Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi vakuutusyhtiölain muuttamisesta (Sosiaali- ja terveysministeriö)
- Numero
- 1541
Sosiaali- ja terveysministeriö on 10.9.1998 pyytänyt lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi vakuutusyhtiölain muuttamisesta (Dnro 54/001/98). Lausuntonaan kirjanpitolautakunta esittää seuraavan.
10:1.3 §
Pykälään ehdotetaan säännöstä, jonka mukaan kirjanpitolain (1336/1997, edempänä myös KPL) tiettyä säännöksiä ei sovellettaisi vakuutusyhtiön tilinpäätöksen laatimiseen. Kirjanpitolautakunta kiinnittää huomiota siihen, että näihin säännöksiin kuuluisi myös vaihto-omaisuuden hankintamenon jaksottamista koskeva KPL 5:6 §. Lautakunta on siinä käsityksessä, että vakuutusyhtiöilläkin voi olla vaihto-omaisuuden luonteisia eriä, joten ehdotettuun lakiin tulisi ottaa vähintäänkin KPL 5:6 §:n korvaava säännös, jollei haluta pysyttäytyä kirjanpitolain sanamuodossa. Sanottu koskee myös KPL 5:16 §:n säännöstä vaihto-omaisuuden arvonalennusten palautuksesta samoin kuin KPL 5:19 §:ää, jossa säädetään vaihto- ja käyttöomaisuuden välisistä siirroista.
10:1c §
Ehdotetussa säännöksessä, joka koskee tilinpäätöksen ohella mm. tase-erittelyjä ja liitetietojen erittelyjä, tulisi kirjanpitolautakunnan käsityksen mukaan viitata myös kirjanpitoasetuksen (1339/1997, edempänä myös KPA) 5 lukuun, jossa säädetään edellä mainituista erittelyistä.
10:4.1 §
Ehdotuksessa käytetään käsitteitä "konserniyhteisö" ja "omistusyhteysyhteisö". Kirjanpitolautakunta kiinnittää huomiota siihen, että vastaavat termit KPA 1:6 §:ssä ovat "saman konsernin yritys" ja "omistusyhteysyritys". Perusteluista (s. 6) ei ilmene, mihin nimitysero perustuu. Sekaannusten välttämiseksi lautakunta ehdottaa pitäytymistä kirjanpitoasetuksen mukaisessa käsitteistössä.
10:4.2 §
Ehdotetussa momentissa määritellään käyttöomaisuus eri tavalla kuin KPL 4:4 §:ssä ja siinä viitatussa KPL 4:3 §:ssä. Ehdotuksessa on käyttöomaisuutta määritelty tase-eriä luettelemalla kun taas kirjanpitolain määritelmä perustuu aktivoitavan erän luonteeseen: käyttöomaisuudessa on keskeisintä se, että on tarkoitettu pysyvään käyttöön. Momentissa tämä määre on liitetty vain sijoituksiin. Kirjanpitolautakunta ehdottaa, että jatkovalmistelussa säännöstä tarkistettaisiin.
10:4b §
Kirjanpitolautakunta kiinnittää huomiota siihen, ettei ehdotettu pykälä sisällä säännöstä rahojen arvostamista. Koska ehdotetun 10:1.3 §:n nojalla KPL 5:2 §:n 2 §:n tätä kysymystä koskevaa säännöstä ei sovellettaisi vakuutusyhtiössä, jää rahojen arvostaminen avoimeksi ehdotuksessa. Sanottu koskee myös KPL 5:16 §:ää, jossa käsitellään rahavarojen arvonalennuksen palautusta. Lautakunta ehdottaa lain täydentämistä näiltä osin.
10:4c.3 §
Ehdotettu säännös sallii kiinteistöjen, arvopaperien ja muiden siinä mainittujen omaisuuserien aktivoimisen taseeseen mihin tahansa arvoon hankintamenon ja käyvän arvon väliltä. Kirjanpitolautakunta on siinä käsityksessä, että vakuutuslaitoksia koskevan tilinpäätösdirektiivin (91/674/ETY) mukaan mainitut erät voidaan aktivoida joko hankintamenomenetelmällä tai käyvän arvon mukaan. Kun sovelletaan käypää arvoa, vaihtoehtoina ovat realisoitumattoman arvonkorotuksen tuloutus tai vain taseessa toteutettava arvonkorotus; muita vaihtoehtoja ei ole. Epäyhtenäisin perustein laaditut tilinpäätökset eivät voi olla vertailukelpoisia. Ei ole riittävää, että taseen liitetietona annetaan sellaiset tiedot, jotka on esitettävä direktiivinkin nojalla taseessa.
10:10.1 §
Kirjanpitolautakunta katsoo, että säännös ehdotetussa muodossaan tarkoittaa, että rahoituslaskelman tulee esittää joko toimintakertomuksessa tai tilinpäätöksen liitetietona. Jos taas tarkoituksena on laajentaa tilinpäätökseen sisältyvien asiakirjojen määritelmää siitä, mikä se on KPL 3:1.1 §:ssä niin, että rahoituslaskelman olisi toimintakertomuksesta ja liitetiedoista erillinen asiakirja, edellyttää se lautakunnan käsityksen mukaan erillistä säännöstä asiasta.
10:11a.1 §
Ehdotuksen mukaan sosiaali- ja terveysministeriö päättäisi muun muassa konsernitilinpäätöksen liitetiedoista. Kirjanpitolautakunta esittää, että säännökseen lisättäisiin viittaus näitä tietoja koskevaan kirjanpitoasetuksen 4 lukuun, jolloin ministeriö määräisi niistä tätä lukua koskevista poikkeuksista, joita vakuutustoiminnan luonne edellyttää.
10:14.4 §
Kirjanpitokäytännön yhtenäisyyttä silmällä pitäen kirjanpitolautakunta pitää tärkeänä ehdotettua säännöstä, jossa edellytetään lautakunnan lausuntoa niistä sosiaali- ja terveysministeriön määräyksistä tai ohjeista, jotka ovat merkittäviä kirjanpitolain tai -asetuksen taikka osakeyhtiölain tilinpäätöstä tai konsernitilinpäätöstä koskevien säännösten yleisen soveltamisen kannalta.