Matalapalkkatuen kirjanpitokäsittelystä

työ- ja elinkeinoministeriö
Julkaisuajankohta 14.2.2006 0.00
Tiedote 1772
Numero
1772

1. Hakemus 

Hakija ( - - - ) on teollista toimintaa harjoittava osakeyhtiö, joka suunnittelee uuden matalapalkkatuen hyödyntämistä liiketoiminnassaan.  Tähän liittyen hakija tiedustelee kirjanpitolautakunnalta, miten kyseinen ennakonpidätyksiin kohdistuva tuki tulee kirjata pääkirjanpitoon ja miten sitä tulee käsitellä palkkakirjanpidossa.  Edelleen hakija tiedustelee, onko matalapalkkatuki yrityksen veronalaista tuloa.

2. Lausunnon perustelut

2.1. Matalapalkkatukilainsäädäntö.  Laki väliaikaisesta työnantajan matalapalkkatuesta (1078/2005) tuli voimaan 1.1.2006 ja on voimassa 31.12.2010 asti. Lain mukaan muu kuin valtiotyönantaja on oikeutettu matalapalkkatukeen sellaisen kokoaikaisessa työssä toimivan tai osa-aikaeläkkeellä olevan työntekijän osalta, joka on täyttänyt 54 vuotta, ja jonka kuukausipalkka on yli 900 ja alle 2000 euroa.  Tuen määrä on tietty prosenttiosuus maksetun palkan 900 euroa ylittävästä osasta, kuitenkin enintään 220 euroa kuukaudessa (3 §).

Matalapalkkatuki myönnetään siten, että työnantaja saa oma-aloitteisesti jättää tukea vastaavan määrän toimittamistaan ennakonpidätyksistä suorittamatta verohallinnolle.  Siltä osin kuin työnantaja ei ole vähentänyt tukea kalenterivuoden ennakonpidätyksistä, verohallinto maksaa saamatta jääneen tuen työnantajalle (4 §).  Ennakonpidätykset luetaan tuen estämättä täysimääräisesti työntekijän verotuksessa tämän hyväksi (5 §).

Työnantajan on ilmoitettava verohallinnolle valvontailmoituksella suorittamatta jätetty määrä ennakonpidätyksistä sekä vuosi-ilmoituksella työntekijäkohtaisesti maksetut palkat ja matalapalkkatuet kuukausitasolla (7 §).  Laki velvoittaa työnantajan nimenomaisesti järjestämään palkka- ja työaikakirjanpitonsa siten, että niistä voidaan työntekijäkohtaisesti todeta tukeen oikeuttavan palkan määrä sekä työntekijän tekemien työtuntien määrät niiltä kalenterikuukausilta, joiden aikana tehdystä työstä tukeen oikeuttava palkka on maksettu (8 §).

2.2. Kirjanpitolautakunnan aikaisemmat lausunnot.  Avustusten kirjaamista koskevassa kattavassa lausunnossaan 1701/2003 kirjanpitolautakunta katsoi, että saadun avustuksen käsittelyä tuloslaskelmassa bruttoperiaatetta noudattaen omana tuottoeränään voidaan aina pitää hyvän kirjanpitotavan mukaisena menettelynä.  Tällöin se merkitään erään "Liiketoiminnan muut tuotot".  Yleisavustuksen ollessa kyseessä tämä käsittelytapa on lähtökohtaisesti ainoa mahdollinen. Yksittäiseen menoerään kohdistuvaa avustusta voidaan taas vaihtoehtoisesti käsitellä avustuksensaajan kirjanpidossa menonsiirtona.  Tällöin avustusta ei esitetä tuloslaskelmassa miltään osin tulona, vaan asianomaista menotiliä oikaistaan avustuksen määrällä.  Lautakunta totesi edelleen, että tilinpäätöksen liitetietona on ilmoitettava saaduista avustuksista olennaisuuden periaatetta noudattaen tarpeelliset lisätiedot.      

2.3. Kirjanpitolautakunnan kannanotto.  Matalapalkkatuessa on kyse työnantajan saamasta julkisesta avustuksesta, joka ilmenee käytännössä kahdella tavalla: 1) mahdollisuutena olla tilittämättä eteenpäin työntekijän palkasta toimitettuja ennakonpidätyksiä tai 2) verohallinnon maksamana suorana tukena. Vaikka matalapalkkatuen perustana ovat maksetut palkat, sitä ei kuitenkaan ole tarkoitettu palkkasubventioksi, vaan matalapalkkateollisuuden toiminta-avustukseksi.  Näin ollen avustusta ei voida käsitellä menonsiirtona.  Tämän vuoksi saatu matalapalkkatuki tulee käsitellä pääsäännön mukaisesti sekä pääkirjanpidossa että tilinpäätöksessä liiketoiminnan muuna tuottona.  Työntekijälle maksettujen brutto- ja nettopalkkojen määrään tuella ei ole vaikutusta.  Palkka- ja työaikakirjanpidon järjestämisessä on kuitenkin otettava huomioon edellä kohdassa 2.1. kuvatun lain erityissäännökset.

Hakija on erikseen tiedustellut kirjanpitolautakunnalta sitä, onko työnantajayrityksen saama matalapalkkatuki sille veronalaista tuloa.  Kirjanpitolautakunta toteaa, että kyseessä ei ole kirjanpidollinen vaan vero-oikeudellinen kysymys, joka jää lautakunnan toimivallan ulkopuolelle.  Sen vuoksi lautakunta pidättäytyy ottamasta suoranaisesti kantaa mainittuun kysymykseen, mutta viittaa Verohallinnon verkkosivuun (www.vero.fi), jossa matalapalkkatuesta annetussa, 2.1.2006 päivätyssä tiedotteessa lausutaan seuraavasti: "Luonnollisen henkilön saama matalapalkkatuki on verovapaata tuloa ellei se liity verovelvollisen elinkeinotoimintaan, maatalouteen tai metsätalouteen. Muille työnantajille tuki on veronalaista".

3.  Kirjanpitolautakunnan lausunto

Väliaikaisesta työnantajan matalapalkkatuesta annetussa laissa (1078/2005) tarkoitettua työnantajan saamaa tukea tulee käsitellä pääkirjanpidossa ja tilinpäätöksessä julkisena avustuksena, joka lähtökohtaisesti kirjataan liiketoiminnan muuksi tuotoksi. Palkka- ja työaikakirjanpidon järjestämisessä tulee lisäksi ottaa huomioon kyseisen lain erityissäännökset.

Kirjanpitolautakunnan yleistoimivalta rajoittuu kirjanpitolain tulkintaan; muuhun lainsäädäntöön liittyviin kirjanpidollisiin kysymyksiin lautakunta voi puuttua tämän lisäksi vain erityissäännösten nojalla.  Verojen osalta lautakunnan toimivalta rajoittuu mahdollisuuteen lausua niiden kirjaamistavasta.  Koska hakijan esittämä matalapalkkatukeen liittyvä verotukselliset kysymys liittyy verotuksen laajuuteen ja jää  näin ollen kirjanpitolautakunnan toimivallan ulkopuolelle,  lautakunta ei ota siihen kantaa.