Lausunto kotoutumisen edistämisestä annetun lain mukaisten laskennallisten korvausten kirjaamisperusteesta

Julkaisuajankohta 9.12.2025 13.28
Tyyppi:Tiedote 151

.

Numero

151

Asiasanat

Kotoutumisen edistäminen.Kirjaaminen

1    Lausunnon tausta

Kotoutumisen edistämisestä annetun lain (681/2023, kotoutumislaki) 
61 §:n mukaan muulle kuin Ahvenanmaan maakuntaan kuuluvalle kunnalle maksetaan valtion varoista laskennallista korvausta mainitun lain 2 §:n 3 ja 4 momentissa tarkoitettujen henkilöiden vastaanottamisesta, heidän osaamisensa ja kotoutumisen palvelutarpeensa arvioinnista, kotoutumissuunnitelman laatimisesta, ohjauksesta ja neuvonnasta sekä monikielisen yhteiskuntaorientaation, kotoutumiskoulutuksen, tulkitsemisen ja muiden kotoutumista edistävien palveluiden järjestämisestä. Kotoutumislain 62 §:n mukaan hyvinvointialueelle maksetaan valtion varoista laskennallista korvausta 2 §:n 3 ja 4 momentissa tarkoitettujen henkilöiden muiden kotoutumista edistävien palveluiden ja tulkitsemisen järjestämisestä. Laskennallisen korvauksen määrästä säädetään valtioneuvoston asetuksessa kotoutumisen edistämiseen liittyvien kunnan ja hyvinvointialueen ja Ahvenanmaan maakunnan terveys- ja sairaanhoitoviranomaisen kustannusten korvaamisesta valtion varoista. 

Laskennallinen korvaus on tarkoitettu kunnan kotoutumisohjelmassa mainittuihin kotoutumista edistävien ja tukevien palveluiden ja toimenpiteiden järjestämiseen ja kehittämiseen. Laskennallisella korvauksella voidaan toteuttaa kunnassa kotoutumista tukevaa toimintaa, kuten sivistys-, kulttuuri-, nuoriso- ja vapaa-ajan toimintaa sekä osallisuutta edistäviä ja rasismin ehkäisyyn liittyviä toimenpiteitä ja palveluita. Hyvinvointialueella korvaus on tarkoitettu kotoutumista edistävien sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämiseen ja tulkitsemisen järjestämiseen. 

Laskennallinen korvaus maksetaan täysinä kuukausina pääsääntöisesti automaattisesti ja kuukausittain kotoutumislain 2 §:n 3 ja 4 momentin mukaisista henkilöistä. Korvaus maksetaan korvausten piiriin kuuluvan henkilön väestötietojärjestelmään rekisteröidylle kotikunnalle sekä hyvinvointialueelle, johon kyseinen kunta kuuluu. Poiminta väestötietojärjestelmästä tehdään kuukauden ensimmäisenä päivänä ja maksatus tehdään muutaman päivän kuluessa poiminnasta. Korvausten edellytyksenä on, että kunnassa on järjestetty kotoutumisohjelma sekä se, että kunta on tehnyt kotoutumislain 42 §:ssä tarkoitetun sopimuksen elinvoimakeskuksen kanssa. Korvausta maksetaan kahden tai kolmen vuoden ajan siten kuin 61.3 §:ssä ja 62.3 §:ssä säädetään. Korvaus tai sen osa voidaan 
71 §:n mukaan määrätä palautettavaksi, jos korvauksen suorittamista varten on annettu virheellisiä tai erehdyttäviä tietoja taikka muutoin käy selville, että korvaus on suoritettu perusteettomasti.

Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto antaa ohjeita ja lausuntoja kirjanpitolain ja kuntalain 113–116 §:n, 120 §:n 1 momentin 3 ja 4 kohdan sekä 112 pykälän 2 momentin nojalla annetun asetuksen sekä hyvinvointialueesta annetun lain 116–119 §:n ja 116 pykälän 2 momentin nojalla annetun asetuksen soveltamisesta. Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto antaa oma-aloitteisen lausunnon kotoutumisen edistämisestä annetun lain mukaisten laskennallisten korvausten kirjaamisesta kirjanpitokäytäntöjen yhdenmukaistamiseksi, vaikka lausunnossa käsiteltäviin asioihin löytyy pääosin ohjaus voimassa olevista yleisohjeista ja lausunnoista.

2    Lausunnon perustelut

2.1     Kirjanpidon kirjaamisperusteet

2.1.1    Kirjanpitolaki (1336/1997)

Kirjanpitolaissa (myöhemmin KPL) menon kirjaamisperusteena on tuotannontekijän vastaanottaminen ja tulon kirjaamisperusteena suoritteen luovuttaminen (suoriteperuste). Meno ja tulo saadaan kirjata myös veloitukseen (laskuperuste) tai maksuun (maksuperuste) perustuen. Jos menot ja tulot kirjataan maksuperusteen mukaan, on ostovelat ja myyntisaamiset voitava jatkuvasti selvittää. (KPL 2:3 §) Vähäisiä kirjauksia, jotka on tehty laskuperusteisesti tai maksuperusteisesti, ei ole tarpeen oikaista ja täydentää suoriteperusteen mukaisiksi ennen tilinpäätöksen laatimista, ellei niiden yhteisvaikutus ole olennainen (KPL 3:4.1 §).

2.1.2    Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaoston yleisohjeet 

Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaoston yleisohjeet kunnan ja kuntayhtymän sekä hyvinvointialueen tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen laatimisesta

Liiketapahtuman vähäisyyttä on arvioitava suhteessa tilikauden vuosikatteeseen ja taseen loppusummaan. Lisäksi on kiinnitettävä huomiota liiketapahtuman rahamäärään sekä liiketapahtumien yhteismäärään tilikaudella. 

Suoriteperusteisuus on varsinaisesti sovellettavissa menoissa ja tuloissa, jotka liittyvät tuotannontekijän vastaanottamiseen tai suoritteen luovuttamiseen. Verotuloja, valtionosuuksia, hyvinvointialueen valtion rahoitusta, tukia, avustuksia, korvauksia tai rahoitustapahtumia kuten korkoja ei vastaa mikään määrätty tuotannontekijä tai suorite kunnan tai hyvinvointialueen toimintaprosessissa. Näiden erien kohdistaminen tilikaudelle on hyvinvointialue- ja kuntajaoston kirjanpito-ohjeissa määritelty erikseen esimerkiksi verohallinnon tilitysajankohdan perusteella (verotulot), lakiin, sopimukseen tai päätökseen perustuvan saamisoikeuden (valtionosuudet, valtion rahoitus, avustukset) tai maksuvelvoitteen (korvaukset, korot) syntymisen perusteella. Näissä liiketapahtumissa maksu- tai laskuperusteisuuden oikaiseminen tai täydentäminen tehdään suoriteperustetta vastaavalla tavalla soveltaen jotain mainittua kirjausohjeen kriteeriä.

Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaoston yleisohjeet kunnan ja kuntayhtymän puoli- ja neljännesvuosikatsausten laadinnasta sekä hyvinvointialueen tilikauden aikaisten katsausten laadinnasta

Kunnan ja hyvinvointialueen tilikauden aikaisten katsausten tiedot perustuvat kirjanpidon toteutumatietoihin. Katsausten tuloslaskelman ja taseen laadinnassa noudatetaan yleisten tilinpäätösperiaatteiden mukaisia arvostus- ja jaksotusperiaatteita, mikäli jaksotettavat erät ovat olennaisia. Toimitettujen tietojen perusteella tulee syntyä oikea ja riittävä kuva kunnan tai hyvinvointialueen taloudesta.

2.1.3    Kirjanpitolautakunnan ja kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaoston lausunnot saatujen avustusten jaksottamisesta  

Kirjanpitolautakunta on antanut lausunnon ammatillisen koulutuksen julkisrahoituksen jaksottamisesta (KILA 2008/2020). Kirjanpitolautakunta toteaa, aiemmista lausunnoista (esim. KILA 666/1983) ilmenevien periaatteiden mukaisesti, että kirjanpitovelvolliselle myönnetyt avustukset merkitään tuotoiksi sille tilikaudelle, jonka aikana kirjanpitovelvollinen on ne lopullisesti saanut. Lausunnon (666/1983) mukaan, kun yleisavustuksen saamiseen sisältyy ehto, jonka mukaan yhteisölle tai säätiölle maksettu avustus on palautettava avustuksen myöntäjälle, mikäli avustusta ei ole käytetty määrätyn ajan kuluessa yhteisön tai säätiön toimintaan, kirjataan yhteisölle tai säätiölle maksettu, mutta avustusehtojen mukaisesti käyttämättä jäänyt avustus tai sen osa velkoihin.

Kirjanpitolautakunnan kuntajaosto on antanut lausunnon (88/2009) ammatillisen lisäkoulutuksen rahoituksen kirjaamisesta. Ammatillisen lisäkoulutuksen rahoitusta ei tarkisteta jälkikäteen toteutuneiden opiskelijatyövuosien perusteella. Rahoitusosuus on laskennallinen ja tarkoitettu sen vuoden kustannusten rahoittamiseen, jolle se on myönnetty. Lausunnon mukaan saatu rahoitus on katsottava saajan kannalta lopulliseksi ja siten kirjattavissa päätösperusteisesti kokonaan kyseisen vuoden tuloksi.

Kirjanpitolautakunnan kuntajaosto on antanut lausunnon sosiaali- ja terveydenhuollon covid-19-epidemiasta aiheutuviin kustannuksiin myönnettävän valtionavustuksen jaksottamisesta kunnan ja kuntayhtymän kirjanpidossa (126/2021). Lausunnon mukaan kohdennettuja avustuksia jaksotettaessa keskeinen periaate on kohdistaa avustus samalle tilikaudelle, jolloin avustukseen oikeuttavat menot ovat syntyneet tai jolloin lopullinen oikeus avustukseen on syntynyt muulla tavalla. Varovaisuuden periaatteen mukaisesti tulojen määrää ei saa yliarvioida. Avustustuloksi kirjatun määrän ja lopullisen maksetun avustuksen erotus kirjataan tulonoikaisuna sille tilikaudelle, jolloin avustuksen maksettava määrä on tiedossa.
 Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto on antanut lausunnon (144/2024) eräistä työvoimapalveluihin liittyvistä kirjanpitokysymyksistä. Sen mukaan korvauksen saaja merkitsee kotoutumislain perusteella sekä toteutuneiden kustannusten mukaisesti maksettavat korvaukset että laskennallisin perustein maksettavat korvaukset tuloslaskelmassa riville Myyntituotot riippumatta siitä, onko järjestänyt ko. palvelun itse.

Kirjanpitolautakunnan hyvinvointialue- ja kuntajaosto on antanut lausunnon (148/2025) työvoimaviranomaisen myöntämien tukien ja korvausten kirjaamisperusteesta. Lausunnon mukaan tuensaaja (kunta tai kuntayhtymä) kirjaa tuen tuotoksi, kun kirjanpitovelvolliselle on sitovasti syntynyt oikeus tuen saamiseen. Kohdennettuja tukia jaksotettaessa keskeinen periaate on kohdistaa tuki samalle tilikaudelle, jolloin tukeen oikeuttavat menot ovat syntyneet tai jolloin lopullinen oikeus avustukseen on syntynyt muulla tavalla. Avustustuloksi kirjatun määrän ja lopullisen maksetun avustuksen erotus kirjataan tulonoikaisuna sille tilikaudelle, jolloin avustuksen maksettava määrä on tiedossa. 

2.2    Tilinpäätöksen oikea ja riittävä kuva

Tilinpäätöksen tulee antaa oikea ja riittävä kuva kunnan tai hyvinvointialueen toiminnan tuloksesta ja taloudellisesta asemasta, rahoituksesta sekä toiminnasta olennaisuusperiaatteen mukaisesti. Tätä varten tarpeelliset lisätiedot on annettava liitetiedoissa (kuntalaki 113.3 §, laki hyvinvointialueesta 117.3 §). 

3 Lausunto

Kotoutumislain perusteella maksettavia laskennallisia korvauksia ei vastaa mikään määrätty tuotannontekijä tai suorite kunnan tai hyvinvointialueen toimintaprosessissa. Laskennallinen korvaus ei ole tiettyyn tehtävään tai palveluun kohdennettu korvaus, vaan sillä voidaan toteuttaa monenlaista toimintaa ja palveluja. Laskennallisen korvauksen myöntämisen ehtoihin ei sisälly sen käyttöön perustuvaa palautusvelvollisuutta. 
Laskennallinen korvaus on katsottava saajan kannalta lopulliseksi ja se kirjataan tuotoksi sille tilikaudelle, jolle se on myönnetty.
 

Hyvinvointialueiden lausunnot Kuntien lausunnot