Vähittäiskaupassa pullonpalautuksista suoritettavien hyvitysten kirjaaminen

työ- ja elinkeinoministeriö
Julkaisuajankohta 18.1.1993 0.00
Tiedote 1218
Numero
1218

A Oy:n tilipalvelu on hakemuksessaan lausunut hoitavansa noin 2 000 vähittäiskauppiaan kirjanpidot. Hakijan asiakkaista noin 2/3 harjoittaa päivittäistavarakauppaa. Päivittäistavarakaupan tehtäviin kuuluu perinteisesti palautuspullojen vastaanottaminen "maksuvälineenä".

Hakija on edelleen lausunut vakiintuneena käytäntönä olleen ennen nykyistä kehittynyttä automatiikka se, että asiakas jätti ostamiaan täysiä pulloja vastaavat tyhjät palautuspullot kassan välittömässä läheisyydessä olleeseen juomakoriin. Tässä systeemissä ainoastaan pullon sisältö rekisteröitiin kassakoneelle myynniksi ja itse pullon myynti kuitattiin tyhjällä palautuspullolla. Nykyiset kassajärjestelmät ja pullonpalautusautomaatit mahdollistavat suurehkoissa liikkeissä pullonpalautusten käsittelyn kassajärjestelmissä erillään myyntitapahtumista. Myös asiakas- ja kauppakäytäntö on muuttunut siten, että tyhjiä pulloja palautetaan muulloinkin kuin täysien pullojen oston yhteydessä. Jotkut kaupat maksavat palautuspullojen hinnan asiakkaalle suoraan rahana. Pullonpalautusten markkamääräinen arvo vaihtelee hyvinkin paljon eri kauppojen välillä. Vuositasolla pullonpalautusten arvo vaihtelee välillä 30 000 - 2 000 000 markkaa.

Hakija on pyytänyt kirjanpitolautakunnalta lausuntoa siitä, onko hyvän kirjanpitotavan mukaista käsitellä pullonpalautukset myynnin oikaisuerinä vai ostoina. Lisäksi hakija on tiedustellut, onko merkitystä sillä, maksetaanko pullonpalautukset asiakkaalle rahana vai vähennetäänkö ne ostosten hinnasta. Hakija on hakemuksessaan viitannut myös siihen, että kaikilla päivittäistavarakauppiailla ei ole kassajärjestelmää, joka mahdollistaisi palautuspullojen käsittelyn erillään muista tapahtumista. Hakijan asiakkaista tällaisia kauppiaita on arviolta 300.

Lausunnon perustelut

Kirjanpitolain 4 §:n mukaan kirjanpitoon merkitään liiketapahtumina menot, tulot, rahoitustapahtumat sekä niiden oikaisu- ja siirtoerät.

Vähittäiskaupassa pulloihin pakattujen juomien myynnin yhteydessä erikseen pulloista perityt korvaukset kirjataan myyntituloihin. Asiakkaille palautuspulloista suoritetut hyvitykset ovat näiden myyntitulojen oikaisueriä. Vähittäiskaupassa asiakaspalveluna tapahtuva palautuspullojen vastaanottaminen kirjataan myynnin oikaisuksi myös silloin, kun tyhjien pullojen palautuksesta suoritetaan hyvitys ilman vastaavaa täysien pullojen myyntiä. Kirjaus myyntitulojen oikaisueräksi tehdään siitä riippumatta, suoritetaanko pullonpalautuksista asiakkaalle hyvitys rahana vai rekisteröidäänkö se kassakoneelle erikseen asiakkaan ostosten myyntihintaa vähentäväksi eräksi.

Määräykset tuloslaskelman laatimisessa käytettävästä kaavasta on kirjanpitolain 19 §:n 3 momentin nojalla annettu kirjanpitoasetuksessa. Vanhan kirjanpitoasetuksen (783/73) 1 §:ssä annetun tuloslaskelmakaavan mukaan myyntituotoista vähennetään liikevaihtoa laskettaessa myynnin oikaisuerinä alennukset, luottotappiot, välilliset verot ja muut oikaisuerät. Niihin sisällytetään myös vähittäiskaupassa asiakkaiden palauttamista pulloista kirjatut hyvitykset. 1.1.1993 voimaan tulleen, uuden kirjanpitoasetuksen (1575/92) 1 ja 2 §:ssä annettujen tuloslaskelmakaavojen mukaista liikevaihtoa laskettaessa vähennetään samaten muun muassa asiakkaiden pullonpalautuksista johtuvat hyvityserät.

Kirjanpitolautakunnan lausunto

Vähittäiskaupassa asiakkaille pullonpalautuksista suoritettavat hyvitykset kirjataan liikevaihtoa laskettaessa vähennettävinä myynnin oikaisuerinä.