Om digital form av hållbarhetsrapporterande företags verksamhetsberättelse och hållbarhetsrapport samt bokslutshandlingar

Utgivningsdatum 17.12.2024 0.02 | Publicerad på svenska 29.1.2025 kl. 15.43
Typ:Pressmeddelande 2088

Nummer

2088        

Nyckelord

digitalt bokslut | digital verksamhetsberättelse | digital hållbarhetsrapport | hållbarhetsrapporterande företag

1 Ansökan

Den sökande (--, nedan ”sökanden”) har begärt ett utlåtande om följande frågor gällande den digitala formen av hållbarhetsrapporterande företags bokslut och verksamhetsberättelse som avses i 7 kap. i bokföringslagen (1336/1997; BFL):

  • Vad är det officiella bokslutet och kan det vara en annan version än den digitala/taggade versionen?
  • Vilken version ska lämnas till PRS för registrering  (den digitala eller den undertecknade)?
  • EU FAQ [dvs. kommissionens tillkännagivande (C/2024/6792)] innehåller en punkt enligt vilken företag inte är skyldiga att upprätta förvaltningsberättelsen i XHTML” – Hur ska vi förfara?

2 Utlåtande

2.1. Bokföringsnämndens behörighet. Bokföringsnämnden har varken genom BFL 8:2 eller någon annan bestämmelse i lagen befogenhet att avge bestämmelser om det datatekniska utförandet av verksamhetsberättelsen, hållbarhetsrapporten eller bokslutshandlingarna. Detsamma gäller frågorna om de datatekniska egenskaperna hos de dokument som ska lämnas till Patent- och registerstyrelsen.

2.2. Officiellt bokslut. Ett så kallat officiellt bokslut anses vara en bokföringsskyldig juridisk persons bokslut som godkänts av dess behöriga organ (t.ex. bolagsstämma) och av vilket en kopia lämnas till registermyndigheten, i praktiken Patent- och registerstyrelsen (PRS). För tydlighetens skull konstaterar nämnden att om ett digitalt upprättat och undertecknat bokslut som lämnats till PRS saknar slutligt bevis på riktighet, har det samma bevisvärde som en kopia.  

2.3. Digital form för bokslut. Bestämmelser om digital form för bokslutet och koncernbokslutet av hållbarhetsredovisande företag finns i BFL 7:23 enligt vilken Patent- och registerstyrelsen avger beslut om digital märkning (det som sökanden avser med ”taggning”) med PRS-identifiering för sådana hållbarhetsrapporterande företag som inte är börsnoterade. Å andra sidan ska börsnoterade företag rätta sig efter skyldigheterna enligt den så kallade Esef-förordningen ((EU) 2019/815). Trots att ett beslut om PRS-identifiering inte ännu har utfärdats, anser bokföringsnämnden det vara klart att hållbarhetsrapporterande företag i enlighet med det nämnda lagrummet ska upprätta sitt bokslut och sitt koncernbokslut i det elektroniska XHTML-formatet i enlighet med Esef-förordningen.

2.4. Digital form för hållbarhetsrapporten och verksamhetsberättelsen. Enligt BFL 7:22.1 ska hållbarhetsrapporterande företag ”- - använda det elektroniska XHTML-formatet enligt artikel 3 i Esef-förordningen vid upprättandet av sin verksamhetsberättelse och sin hållbarhetsrapport - - och i sin hållbarhetsrapport med digital XBRL-hållbarhetsidentifiering märka - -Artikel 29d.1 i bokslutsdirektivet (2013/34/EU) som ligger till grund för nämnda lagrum lyder som följer (markeringarna tillagda här): 

  • De företag som omfattas av kraven [gällande hållbarhetsrapportering] i artikel 19a i detta direktiv ska utarbeta sin förvaltningsberättelse i det elektroniska rapporteringsformat som specificeras i artikel 3 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2019/815 ( 26 ) och märka sin hållbarhetsrapportering, inbegripet de upplysningar som föreskrivs i artikel 8 i förordning (EU) 2020/852, i enlighet med det elektroniska rapporteringsformat som specificeras i den delegerade förordningen.”
  • Detsamma fastställs i skäl (55) i ingressen till direktivet (sista meningen i första paragrafen): ”Företagen bör därför vara skyldiga att utarbeta sin förvaltningsberättelse i det elektroniska rapporteringsformat som specificeras i artikel 3 i kommissionens delegerade förordning (EU) 2019/815 och att märka sin hållbarhetsrapportering, inbegripet de upplysningar som krävs enligt artikel 8 i förordning (EU) 2020/852, i enlighet med det elektroniska rapporteringsformat som specificeras i delegerad förordning (EU) 2019/815 när detta väl har fastställts.”

Kommissionen har ännu inte offentliggjort kraven gällande processen för identifiering i hållbarhetsrapportering (s.k. digital taxonomi). Detta innebär ändå inte att det elektroniska rapporteringsformatet (XHTML) inte skulle kunna användas i enlighet med ovannämnda artikel. Bokföringsnämnden är visserligen medveten om att i motsats till den artikel som citeras ovan föreslår kommissionen i punkt (38) i sitt tillkännagivande, som publicerades i Europeiska unionens officiella tidning 13.11.2024 (C/2024/6792) , att företagen ska vara skyldiga att märka sina hållbarhetsförklaringar eller upprätta förvaltningsberättelsen i XHTML förrän den digitala taxonomin har antagits.

Enligt artikel 29d i redovisningsdirektivet ska företag som måste offentliggöra en hållbarhetsförklaring i sin förvaltningsberättelse upprätta sin förvaltningsberättelse i det elektroniska rapporteringsformat som anges i artikel 3 i den delegerade förordningen om Esef (dvs. XHTML) och märka hållbarhetsförklaringen i förvaltningsberättelsen i enlighet med den specifika digitala taxonomi som kommer att antas genom en ändring av den delegerade förordningen om Esef. Fram till dess att denna digitala taxonomi antas behöver företagen inte märka sina hållbarhetsförklaringar. Med tanke på att hållbarhetsförklaringen kommer att bli maskinläsbar först när den både ingår i ett XHTML-dokument och har märkts enligt en digital taxonomi, är företagen inte heller skyldiga att upprätta förvaltningsberättelsen i XHTML förrän den digitala taxonomin har antagits.” 

I enlighet med beskrivningen ovan motsvarar kommissionens ståndpunkt varken artikel 29 i redovisningsdirektivet eller BFL 7:23 som bygger på nämnda artikel. Därmed anser bokföringsnämnden inte att ett förfarande enligt denna ståndpunkt är förenligt med god hållbarhetsrapportering. 
 

1) Kommissionens tillkännagivande om tolkningen av vissa rättsliga bestämmelser  
i direktiv 2013/34/EU (redovisningsdirektivet), direktiv 2006/43/EG (revisionsdirektivet),  
förordning (EU) nr 537/2014 (revisionsförordningen), direktiv 2004/109/EG (insynsdirektivet),  
kommissionens delegerade förordning (EU) 2023/2772 (första uppsättningen europeiska  
standarder för hållbarhetsrapportering)  
och förordning (EU) 2019/2088 (förordningen om hållbarhetsupplysningar) vad gäller hållbarhetsrapportering.