 a ja 4 c §:ssä säädettyjä taseen loppusumman ja liikevaihdon raja-arvoja on korotettava 20 prosentilla.

3. Kirjanpitolautakunnan aiemmat kannanotot: lausunto konsernikokojen arvioimisesta 25.2.2025 (KILA 2025/2101)

Lausunnossa (KILA 2025/2101) kirjanpitolautakunta totesi viitaten tilinpäätösdirektiivin 3 artiklan 10 kohtaan seuraavaa: "Koska tilinpäätösdirektiivissä arviointi pien- ja suurkonserniasemaa koskevan kokokriteerin osalta perustetaan kahteen edeltävään tilikauteen, kirjanpitolautakunta pitää johdonmukaisena, että sama koskee myös KPL:a sovellettaessa. Lisäksi kirjanpitolautakunta toteaa, että sekä pienkonsernin että suurkonsernin kokokriteerien tarkastelu arvioidaan perustuen päättyneeseen ja sitä edeltävään tilikauteen.”

4. Lausunto

Kirjanpitolautakunta toteaa perustavansa vastauksensa yksinomaan kirjanpito-oikeudellisiin näkökohtiin. 

Osakeyhtiön ei ole tarpeen laatia konsernitilinpäätöstä, jos se täyttää pienkonsernin määritelmän, eikä yksikään konserniyrityksistä ole yleisen edun kannalta merkittävä yhteisö. Pienkonsernin määritelmään liittyvistä raja-arvoista säädetään KPL 1:6a:ssä. Perustuen tilinpäätösdirektiivin 3 artiklan 10 kohtaan, kirjanpitolautakunta on lausunut, että pienkonsernin raja-arvojen tarkastelu arvioidaan perustuen päättyneeseen ja sitä edeltävään tilikauteen.

Nyt käsillä oleva lausuntopyyntö koskee sitä, miten raja-arvoja tulisi arvioida tilanteessa, jossa tilikaudella syntyy uusi konserni. Tällöin ei ole olemassa vertailutietoja konsernista päättynyttä tilikautta edeltävältä tilikaudelta. 

Konsernitilinpäätöksen laatimisen tarkoitus on yhdistää konserniin kuuluvien yritysten taloudelliset tiedot yhdeksi kokonaisuudeksi.  Konsernitilinpäätös toimii tärkeänä tietolähteenä yrityksen johdolle ja sidosryhmille, kuten sijoittajille ja rahoittajille sekä tavarantoimittajille. Ottaen huomioon konsernitilinpäätöksen laatimisen tarkoitus, kirjanpitolautakunta suosittelee, että yrityskaupan myötä tai muutoin vasta muodostuneessa uudessa konsernissa emoyhtiö laatii konsernitilinpäätöksen, jos toiminnan laajuus huomioiden on ilmeistä, että pienkonsernin raja-arvot tulevat ylittymään myös seuraavana tilikautena.