Poikkeuslupa tilinpäätöksen laatimisajan pidentämiselle
Numero
2121
1. Hakemus
Hakija (--, jäljempänä ”hakija”) pyytää lisäaikaa 30.4.2025 päättyneen tilikauden tilinpäätöksen laatimiselle siten, että se voidaan saattaa valmiiksi 31.10.2025 mennessä.
Hakemuksessa esitetään mm. seuraavaa:
Hakija on 30.4.2025 päättyneen tilikauden tilinpäätöksen laatimisen yhteydessä havainnut kirjanpidossaan virheitä, jotka hakijan tämänhetkisen käsityksen mukaan johtuvat hakijan kirjanpidon ja taloushallinnon kumppanin vakavista laiminlyönneistä. Asian käsittely ja kirjanpidon virheiden selvittäminen ovat edelleen kesken, mikä vaikuttaa tilinpäätöksen laatimisaikatauluun. Taloushallinnon kumppani on indikoinut saavansa tilinpäätöksen valmiiksi elokuun lopussa, mikä ei jätä hakijan hallitukselle riittävästi aikaa sen läpikäymiseen ja hyväksymiseen ennen 31.8.2025 määräpäivää. Hakijan hallitus joutuu myös havaittujen virheiden vuoksi tarkastuttamaan tilinpäätöksen ainakin osin ulkopuolisella asiantuntijalla varmistuakseen tilinpäätöksen ja kirjanpidon kirjausten oikeellisuudesta ennen tilinpäätöksen hyväksymistä ja yhtiökokoukselle esittelemistä. Tämä työ vaatii lisäaikaa.
Lisäksi järjestelmävirheen takia hakija on maksanut huomattavasti liikaa valmisteveroja. Hakija on tehnyt hakemuksen liikaa maksettujen verojen oikaisemiseksi, mutta asian käsittely on edelleen kesken. Verottajalle tehdyn oikaisuhakemuksen lopputulos vaikuttaa 30.4.2025 päättyneen tilikauden tilinpäätökseen ja näin ollen sen laatimisaikatauluun.
2. Säännökset
Kirjanpitolain (1336/1997, jäljempänä myös KPL) 8:2.2:n ensimmäinen virke valtuuttaa kirjanpitolautakunnan myöntämään ”erityisestä syystä” yksittäistapauksissa määräajaksi poikkeuksia KPL 3:6:stä (”Tilinpäätös ja toimintakertomus on laadittava neljän kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä”) ja KPL 6:5.1:sta (”Konsernitilinpäätökseen yhdisteltävällä suomalaisella tytäryrityksellä tulee olla sama tilikausi kuin emoyrityksellä”).
Poikkeuksen myöntämisen edellytyksenä on, ettei se ole Euroopan unionin tilinpäätöksestä ja konsernitilinpäätöksestä antamien säädösten vastainen (KPL 8:2.2:n toinen virke). Säännökset tilinpäätöksestä ja konsernitilinpäätöksestä tilinpäätösdirektiivissä 2013/34/EU eivät kuitenkaan koske tilinpäätöksen laatimisaikaa.
Kirjanpitolautakunnasta annetun asetuksen (784/1973) 3.1:n toisessa virkkeessä säädetään poikkeuslupahakemukselle asetetuista määräajoista. Säännöksen mukaan ”[p]oikkeusta tilinpäätöstä koskeviin säädöksiin on haettava niin ajoissa, että päätös voidaan tehdä ennen kuin tilinpäätös kirjanpitolain mukaan on tehtävä.”
Osakeyhtiölain (624/2006, jäljempänä myös OYL) säännökset tilinpäätöksen julkaisemisesta rajoittavat poikkeusluvan enimmäisaikaa. OYL 5:3.1:n mukaan varsinainen yhtiökokous on pidettävä kuuden kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Tilinpäätöstä koskevat asiakirjat ja niiden jäljennökset on pidettävä nähtävillä vähintään viikon ajan ennen yhtiökokousta (OYL 5:21.1). Lisäksi tilintarkastuslain (1141/2015) 3:6.1 edellyttää, että tilintarkastajan on luovutettava osakeyhtiön hallitukselle tilintarkastuskertomus viimeistään kaksi viikkoa ennen sitä kokousta, jossa tilinpäätös esitetään vahvistettavaksi.
3. Perustelut
Hakija on toimittanut poikkeuslupahakemuksensa kirjanpitolautakunnalle 26.8.2025 eli KPL 3:6:n edellyttämässä neljän kuukauden määräajassa tilikauden päättymisestä (31.8.2025). Poikkeuslupahakemus voidaan siten tutkia lautakunnassa.
Kirjanpitolautakunta katsoo, että hakemuksessa (kohta 1 edellä) kuvattua tilannetta on pidettävä KPL 8:2.2:n tarkoittamana erityisenä syynä.
4. Kirjanpitolautakunnan poikkeuslupa
Edellyttäen, että osakeyhtiölain ja tilintarkastuslain säännökset sekä hakijan yhtiöjärjestyksen mahdolliset määräykset tilintarkastuksesta ja yhtiökokouksesta täyttyvät, hakija saa laatia tilinpäätöksen 30.4.2025 päättyneeltä tilikaudelta viimeistään 31.10.2025.
Tähän päätökseen ei saa hakea valittamalla muutosta (KPL 8:2.8).