Utlåtande om en ändring av handels- och industriministeriets beslut 766/1998
- Nummer
- 1708
Bokföringsnämnden
Handels- och industriministeriet
Nr 1708 Bokföringsnämndens utlåtande om en ändring av handels- och industriministeriets beslut 766/1998 - Ansökan H18/2003 Givet i Helsingfors den 19 augusti 2003. Handels- och industriministeriet bad 8.8.2003 bokföringsnämnden ge ett utlåtande på utkastet till en förordning av ministeriet, genom vilken ministeriets beslut från år 1998 om upprättandet av koncernbokslut i enlighet med det regelverk som används allmänt på den internationella kapitalmarknaden (HIMb 766/1998) ändras.
Först och främst föreslås det att beslutet skall ändras så att i dess 1 § slopas de tilläggsförutsättningar som gäller tillämpningsområdet (introduktion på börsen utomlands nu eller inom en nära framtid eller utländskt ägande av aktie/andelsmajoriteten). Vidare föreslås det att 2.2 § skall upphävas, varvid finska bokföringsskyldiga inte längre har någon möjlighet att upprätta ett officiellt koncernbokslut genom att följa någon annan internationell standard än IAS. I praktiken har denna möjlighet hänfört sig till tillämpningen av Förenta Staternas bokslutsregelverk (US GAAP).
Bokföringsnämnden anser att en breddning av ministeriebeslutets tillämpningsområde är mycket motiverad. IAS-förordningen, som i fjol godkändes inom Europeiska gemenskapen, kräver IAS-koncernbokslut av alla börsnoterade bolag från och med år 2005. Med andra ord blir det förfarande som för närvarande nationellt är tillåtet endast för en liten del av de börsnoterade bolagen inom en nära framtid ett obligatoriskt förfarande för alla börsbolag. Genom att beslutets tillämpningsområde breddas så att det motsvarar IAS-förordningens nivå, möjliggörs för alla börsnoterade bolag som har IAS-beredskap att flexibelt och kostnadseffektivare övergå till den nya bokslutsstandarden.
En särskilt viktig omständighet, som talar för att 1 § bör ändras, sammanhänger enligt nämndens åsikt med den bedömning som presenterats i den motiveringspromemoria som anknyter till ändringsförordningen. Enligt denna kommer kommissionen inte att hinna godkänna alla nuvarande eller tidigare ändrade IAS-standarder före 1.1.2004. En dylik situation medför problem för de flesta börsbolagen när det gäller att tillämpa övergångsstandarden IFRS 1. Genom att alla börsnoterade bolag på det sätt som presenteras i utkastet till förordning ges en möjlighet att med stöd av ministeriebeslutet tillämpa alla IAS-standarder som IASB har gett, torde dessa problem kunna undvikas.
Det att möjligheten att tillämpa det hittills outnyttjade regelverket US GAAP slopas i fråga om börsnoterade bolag är motiverat också av den anledningen att IAS-förordningen inte kommer att tillåta att detta regelverk tillämpas från år 2005. Genom att nuvarande 2.2 § upphävs, förhindras ett sådant oändamålsenligt - om också främst teoretiskt - förfarande där ett finskt börsbolag ännu före år 2005 börjar tillämpa det amerikanska regelverket.