Kestävyysraportoinnin voimaantulosäännöksestä

Julkaisuajankohta 17.12.2024 0.05
Tiedote 2091

Numero

2091

Asiasanat

kestävyysraportointi | voimaantulosäännös

1 Hakemus

Hakija (--, jäljempänä ”hakija”) pyytää lausuntoa/lausuntoja kestävyysraportointia koskeviin kysymyksiin, joista KPL 21.12.2023/1249 voimaantulosäännöksiä koskevat seuraavat:

1)Arvioidaanko tilikaudelta 2024 raportoivien kestävyysraportointiyrityksen 500 työntekijän raja-arvon täyttymistä kahden edellisen tilikauden henkilöstömäärän perusteella? Miten tämä suhteutuu suuryrityksen määritelmään?

2)Arvioidaanko kestävyysraportointivelvoitteen syntymistä tilikaudelta 2025, perustuen tilikausiin 2024 ja 2025, vai tilikausiin 2023 ja 2024? 

3)Muiden kuin taloudellisten tietojen (NFI) esittäminen tilikaudelta 2024 tilanteessa jolloin 500 työntekijän raja ei ylity?   

2 Säännökset

2.1 Kirjanpitolain muutoksen 1249/2023 voimaantulosäännös 

Otsikossa tarkoitettu säännös kuuluu lausuntopyyntöön liittyvältä osalta seuraavasti:

Tämä laki tulee voimaan 31 päivänä joulukuuta 2023.

Tätä lakia sovelletaan:
1) 1 päivänä tammikuuta 2024 ja sen jälkeen alkavina tilikausina yleisen edun kannalta merkittävään yhteisöön:
a) joka on suuryritys ja jolla on keskimäärin 500 työntekijää tilikauden aikana;
b) joka on emoyritys suurkonsernissa ja jonka konsernissa on keskimäärin 500 työntekijää tilikauden aikana;

2) 1 päivänä tammikuuta 2025 ja sen jälkeen alkavina tilikausina:
a) muuhun kuin 1 kohdan a alakohdassa tarkoitettuun suuryritykseen;
b) muuhun kuin 1 kohdan b alakohdassa tarkoitettuun suurkonsernin emoyritykseen;

3) 1 päivänä tammikuuta 2026 ja sen jälkeen alkavina tilikausina:
a) pörssilistattuun pienyritykseen ja keskisuureen yritykseen;
b) kestävyysraportointiyritykseen, joka on vakavaraisuusasetuksessa tarkoitettu pieni tai rakenteeltaan yksinkertainen laitos;
c) kestävyysraportointiyritykseen, joka on vakuutusyhtiölaissa tarkoitettu vakuutuskytkösyritys tai jälleenvakuutuskytkösyritys;
d) Merimieseläkekassaan ja Maatalousyrittäjien eläkelaitokseen niiden sijoitustoiminnan osalta….

Sen estämättä, mitä 1 ja 2 momentissa säädetään:

2) 3 a luvun säännöksiä sovelletaan arvopaperimarkkinalain 7 luvun 7 a §:ssä tarkoitettuun liikkeeseenlaskijaan 31 päivään joulukuuta 2024.

2.2 KPL 1:4c:n määritelmä suuryrityksestä

Suuryritys on määritelty KPL 1:4c:ssä seuraavasti:

Tässä laissa tarkoitetaan suuryrityksellä kirjanpitovelvollista, jolla sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella ylittyy vähintään kaksi seuraavista kolmesta raja-arvosta tilinpäätöspäivänä:

1) taseen loppusumma 20 000 000 euroa;
2) liikevaihto 40 000 000 euroa;
3) tilikauden aikana palveluksessa keskimäärin 250 henkilöä.

3 Lausunto 

Kysymykset koskevat menettelyä eikä kestävyysraportin sisältöä, josta yksityiskohtaisten säännösten antaminen on delegoitu tilinpäätösdirektiivin (2013/34/EU) 29b.1 artiklan ensimmäisen alakohdassa Euroopan unionin komissiolle. Kirjanpitolautakunnan toimivalta ei ulotu mainitun artiklakohdan nojalla annettuihin säännöksiin eli komission asetuksella ((EU) 2023/2772) säädettyyn kestävyysraportointistandardistoon, joka on sellaisenaan velvoittavaa oikeutta Suomessa. Koska lausuntopyynnön kysymykset ovat yksinomaan menettelyllisiä, lautakunta katsoo niiden kuuluvan KPL 8:2.1:ssa säädetyn toimivaltansa piiriin.

3.1 Henkilöstökriteerin arviointi tilivuodelta 2024 kestävyysraportin laatimisvelvoitteen osalta

Tilivuodelta 2024 kestävyysraportin ovat velvollisia laatimaan ja julkistamaan vuonna 2025 sellaiset kestävyysraportointiyritykset, joiden osalta täyttyvät seuraavat kolme kriteeriä:

1) kokokriteeri (suuryritys),
2) henkilöstökriteeri ja
3) PIE-kriteeri.

Henkilöstökriteerin täyttyminen arvioidaan kokokriteeristä (suuryritys) erillisesti. Henkilöstökriteeri on voimaantulosäännöksen mukaan ”keskimäärin 500 työntekijää tilikauden aikana”. Kestävyysraportointidirektiivin (2022/2464, jäljempänä ”CSRD”) 5.2.a.i artiklan mukaan: ”[tilinpäätösdirektiivin] 3 artiklan 4 kohdan mukais[et] suur[et] yrityks[et], jotka ovat mainitun direktiivin 2 artiklan 1 alakohdassa määriteltyjä yleisen edun kannalta merkittäviä yhteisöjä ja joilla ylittyy tilinpäätöspäivinä raja-arvo, jonka mukaan työntekijöitä on tilivuoden aikana keskimäärin 500.” Artiklassa käytetään monikkoa (”tilinpäätöspäivinä”) eikä yksikköä kuten Suomen lain siirtymäsäännöksessä ja komission tiedonannossa kestävyysraportointisäännösten tulkinnassa1. Lisäksi viitatussa 3 artiklassa sen 10 kohdan mukaan ”[s]illä, että yritys tai konserni tilinpäätöspäivänä ylittää kaksi - - kolmesta raja-arvosta tai ei enää ylitä niitä, on merkitystä - - vain, jos näin tapahtuu kahtena peräkkäisenä tilivuotena”. 
Koska arviointi suuryritysasemaa koskevan kokokriteerin osalta perustetaan näin kahteen edeltävään tilikauteen, kirjanpitolautakunta pitää johdonmukaisena, että sama koskee myös henkilöstökriteeriä. Siten vuonna 2025 tilivuodelta 2024 raportoivien kestävyysraportointiyritysten työntekijämäärän keskiarvon on pitänyt ylittää 500 henkilön raja-arvo sekä tilivuonna 2024 että tilivuonna 2023.

3.2 Kokokriteerin arviointi tilivuodelta 2025 kestävyysraportin laatimisvelvoitteen osalta

Tilikaudelta 2025 kestävyysraportointivelvollisia ovat suoraan kokonsa perusteella – riippumatta niiden toiminnan luonteesta – ne kestävyysraportointiyritykset, joissa suuryrityksen määritelmä täyttyy KPL 1:4c:n mukaisesti tilinpäätöspäivänä. Suuryrityksellä tarkoitetaan KPL 1:4c:n mukaan kirjanpitovelvollista, jolla sekä päättyneellä että sitä välittömästi edeltäneellä tilikaudella ylittyy vähintään kaksi mainitussa lainkohdassa tarkoitetuista kolmesta raja-arvosta tilinpäätöspäivänä.
Siten vuonna 2026 raportoivien kestävyysraportointivelvoitteen perustuminen suuryrityskokoon määritellään päättyvällä tilinkaudella 2025 tilinpäätöspäivän että sitä välittömästi edeltäneen tilikauden 2024 tilinpäätöspäivän tilanteen mukaan. 
Tilivuodesta 2025 alkaen kestävyysraportointivelvollisuus ulottuu myös sellaisiin suuryrityksiin ja suurkonserneihin, joissa ei täyty edellä käsitelty henkilöstökriteeri eikä PIE-kriteeri.

3.3 Muiden kuin taloudellisten tietojen (NFI) esittäminen tilikaudelta 2024 tilanteessa, jossa 500 työntekijän raja ei ylity 

CSRD korvasi aiemman direktiivin 2014/95 muiden kuin taloudellisten tietojen raportoinnista (Non-Financial Reporting Directive, NFRD). Muutoksen myötä Suomessa kumottiin NFRD:iin perustunut KPL 3a luku samanaikaisesti, kun CSRD saatettiin kansallisesti voimaan 31.12.2023. Kirjanpitolain muutoslain 1249/2023 siirtymäsäännöksen nojalla oli kuitenkin vielä tilivuodesta 2023 laadittava KPL 3a luvun mukainen selvitys ja julkistettava se vuonna 2024.
Kumotussa KPL 3a luvussa selvityksen laatimisvelvollisuus määräytyi samoilla kriteerillä kuin mitä lain 1249/2023 voimaantulosäännöksessä säädetään laatimisvelvollisuudesta tilivuodelle 2024. Siten mikäli 500 työntekijän määräkriteeri ei ylity, ei kirjanpitovelvollisella ole muiden kuin taloudellisten tietojen (NFI) laatimisvelvollisuutta.


__________________________________

1) C/2024/6792: Komission tiedonanto tiettyjen kestävyysraportointisäännösten tulkinnasta
direktiivissä 2013/34/EU (tilinpäätösdirektiivi), direktiivissä 2006/43/EY (tilintarkastusdirektiivi),
asetuksessa (EU) N:o 537/2014 (tilintarkastusasetus), direktiivissä 2004/109/EY (avoimuusdirektiivi),
delegoidussa asetuksessa (EU) 2023/2772 (ensimmäinen eurooppalaisten
kestävyysraportointistandardien kokonaisuus eli ”ensimmäinen delegoitu ESRS-säädös”) ja
asetuksessa (EU) 2019/2088 (kestävää rahoitusta koskevien tietojen raportointiasetus eli ”SFDR”)