Lausunto luonnoksesta valtiovarainministeriön asetukseksi sijoitusrahaston tilinpäätöksestä, vuosikertomuksesta ja puolivuotiskatsauksesta sekä rahastoyhtiön ja säilytysyhteisön tilinpäätöksestä
- Numero
- 1733
1. Lausuntopyyntö
Valtiovarainministeriö on 26.4.2004 pyytänyt kirjanpitolautakunnalta lausuntoa luonnoksesta valtiovarainministeriön asetukseksi otsikkoasiassa. Uudessa ministeriöasetuksessa on otettu huomioon 8.4.2004 voimaan tullut sijoitusrahastolain muutoslaki (L 224/2004), ja sillä on tarkoitus korvata aiempi valtiovarainministeriön päätös (VMp 589/1999).
2. Lausunto
Yleisenä kommenttina kirjanpitolautakunta toteaa, että asetusluonnos poikkeaa sisällöltään varsin vähän nykyisestä ministeriöpäätöksestä. Osa ehdotetuista muutoksista on puhtaasti teknisiä ja johdettavissa suoraan sijoitusrahastolain nykyisestä muotoilusta. Osa puolestaan liittyy sijoitusrahaston ja rahastoyhtiön tilinpäätösten sekä sijoitusrahaston muun säännöllisen raportoinnin sisältöön.
Viimeksi mainittuja muutoksia voidaan pitää yleisesti ottaen informaatiosisältöä parantavina ja siten kannatettavina.
Yksityiskohtaisina kommentteinaan lautakunta lausuu ehdotuksesta seuraavasti:
3 §. Rahastoyhtiön tuloslaskelma- ja tasekaavat sekä liitetiedot. Liikevaihdon tarkempi erittely lain nyt sallimassa tilanteessa, jossa rahastoyhtiö voi harjoittaa myös sijoituspalveluyrityksille sallittuja toimintoja, on sijoittajainformaation kannalta perusteltua. Sama koskee hallinnointipalkkion esittämistä sekä bruttomääräisenä että sijoittajille palautettavan määräisenä. Edelleen ehdotettu terminologinen täsmennys ("muut tuotot" korvataan "muilla palkkioilla") on perusteltu kirjanpitoasetuksessa omaksuttuun terminologiaan nähden.
7 §. Tilinpäätöksen laatimista koskevat liitetiedot. Lautakunta kannattaa ehdotusta, jolla sijoitusrahastoilta poistetaan mahdollisuus käyttää hyväkseen vuoden 2001 asetusmuutoksen yhteydessä KPA 2:2.2 §:ään otettua pienyhtiöhelpotusta, jolla sallitaan aikaisempiin tilikausiin kohdistuvien tuottojen, kulujen ja virheiden esittämättä jättäminen liitetiedoissa.
Sijoitusrahaston tilinpäätökselle asetetut korkeat laatuvaatimukset eivät lautakunnankaan mielestä mahdollista tällaisen liitetiedon rajaamista pois.
8 §. Tuloslaskelmaa koskevat liitetiedot.
Sijoitusrahaston osalta liitetietovaatimusta muutettaisiin siten, että arvopaperien ja johdannaissopimusten nettotuottojen erittelyjen osalta realisoitumattomat arvonmuutokset voitaisiin nykyisen bruttokirjaustavan sijasta näyttää nettomääräisinä. Kirjanpitolautakunta ei kannata ehdotettua kirjaustavan muutosta nettoperiaatteen mukaiseksi. Oikean ja riittävän kuvan saamiseksi on tärkeää, etä arvonnousut ja -laskut esitetään erikseen. Lautakunta huomauttaa, että puheena olevien kirjanpitovelvollisten on joka tapauksessa noudatettava kirjanpitolakia, jolloin ehdotettu tieto on helposti saatavissa lain vaatimukset täyttävästä kirjanpitojärjestelmästä. Erillisseurantaa tarvitaan joka tapauksessa, jotta kirjanpitolain 5 luvun mukaisia arvostussäännöksiä voidaan noudattaa arvonlaskujen ja kulukirjausten oikaisujen osalta.
11 §. Sijoitusrahaston vuosikertomuksen sisältö.
Pykälään ehdotettu lisäys (1 momentin 2 kohta), joka koskee erilaisten osuussarjojen erittelyvelvollisuutta, on perusteltu ottaen huomioon sijoitusrahastolain 47 §:n uuden säännöksen, joka sallii osuuksien jaottelun eri lajeihin hallinnointipalkkion suhteen. Lautakunta pitää informatiivisena myös 1 momentin 4 kohdan tarkentamista siten, että johdannais-, lainaus- ja takaisinostosopimukset tulee eritellä käyttötarkoituksensa mukaisesti.
12 §. Sijoitusrahaston puolivuotiskatsauksen sisältö. Pykälää voitaneen säädösteknisessä mielessä hioa siten, että siihen sisältyvän kahden samaa asetusta koskevan
pykäläviittauksen edestä poistetaan viittaukset 3 ja 5 lukuihin tarpeettomina.