Poikkeuslupahakemus tilinpäätöksen laatimisajan pidentämiseksi

työ- ja elinkeinoministeriö
Julkaisuajankohta 24.4.2012 0.00
Tiedote 1889
Numero
1889

1. Hakemus

Hakijat ( - - -), joista toinen on tytäryhtiö ja toinen tämän emoyhtiö, ovat suomalaisia osakeyhtiöitä, jotka hakevat lisäaikaa 15.6.2012 asti tilinpäätöksen ja vastaavasti konsernitilinpäätöksen laatimiselle koskien 31.12.2011 päättynyttä tilikautta. Hakijoiden tilikausi on kalenterivuosi.

Hakijat ovat hakemuksessaan todenneet, että tytäryhtiö on syytettynä oikeudenkäynnissä, jonka osalta käräjäoikeus antaa ratkaisunsa 13.6.2012. Tytäryhtiö on ilmoittanut tulevansa vaatimaan asianajokulujen korvaamista valtion varoista ainakin niiden henkilöiden osalta, joiden kohdalla syyttäjä on luopunut kanteesta. Hakijoiden mukaan käräjäoikeuden ratkaisu tulee vaikuttamaan olennaisesti tytäryhtiön tilinpäätökseen 31.12.2011 jaksotettavien oikeudenkäyntikulukorvausten määriin, sekä siten yhtiön tilinpäätökseen ja emon konsernitilinpäätökseen. Edellä sanotusta johtuen tytäryhtiö ja sen emoyhtiö hakevat lisäaikaa tilinpäätöksen ja vastaavasti konsernitilinpäätöksen laatimiselle 15.6.2012 asti.

2. Päätöksen perustelut

2.1.            Säännökset

Kirjanpitolain (1336/1997, jäljempänä myös KPL) 3:6 §:n mukaan tilinpäätös ja toimintakertomus on laadittava neljän kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Kirjanpitolautakunta voi myöntää poikkeuksia laatimisajasta erityisestä syystä määräajaksi yksittäistapauksessa. Poikkeuksen myöntämisen edellytyksenä on, ettei se ole Euroopan yhteisöjen tilinpäätöksestä ja konsernitilinpäätöksestä antamien säädösten vastainen (KPL 8:2.2 §).

Euroopan yhteisöjen tilinpäätöksestä ja konsernitilinpäätöksestä antamat säännökset eivät koske tilinpäätöksen laatimisaikaa.

Kirjanpitolautakunnasta annetun asetuksen (784/1973) 3.1 §:n toisessa virkkeessä säädetään poikkeuslupahakemukselle asetetuista määräajoista. Säännöksen mukaan poikkeusta tilinpäätöstä koskeviin säädöksiin on haettava niin ajoissa, että päätös voidaan tehdä ennen kuin tilinpäätös kirjanpitolain mukaan on tehtävä.

Osakeyhtiölain (624/2006, jäljempänä myös OYL) säännökset tilinpäätöksen julkaisemisesta rajoittavat poikkeusluvan enimmäisaikaa. OYL 5:3.1 §:n mukaan varsinainen yhtiökokous on pidettävä kuuden kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Tilinpäätöstä koskevat asiakirjat ja niiden jäljennökset on pidettävä nähtävillä vähintään viikon ajan ennen yhtiökokousta (OYL 5:21.1 §). Lisäksi tilintarkastuslain (459/2007) 15.6 § edellyttää, että tilintarkastajan on luovutettava osakeyhtiön hallitukselle tilintarkastuskertomus viimeistään kaksi viikkoa ennen sitä kokousta, jossa tilinpäätös esitetään vahvistettavaksi.

Edellä kuvattujen säännösten ohella on myös otettava huomioon hakijayhtiön yhtiöjärjestyksen mahdolliset erityismääräykset.

2.2.            Poikkeusluvan myöntämisen edellytykset

Hakemus on saapunut kirjanpitolautakunnalle 17.4.2012, joten sitä voidaan pitää kirjanpitolautakunnasta annetussa asetuksessa tarkoitetulla tavalla ajoissa toimitettuna.

Kirjanpitolautakunta katsoo, että hakijoiden ilmoittamaa keskeneräiseen oikeudenkäyntiin mahdollisesti perustettavaa vaatimustaan oikeudenkäyntikulujen korvaamisesta ei ole katsottava sellaiseksi KPL 8:2.2 §:ssä tarkoitetuksi erityiseksi syyksi, jonka nojalla poikkeuslupa KPL 3:6 §:n soveltamisesta voidaan myöntää. Oikeudenkäynti on ollut jo vireillä ennen tilikauden päättymistä, joten se ei ole luonteeltaan sellainen yllättävä tapahtuma, joka olisi vaikuttanut tilinpäätöksen laatimiseen KPL:ssä edellytetyssä määräajassa.

Kirjanpitolautakunta toteaa, että tilinpäätös tulee laatia kaiken sen laatimishetkellä käytettävissä olevan tiedon perusteella. Se, että tuomioistuin joskus tulevaisuudessa antaa päätöksen, ei tee laadittavaa tilinpäätöstä vääräksi. Kirjanpitolautakunta muistuttaa, että tilinpäätöksessä ja sen liitetiedoissa tulee antaa riittävät tiedot päätöksen mahdollisista vaikutuksista kirjanpitovelvollisen toimintaan ja sen taloudelliseen asemaan KPL:n 3:2.1 §:n mukaisen oikean ja riittävän kuvan antamiseksi. Lisäksi KPL 3:1 §:n 5 ja 6 momentissa säädetään, mitä seikkoja kirjanpitovelvollisen on käsiteltävä toimintakertomuksessaan, kuten riskejä, epävarmuustekijöitä ja arviota tulevasta kehityksestä.

3. Kirjanpitolautakunnan poikkeuslupa

Kirjanpitolautakunta toteaa, että hakijat eivät ole esittäneet hakemuksensa perustaksi sellaista KPL 8:2.2 §:ssä tarkoitettua erityistä syytä, jonka nojalla poikkeuslupa voitaisiin myöntää.

Tähän päätökseen ei saa hakea valittamalla muutosta (KPL 8:2.8 §).