Lausunto kauppa- ja teollisuusministeriön päätöksen 766/1998 muuttamisesta
- Numero
- 1708
Kauppa- ja teollisuusministeriö on 8.8.2003 pyytänyt kirjanpitolautakunnalta lausuntoa luonnoksestaan ministeriön asetukseksi, jolla muutetaan konsernitilinpäätöksen laatimisesta kansainvälisillä pääomamarkkinoilla yleisesti käytetyn säännöstön mukaisesti vuonna 1998 annettua ministeriöpäätöstä (KTMp 766/1998).
Päätöstä esitetään ensinnäkin muutettavaksi siten, että sen 1 §:stä poistetaan soveltamisalaa koskevat lisäedellytykset (nykyinen tai lähitulevaisuudessa tapahtuva ulkomainen listautuminen taikka osake/osuus-enemmistön ulkomaalaisomistus).
Edelleen päätöksen 2.2 § esitetään kumottavaksi, jolloin suomalaisilta kirjanpitovelvollisilta poistuu mahdollisuus laatia virallinen konsernitilinpäätös muuta kansainvälistä standardia kuin IAS:ia noudattaen. Käytännössä tämä mahdollisuus on liittynyt yhdysvaltalaisen tilinpäätössäännöstön (US GAAP) soveltamiseen.
Kirjanpitolautakunta pitää ministeriöpäätöksen soveltamisalan laajennusta hyvin perusteltuna. Euroopan yhteisössä viime vuonna hyväksytty IAS-asetus edellyttää kaikilta listatuilta yhtiöiltä IAS-konsernitilinpäätöstä vuodesta 2005 lukien. Toisin sanoen kansallisesti vain pienelle osalle listattuja yhtiöitä nykyisin sallittu menettely muuttuu lähitulevaisuudessa kaikille listayhtiöille pakolliseksi. Päätöksen soveltamisalan laajentamisella IAS-asetusta vastaavalle tasolle mahdollistetaan
kaikille IAS-valmiudet omaaville listayhtiöille joustava ja kustannustehokkaampi siirtyminen uuteen tilinpäätösstandardiin.
Erityisen tärkeä 1 §:n muuttamista puoltava seikka lautakunnan mielestä liittyy muutosasetuksen perustelumuistiossa esitettyyn arvioon siitä, että komissio ei ehtisi hyväksyä ennen 1.1.2004 kaikkia nykyisiä tai tätä ennen muutettuja IAS-standardeja.
Tällainen tilanne aiheuttaisi useimmille listayhtiöille ongelmia IFRS 1 -siirtymästandardin soveltamisessa. Antamalla kaikille listatuille yhtiöille asetusluonnoksessa esitetyllä tavalla mahdollisuus soveltaa ministeriöpäätöksen nojalla kaikkia IASB:n antamia IAS-standardeja nämä ongelmat pystyttäneen välttämään.
Toistaiseksi hyödyntämättä jääneen US GAAP -normiston soveltamismahdollisuuden poistaminen listatuilta yhtiöiltä on myös perusteltua siksi, että IAS-asetus ei tule sitä sallimaan vuodesta 2005 lukien.
Nykyinen 2.2 § kumoamalla estetään sellainen epätarkoituksenmukainen - joskin lähinnä teoreettinen - menettely, jossa suomalainen listayhtiö ryhtyisi vielä ennen vuotta 2005 soveltamaan yhdysvaltalaista normistoa.