Lausunto komission ehdotuksesta tilintarkastusdirektiiviksi
- Numero
- 1732
1. Lausuntopyyntö
Kauppa- ja teollisuusministeriö on pyytänyt kirjanpitolautakunnalta lausuntoa EU:n komission 16.3.2004 julkistamasta ehdotuksesta lakisääteistä tilintarkastusta koskevaksi direktiiviksi (KOM (2004) 177 lopullinen).
Direktiivillä kumottaisiin nykyinen sisällöltään suppeampi tilintarkastajadirektiivi (84/253/ETY). Ehdotukseen sisältyy myös tilinpäätösdirektiivin (78/660/ETY) ja konsernitilinpäätösdirektiivin (83/349/ETY) muutosesitys, joka koskee tilintarkastajille maksettujen palkkioiden esittämistä liitetiedoissa.
2. Lausunto
2.1. Tilintarkastusdirektiivi
Direktiiviehdotus ei sisällä välittömästi kirjanpitoon liittyviä säännöksiä, joten kirjanpitolautakunta arvioi sen sisältöä yleisellä tasolla tilinpäätösten luotettavuuden kannalta.
Ehdotuksen perusteluissa todetaan lukuisten Yhdysvalloissa ja EU:ssa paljastuneiden kirjanpitoskandaalien olevan muistutus siitä, että lakisääteinen tilintarkastus on keskeisessä asemassa pyrittäessä varmistamaan yritysten tilinpäätösten läpinäkyvyys ja luotettavuus.
Kirjanpitolautakunta yhtyy tähän näkemykseen. Korkeatasoisen tilinpäätösnormiston olemassaolo ei itsessään takaa tilinpäätösten luotettavuutta. Ammattitaitoisella ja riippumattomalla tilintarkastuksella on luotettavuuden arvioinnissa merkittävä rooli. Lautakunta katsoo, että nyt ehdotettu kattava sääntely - josta jo osa on Suomessa toteutettu tai ollaan toteuttamassa tilintarkastuslain vireillä olevan uudistuksen myötä - vaikuttaa positiivisesti tilintarkastuksen tasoon ja sitä kautta tilinpäätösten luotettavuuteen.
Vaikka ehdotuksen perusteluissa on painotettu pääomamarkkinoiden toimivuutta, kirjanpitolautakunta korostaa tilintarkastuksen merkitystä myös näiden markkinoiden ulkopuolella toimivissa yrityksissä. Lautakunta on kahdesta viimeaikaisesta työryhmämietinnöstä annetussa lausunnossaan (KILA 1709/2003 ja KILA 1720/2004) suhtautunut torjuvasti siihen, että tilintarkastuspakosta luovuttaisiin pienimpien osakeyhtiöiden ja osuuskuntien osalta.
Samassa yhteydessä se on korostanut ammattitilintarkastuksen merkitystä ja pitänyt perusteltuna maallikkotilintarkastuksesta luopumista. Nyt ehdotettu direktiivisääntely painottaessaan tilintarkastuksen merkitystä ja ammattimaisuutta puoltaa lautakunnan näkemyksen mukaan sen mainituissa lausunnoissaan esittämiä kannanottoja.
2.2 Tilinpäätösdirektiivien muutosehdotus
Ehdotuksen mukaan tilinpäätöksen ja konsernitilinpäätöksen liitetietona tulee ilmoittaa tilintarkastuksesta tilintarkastajalle tai tilintarkastusyhteisölle tilikaudelta maksetut palkkiot sekä muista varmennuspalveluista, veroneuvontapalveluista ja tilintarkastuksen oheispalveluista maksetut palkkiot. Kansallisesti voitaisiin säätää, että tilinpäätösdirektiivin 11 artiklassa tarkoitetut ns. pienet kirjanpitovelvolliset vapautettaisiin tästä liitetietovaatimuksesta. Suomessa 11 artiklassa määritellyt kirjanpitovelvollisen kokoon liittyvät raja-arvot on otettu sellaisinaan kirjanpitolain 3 luvun 9 §:n 2 momenttiin.
Ehdotettu liitetietovaatimus on kannatettava. Kirjanpitolautakunta yhtyy ehdotuksen perusteluihin, jossa katsotaan tilintarkastuspalkkion ja muista oheispalveluista maksettavien palkkioiden julkisen erittelyn lisäävän tilintarkastajien ja tarkastettavan yhteisön välisen suhteen läpinäkyvyyttä.
Säädösten kansallista täytäntöönpanoa silmällä pitäen lautakunta ilmaisee jo tässä vaiheessa kantanaan, että direktiivin sallimaa pienyhtiöpoikkeusta ei tulisi Suomessa toteuttaa. Tilintarkastuspalkkiota koskeva liitetietovaatimus voidaan rinnastaa johdon palkkioita koskevaan liitetietoon, josta direktiivi sallii vastaavan pienyhtiöpoikkeuksen. Tätä poikkeusta ei Suomessa ole sisällytetty kirjanpitoasetukseen. Asetuksen 20.12.1997 päivätyssä perustelumuistiossa todetaan, että "mainittujen tietojen esittäminen ei voine vaarantaa yritysten kilpailuasemaa eikä niiden esittäminen aiheuta merkittäviä kustannuksia". Kirjanpitolautakunta katsoo vastaavien perustelujen soveltuvan myös nyt ehdotettuun uuteen liitetietovaatimukseen.