Om bokföring av bilskatten i en taxiföretagares bokföring
- Nummer
- 1929
1. Ansökan
Sökande (- - -) är en bokföringsskyldig yrkeschaufför, som har bett bokföringsnämnden om utlåtande gällande bokföring av bilskatten i en taxiföretagares bokföring i en situation där företaget upptas som ägare till det nya fordonet i registret.
I ansökan hänvisar sökande till 4 § i bilskattelagen (5/2009), enligt vilken skyldig att betala bilskatt är den som antecknats i registret som ägare till ett fordon. Vid köp på avbetalning är den skattskyldige dock köparen, som antecknas i registret som fordonets innehavare. Begreppet skattskyldighet har ändrats från den tidigare bilskattelagen där importören eller tillverkaren var skattskyldig. Importörerna och tillverkarna fungerade som registrerade ombud, som redovisade bilskatten till beskattaren. Tidigare var det endast i undantagsfall den som gjorde första registreringen eller en senare köpare som var skattskyldig, då motorfordonet överfördes från att ha använts i yrkesmässig trafik till ett annat användningsändamål och det återstod återförbar lättnad på fordonet.
Bilskatten sänks med högst 9 600 euro för en bil som då den vid första registreringen registreras för användning i beställningstrafik i enlighet med 2 § 1 punkten i lagen om taxitrafik (217/2007) och som dess ägare huvudsakligen använder för sådan trafik. Enligt sökande överskrider bilskatten i de i bruk varande taxibilarna lättnadens andel med cirka 400 – 2000 euro då bilskatten är cirka 10 000 – 12 000 euro. Ett förslag att avlägsna den sänkta bilskatten för taxibilar från början av 2015 har framlagts (RP 125/2014 rd).
Sökande ställer följande frågor:
¾ Förverkligas god bokföringssed, om man i enlighet med köpebrevet för fordonet i taxiföretagarens bokföring bokför bilens skattefria inköpspris som anskaffningsutgift på kontot inventarier i balansräkningen, bilskatten som övriga rörelsekostnader i den utsträckning som skattebeloppet överskrider bilskattelättnadens andel på 9600 euro och mervärdesskatten på mervärdesskattekontot?
¾ Om bilskattelättnaden för taxibilar avlägsnas, bör då hela bilskatten bokföras som övriga rörelsekostnader eller bör bilskatten i den situation som har beskrivits här ovanför bokföras som en ökning av anskaffningsutgiften?
2. Lagstiftning
2.1. Bokföringslagen. Enligt bokföringslagen (1336/1997, härefter ”BokfL”) 4:5.1 § avses med anskaffningsutgift de rörliga utgifterna för anskaffning och tillverkning av en tillgång, med vilket avses inköpspriset och övriga direkta utgifter för anskaffningen. Enligt andra momentet i paragrafen får om beloppet av de fasta utgifter som sammanhänger med anskaffningen och tillverkningen av en tillgång är väsentligt jämfört anskaffningsutgiften också deras andel räknas in i anskaffningsutgiften.
2.2. Bokföringsnämndens allmänna anvisning. Bokföringsnämnden gav 16.10.2007 en allmän anvisning om avskrivningar enligt plan (härefter ”avskrivningsanvisning”). I punkt 2.2 i avskrivningsanvisningen behandlas anskaffningsutgiften för bestående aktiva enligt följande:
”Basen för avskrivningarna i bokslutet är anskaffningsutgiften för bestående aktiva. Med anskaffningsutgiften för en tillgång avses i regel de rörliga utgifterna för anskaffning och tillverkning (BFL 4:5.1§). Förutom själva inköpspriset ingår även till exempel frakt-, import- och installationsutgifter. Eventuella erhållna rabatter minskar anskaffningsutgiften. Den mervärdesskatt som ingår i inköpspriset för tillgångar som hör till bestående aktiva som används för mervärdesskattepliktig verksamhet inräknas ej i anskaffningsutgiften om inköpsavdrag för mervärdesskatten har gjorts.”
2.3. Bokföringsnämndens tidigare utlåtande. För bilskattens del är den skattskyldig som upptas som ägare i fordonsregistret. Importörens och tillverkarens roll är att fungera som registrerat ombud, som redovisar bilskatten till beskattaren för den nya ägarens räkning. På denna grund har bokföringsnämnden i sitt utlåtande BFN 1834/2009 konstaterat att bilskatten är en genomgångspost i importörens och tillverkarens bokföring. I andra situationer än de där importören eller tillverkaren betalar bilskatten för den skattskyldiges räkning, tillämpas ett förfarande där bilskattens andel ingår i den köpeskilling som bokförs som försäljningsintäkter. Bilskattebeloppet läggs till på den aktuella köpeskillingen.
3. Bokföringsnämndens utlåtande
3.1. Bokföringsnämnden konstaterar att den bilskatt som den skattskyldige ska betala eller en del av den med stöd i BokfL 4:5 § läggs till på bilens inköpspris och den på detta sätt kalkylerade anskaffningsutgiften tas upp som bestående aktiva i balansräkningen. Anskaffningsutgiften avskrivs enligt plan under sin verkningstid. Avskrivningar hos en liten bokföringsskyldig behandlas i större detalj i kapitel 11 i den allmänna anvisningen. Den mervärdesskatt som ingår i inköpspriset för en tillgång som ingår i bestående aktiva i mervärdesskattepliktig verksamhet inkluderas inte i anskaffningsutgiften. Den avdragbara mervärdesskatten ska avdras som en post separat från anskaffningsutgiften.
3.2. Om bilskattelättnaden för taxibilar avlägsnas ska bilskatten bokföras på samma sätt som under den rådande lagstiftningen, det vill säga som en ökning av anskaffningsutgiften på tillgången.