Päätös koskien poikkeuslupaa tositeaineiston viemiseksi ulkomaille
- Numero
- 1748
1. Hakemus
Hakija ( - - - ) on suomalainen osakeyhtiö, joka pyytää kirjanpitolautakunnalta lupaa viedä vuosien 2002 ja 2003 tositteet Ranskan veroviranomaisen tutkittavaksi. Kyseisten vuosien kirjanpitoaineistosta ei ole muodostettu sähköistä arkistoa, joten hakija joutuisi muussa tapauksessa kopioimaan koko aineiston.
Kyseessä on Ranskan veroviranomaisten tutkinta siitä, onko hakijayhtiölle syntynyt Ranskaan kiinteä toimipaikka.
2. Päätöksen perustelut
2.1. Kirjanpitolaki. Kirjanpitolain (1336/1997, jäljempänä KPL) 2:9 §:ssä säädetään kirjanpitoaineiston säilyttämisestä ulkomailla. Pykälää on viimeksi muutettu muutoslailla 1304/2004. Pykälän 1 momentissa säädetään kirjanpitokirjojen, tilikauden tositteiden ja muun kirjanpitoaineiston tilapäisestä säilyttämisestä ulkomailla. Tämä on sallittua kirjanpidon hoitamiseksi tai tilinpäätöksen laatimiseksi siten kuin kauppa- ja teollisuusministeriön asetuksella tarkemmin säädetään. Suomessa laadittu tosite saadaan 2 momentin mukaan viedä Suomesta, jos se on edellytyksenä ulkomaisen viranomaisen toimintaan perustuvan edun saamiselle. Ennen tositteen viemistä Suomesta siitä on laadittava oikeaksi todistettu jäljennös. Pykälän 3 momentissa puolestaan sallitaan tositteiden ja muun kirjanpitoaineiston pysyvä säilyttäminen Euroopan yhteisön jäsenvaltiossa edellyttäen, että niihin voidaan taata tosiaikainen tietokoneyhteys ja että tiedot on saatavissa selväkieliseen kirjalliseen muotoon.
2.2. KTM:n säilytyspäätös.
Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös kirjanpitoaineiston säilyttämisestä ulkomailla (49/1998) sisältää KPL 2:9.1 §:ssä tarkoitetut tarkemmat säännökset tällaisen aineiston tilapäisestä säilyttämisestä Suomen ulkopuolella. Ministeriöpäätökseen on tehty viimeksi muutoksia muutosasetuksella 1316/2004. Ulkomailla laadittu tosite saadaan säilyttää tilapäisesti siinä valtiossa sijaitsevassa kirjanpitovelvolllisen toimipaikassa, mutta se on toimitettava Suomeen alkuperäisenä tai poikkeuksellisesti oikeaksi todistettuna jäljennöksenä KPL:n mukaisena tilinpäätöksen laatimisaikana. Suomessa laadittu tosite saadaan puolestaan viedä ulkomaille kirjanpidon hoitamista ja tilinpäätöksen laatimista varten. Kun kyse on tositteen tilapäisestä säilyttämisestä muussa kuin OECD- tai ETA-valtiossa, on tähän saatava kirjanpitolautakunnan lupa.
2.3. Poikkeuksen myöntämisen edellytykset.
Kirjanpitolautakunnan poikkeuslupavaltuuksista säädetään KPL 8:2.2 §:ssä yksilöidysti ja tyhjentävästi. Kyseisessä lainkohdassa lautakunnalle annetaan oikeus myöntää poikkeuksia KPL 2:9.1 §:n säilytysvaatimuksista siten kuin siitä kauppa- ja teollisuusministeriön asetuksella säädetään. Tätä koskevat tarkemmat säädökset on annettu edellä mainitussa ministeriöpäätöksessä.
Hakemuksessa on kyse aiempien tilikausien tositeaineistosta, joka on jo tuotu Suomeen säilytettäväksi tai mahdollisesti alun perin laadittu Suomessa.
Hakemuksen muotoilusta voidaan myös päätellä, että kyse ei ole sähköisestä tositeaineistosta, jonka pysyvä säilyttäminen Euroopan yhteisön alueella on KPL 2:9.3 §:ssä säädetyin edellytyksin mahdollista. Vaikka maastaviennin syy on ulkomaisen veroviranomaisen suorittama tutkinta, ei myöskään voida katsoa tapauksessa olevan kyse KPL 2:9.2 §:ssä tarkoitetusta poikkeustilanteesta. Hakemuksen perustelut huomioon ottaen on syytä todeta, että päinvastaisessakin tilanteessa tositteesta tulisi laatia oikeaksi todistettu jäljennös ennen tositteen viemistä Suomesta. Näin ollen tositeaineiston maastaviennin edellytykset ja kirjanpitolautakunnan mahdollinen toimivalta on ratkaistava KPL 2:9.1 §:n ja sen nojalla annetun ministeriöpäätöksen nojalla.
Kirjanpitolautakunta toteaa, että tositeaineiston ulkomailla säilyttämisen edellytykset on edellä mainituissa säädöksissä määritelty tyhjentävästi. Ulkomailla laadittu tosite on tuotava tilinpäätöksen laatimista varten Suomeen, ellei ulkomaisen toimipaikan sijaintivaltion laki kiellä alkuperäisen tositteen viemistä maasta. Tilinpäätöksen laatimisen jälkeen tositteet on säilytettävä Suomessa. Sama koskee Suomessa laadittua tositetta, joka voidaan viedä ulkomaille kirjanpidon hoitamista ja tilinpäätöksen laatimista varten.
Kirjanpitolainsäädäntö ei tunne tilannetta, jossa tilinpäätöksen valmistumisen jälkeen Suomeen säilytettäväksi tuodut alkuperäiset tositteet voitaisiin viedä jälleen ulkomaille, vaikka tähän olisi hakemuksessa tarkoitettu sinänsä ymmärrettävä syy. Myöskään kirjanpitolautakunnalla ei ole oikeutta myöntää tässä suhteessa poikkeusta. Jos tositeaineisto halutaan saattaa kuvatussa tilanteessa ulkomaisen veroviranomaisen tutkittavaksi, tälle voidaan lähettää tositteiden jäljennökset tai mahdollisesti kehotus pyytää virka-apua Suomen veroviranomaisilta.
Edellä mainitun perusteella lautakunta katsoo, että sillä ei ole toimivaltaa myöntää poikkeuslupaa tositeaineiston viemiseksi ulkomaille kuvatussa tilanteessa.
3. Kirjanpitolautakunnan päätös
Kirjanpitolautakunnalla ei ole toimivaltaa myöntää poikkeuslupaa hakemuksessa tarkoitetun tositeaineiston viemiseksi Suomesta Ranskaan, sillä kyseessä ei ole senkaltainen tositteiden säilyttäminen ulkomailla, johon lautakunnalla on oikeus myöntää KPL 2:9.1 §:n ja sen nojalla annetun ministeriöpäätöksen perusteella poikkeus. Tämän johdosta lautakunta jättää hakemuksen tutkimatta.
Tähän päätökseen ei saa hakea valittamalla muutosta (Kirjanpitolaki
1336/1997, 8 luku 2 § 8 mom.).