Henkilöstörahaston voittopalkkioerän määräytymisperusteet

arbets- och näringsministeriet
Julkaisuajankohta 15.4.1992 0.00
Tiedote 1192
Numero
1192

Hakija on lausunut yrityksen asettaneen henkilöstörahastolain mukaisen voittopalkkioerän määräytymisperusteista päättäessään voittopalkkioerän maksamiselle lisäedellytyksiksi, että yrityksen nettovoitto vähennettynä osingoilla tai muulla voitonjaolla riittää voittopalkkion maksamiseen ja että konsernin emoyhtiö jakaa osinkoa osakkailleen. Hakija on henkilöstörahastolain 62.2 §:ään viitaten pyytänyt kirjanpitolautakuntaa lausumaan käsityksensä siitä, voidaanko yrityksen voittopalkkiojärjestelmää lisäedellytykset huomioon ottaen pitää henkilöstörahastolain 2.2 §:n mukaisena.

Lausunnon perustelut

Henkilöstörahastolain 2 §:n 2 momentin mukaan voittopalkkioerällä tarkoitetaan tässä laissa rahasuoritusta, joka määräytyy olennaisesti yrityksen tuloslaskelman tai siihen rinnastuvalla sisäisellä laskentatoimella tuotetun laskelman mukaisesta käyttökatteesta tai sen jälkeisestä toiminnan kannattavuutta osoittavasta erästä ja mahdollisesti lisäksi muista yrityksen toiminnan tehokkuutta osoittavista tekijöistä.

Hallituksen esityksessä henkilöstörahastolaiksi (1989 vp. - HE n:o 41) todetaan voittopalkkiojärjestelmän tarkoituksena olevan, että voittopalkkiot perustuvat kannattavuuteen eli tuottojen ja kulujen erotukseen, eikä yksittäisiin tuottoihin tai kuluihin. Edelleen hallituksen esityksen mukaan järjestelmä voittopalkkioerän suuruuden määräämiseksi on sellainen, että yritys maksaa henkilöstörahastolle rahasuorituksen sen perusteella, kuinka paljon jokin sovittu tuloslaskelman erä ylittää tietyn rajan, ja tämä raja tai sen määräytymisperuste on asetettu ennakolta.

Esityksen mukaan voittopalkkioerät voivat riippua kannattavuuden lisäksi muistakin yrityksen toiminnan tehokkuutta mittaavista tekijöistä sovellutusmahdollisuuksien monipuolistamiseksi. Tällä on tarkoitus antaa mahdollisuus liittää voittopalkkiojärjestelmään piirteitä, joiden avulla voidaan kohdistaa huomiota kannattavuutta mittaavien tekijöiden lisäksi joihinkin muihin seikkoihin, kuten joihinkin tiettyihin tuottoihin tai kuluihin, toimitusaikataulujen pitävyyteen tai turvallisuustekijöihin.

Lain 7 §:n 3 momentin ensimmäisen lauseen mukaan voittopalkkioerän määräytymisperusteista tai niiden muutoksista yrityksen on päätettävä ennen sen ajanjakson alkua, jolta voittopalkkioerä suoritetaan.

Hallituksen esityksen mukaan edellä mainittu vaatimus noudattaa käsitystä, että nimenomaan etukäteen tiedossa olevilla palkkioperusteilla on kannustavia vaikutuksia. Voittopalkkioeräksi ei esityksen mukaan siten kelpaisi sellainen palkkioerä, jonka perusteista yrityksen johto päättäisi esimerkiksi tilinpäätöksen yhteydessä jälkikäteen. Laskentaperusteet ja niiden muutokset on aina päätettävä ennen sen ajanjakson alkua, jolta palkkio suoritetaan.

Henkilöstörahastolain edellä mainitut säännökset ja niiden perustelut huomioon ottaen voittopalkkioerän määräytymisperusteesta voidaan päättää esimerkiksi siten, että voittopalkkiota maksetaan siltä osin kuin yrityksen nettovoitto ylittää tietyn markkamäärän. Voittopalkkioerän suorittamiselle voidaan asettaa myös sellainen ehto, että yrityksen nettovoitto vähennettynä tietyllä markkamäärällä voitonjaon mahdollistamiseksi riittää palkkioerän suorittamiseen.

Hakemuksessa tarkoitetut lisäedellytykset voittopalkkioerän maksamiselle merkitsevät palkkioerän määräytymistä muiden tekijöiden ohella yhtäältä yrityksen osingonjako- tai muun voitonjakopäätöksen perusteella sekä toisaalta konsernin emoyhtiön osingonjakopäätöksen perusteella. Nämä ehdot mahdollistavat sen, että voittopalkkioerä ei määräydy olennaisesti yrityksen tuloslaskelman mukaisesta, kannattavuutta osoittavasta erästä, vaan yrityksen päättämän voitonjaon suuruuden sekä konsernin emoyhtiön osingonjakopäätöksen perusteella. Tällainen voittopalkkiojärjestelmä ei täytä henkilöstörahastolain 2 §:n 2 momentissa asetettuja vaatimuksia voittopalkkioerän määräytymisestä.

Voitonjaosta päättää osakeyhtiössä yhtiökokous. Osingonjakopäätös tehdään yleensä tilikauden päättymisen jälkeen varsinaisessa yhtiökokouksessa, jossa esitetään myös tilikauden tilinpäätös. Tähän nähden hakemuksessa tarkoitetut lisäedellytykset voittopalkkioerän maksamiselle voivat olla sellaisia palkkioerän määräytymisperusteita, joista yritys ei päätä henkilöstörahastolain 7 §:n 3 momentissa olevan vaatimuksen mukaisesti ennen sen ajanjakson alkua, jolta voittopalkkioerä suoritetaan.

Kirjanpitolautakunnan lausunto

Henkilöstörahastolle suoritettavan voittopalkkioerän määräytymisperusteina sellaiset ehdot, että yrityksen nettovoitto vähennettynä osingoilla tai muulla voitonjaolla riittää voittopalkkion maksamiseen ja että konsernin emoyhtiö jakaa osinkoa osakkailleen, eivät ole henkilöstörahastolain 2 §:n 2 momentin mukaisia.