Poikkeuslupa osavuosikatsausten esittämiseen IAS-periaatteiden mukaisesti

työ- ja elinkeinoministeriö
Julkaisuajankohta 3.6.1996 0.00
Tiedote 1388
Numero
1388

1 Hakemus

Hakija on 22.3.1996 pyytänyt lupaa esittää valtiovarainministeriön säännöllistä tiedonantovelvollisuutta koskevan päätöksen (14.6.1995/879) 3 §:ssä tarkoitetun tilinpäätöstiedotteen ja 4 §:ssä tarkoitetun osavuosikatsauksen niin sanottujen International Accounting Standards (IAS) -periaatteiden mukaisesti. Lupaa pyydetään vuosille 1996 - 2000. Hakijan tilinpäätöstiedotteet ja osavuosikatsaukset ovat vuodesta 1987 alkaen perustuneet IAS-periaatteisiin. Tätä menettelyä hakija perustelee sillä, että sen osakkeet ovat julkisen kaupankäynnin kohteena Helsingin Arvopaperipörssin ohella useissa ulkomaisissa arvopaperipörsseissä. Hakemuksen mukaan ainoastaan IAS-periaatteilla voidaan varmistaa sijoittajien yhdenvertainen kohtelu kaikissa pörsseissä.

2 Perustelut

2.1 Kirjanpitolautakunnan toimivalta

Arvopaperimarkkinalain (AML) 2:11 §:ssä (9.8.1993/740) säädetään tiedonantovelvollisuutta koskevista poikkeuksista. Lainkohdan 1 momentin 1 virkkeen mukaan "- - tiedonantovelvollisuudesta voidaan hakemuksesta myöntää poikkeus, joka ei vaaranna sijoittajien asemaa."

AML 2:11.3 §:n 1 virkkeessä säädetään, että "kirjanpitolautakunta voi myöntää poikkeuksen osavuosikatsauksen ja tilinpäätöksen sisällöstä, jollei laissa ole toisin säädetty." Siten lautakunnan toimivalta käsittää sisältöä koskevat (aineelliset) säännökset osavuosikatsauksesta, tilinpäätöksestä ja tilinpäätöstiedotteesta. Rahoitustarkastus on puolestaan toimivaltainen menettelyllisten säännösten osalta eli se voi myöntää poikkeuksen osavuosikatsauksen ja tilinpäätöstiedotteen julkistamisesta (AML 2:11.4 §).

2.2 Hyvä kirjanpitotapa osavuosikatsauksen ja tilinpäätöstiedotteen laadinnassa

Arvopaperimarkkinalain 2:5.5 §:ssa todetaan, että "osavuosikatsaus on laadittava hyvän kirjanpitotavan mukaisesti - -." Tämän perusteella osavuosikatsauksen laatimisessa on noudatettava kirjanpitolakia ja sitä alemmanasteisia säännöksiä ja määräyksiä. Toisaalta, kuten edellä on todettu, lakiin sisältyy poikkeusmahdollisuus, jonka perusteella lautakunta voi myöntää poikkeuksen osavuosikatsauksen ja tilinpäätöksen sisällöstä (AML 2:11.3 §).

Tilinpäätöstiedotteesta ei ole säädetty osavuosikatsauksen tavoin, että sen laatimisessa tulee noudattaa hyvää kirjanpitotapaa. Tiedote kuitenkin perustuu tilipäätökseen, joka on laadittava hyvän kirjanpitotavan mukaisesti kirjanpitolain 3 §:n nojalla.

2.3 Direktiivien merkitys

Suomen liittymistä Euroopan unioniin koskeva sopimus tuli voimaan 1.1.1995. Sopimuksessa edellytetään muun muassa yhtiöoikeudellisten ja arvopaperimarkkinoita koskevien direktiivien voimaansaattamista.

Osavuosikatsaus

Arvopaperimarkkinalain säännökset osavuosikatsauksesta perustuvat puolivuosikatsausdirektiiviin (82/121/EEC). Tässä direktiivissä ei suoranaisesti edellytetä, että osavuosikatsauksessa olisi noudatettava tilinpäätösdirektiiviä (78/660/EEC) tai konsernitilinpäätösdirektiiviä (83/349/EEC). Puolivuosikatsausdirektiivin johdannossa ainoastaan viitataan siihen, että tilinpäätösdirektiivillä on yhdenmukaistettu jäsenvaltioiden tilinpäätössäännöstöä ("- - whereas the fourth Directive 78/660/EEC) has coordinated the laws, regulations and administrative provisions of the Member States concerning the annual accounts of certain types of companies;"). Toisaalta johdannossa korostetaan osavuosikatsauksen yleisluonteisuutta ("whereas - - this report need contain only the essential details on the financial position and general progress of the business of the company in question").

Tilinpäätöstiedote

Arvopaperimarkkinalain esitöissä (HE 318/1992 vp., s. 22) perustetaan tilinpäätöstiedotetta koskeva sääntely listalleottodirektiivin (79/279/EEC) liitteen C kohtaan 4. Tämän kohdan alakohdassa (a) edellytetään tilinpäätöksen julkistamista mahdollisimman nopeasti: "The company must make available to the public, as soon as possible, its most recent annual accounts and its last annual report." Kohdan mukainen julkistamisvelvollisuus kohdistuu nimenomaan tilinpäätökseen. Siinä ei edellytetä - toisin kuin AML 6:2.3 §:ssä, että yhtiön on julkistettava tilinpäätöstiedote tilinpäätöksen pääkohdista ennen kuin tilinpäätös voidaan kokonaisuudessaan julkistaa. Arvopaperimarkkinalain säännöstä voidaan siten pitää direktiiviä ankarampana sääntelynä, joka sinänsä on direktiivissä sallittu (art. 5(1): "- - the Member States may make the admission of securities to official listing subject to more stringent conditions - -.").

2.4 Poikkeusluvan aineelliset edellytykset

Arvopaperimarkkinalain 2:11.1 §:ssä edellytetään, että kirjanpitolautakunnan poikkeuslupa "- - ei vaaranna sijoittajien asemaa." Muita edellytyksiä ei ole asetettu luvalle laissa tai alemman asteisessa sääntelyssä.

Osavuosikatsaus

Kirjanpitolautakunta katsoo, että hakemuksessa tarkoitettu IAS-periaatteiden yhtenäinen soveltaminen eri arvopaperipörsseissä julkistettavissa osavuosikatsauksissa on omiaan varmistamaan sijoittajien yhdenvertaista kohtelua eikä se siten vaaranna heidän asemaansa. Tämän tavoitteen toteutuminen kuitenkin edellyttää, että osavuosikatsauksessa mainitaan IAS-periaatteiden soveltamisesta sekä siitä, miltä osin nämä periaatteet mahdollisesti poikkevat niistä, joita yhtiö on soveltanut edeltävässä tilinpäätöksessään. IAS-suositukset muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, joten niitä kaikkia tulee noudattaa, jos IAS-periaatteita käytetään osavuosikatsauksen perustana.

Lautakunta kiinnittää huomiota myös jatkuvuusperiaatteeseen. Hakija on jo 1980-luvulta lähtien perustanut osavuosikatsauksensa IAS-suosituksiin. Tämän käytännön muuttaminen saattaisi vaarantaa osavuosikatsaustietojen vertailtavuuden hakijan aikaisempiin osavuosikatsauksiin nähden.

Tilinpäätöstiedote

Tilinpäätöstiedote käsittää yhtiön virallisen, kirjanpitolain mukaisen tilinpäätöksen keskeiset kohdat (AML 2:6.2 §). Yhtiön osingonjaon rajat puolestaan määräytyvät virallisen tilinpäätöksen perusteella (OYL 12:2 §).

Tämän vuoksi lautakunta katsoo, että tilinpäätöstiedotteessa tulee noudattaa niitä periaatteita, joita sovelletaan virallisessa tilinpäätöksessä. Näistä poikkeaminen saattaisi vaarantaa sijoittajien aseman (AML 2:11.1 §). Tilinpäätöstiedotteessa voidaan kuitenkin esittää lisäksi sellaisia tietoja tilikauden tuloksesta ja taloudellisesta asemasta, jotka perustuvat IAS-periaatteisiin.

2.5 Poikkeusluvan ajallinen ulottuvuus

Arvopaperimarkkinalaissa ei ole asetettu lautakunnan poikkeusluvalle ajallisia rajoituksia. Toisaalta lautakunta kiinnittää huomiota vireillä olevaan kirjanpitosäädännön tarkistushankkeeseen. Kirjanpitolain uudistamistyöryhmän raportissa (KTM 8/1966) ehdotetaan muun muassa useita IAS-periaatteisiin perustuvia säännöksiä. Tähän nähden lautakunta pitää tarkoituksenmukaisena, että poikkeuslupa rajoitetaan 31.12.1996 päättyvään tilikauteen.

2.6 Poikkeuslupaa koskevan tiedon antaminen

Laissa edellytetään, että poikkeusluvasta mainitaan osavuosikatsauksessa ja tilinpäätöksessä (AML 2:11.3 §:n 2 virke).

Lautakunnan on annettava poikkeuslupaa koskevasta hakemuksesta ja sitä koskevasta päätöksestä tieto rahoitustarkastukselle ja asianomaiselle arvopaperipörssille tai muulle julkisen kaupankäynnin järjestäjälle (AML 2:11.5 §).

3 Kirjanpitolautakunnan päätös

Kirjanpitolautakunta myöntää arvopaperimarkkinalain 2 luvun 11 §:n nojalla hakijalle poikkeusluvan soveltaa mainitun lain 2 luvun 5 §:n mukaisen osavuosikatsauksen laatimisessa International Accounting Standards -periaatteita. Luvan edellytyksenä on, että osavuosikatsauksessa mainitaan IAS-periaatteiden soveltamisesta sekä siitä, miltä osin nämä periaatteet mahdollisesti poikkeavat niistä, joita hakija on soveltanut edeltävässä

tilinpäätöksessään. IAS-suositukset muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, joten niitä kaikkia tulee noudattaa.

Vastaavaa lupaa ei myönnetä tilinpäätöstiedotteen osalta. Siinä tulee noudattaa niitä periaatteita, joita hakija soveltaa virallisessa, kirjanpitolain mukaisessa tilinpäätöksessään. Tilinpäätöstiedotteessa voidaan kuitenkin esittää lisäksi sellaisia tietoja tilikauden tuloksesta ja taloudellisesta asemasta, jotka perustuvat IAS-periaatteisiin.

Osavuosikatsausta koskeva lupa ei tarkoita poikkeuksen myöntämistä niistä tiedoista, jotka on mainittujen lainkohtien ja valtiovarainministeriön päätöksen (14.6.1995/ 879) mukaan on esitettävä osavuosikatsauksessa.

Poikkeuslupa koskee 31.12.1996 päättyvää tilikautta.

Tästä poikkeusluvasta on mainittava hakijan osavuosikatsauksessa.