Lausunto luottolaitoksen tilinpäätöstä ja toimintakertomusta koskevasta Rahoitustarkastuksen standardiluonnoksesta
- Numero
- 1806
1. Lausuntopyyntö
Rahoitustarkastus on 9.11.2007 (Dnro 12/121/2007) pyytänyt kirjanpitolautakunnalta lausuntoa luottolaitoksen tilinpäätöstä ja toimintakertomusta koskevasta Rahoitustarkastuksen standardiluonnoksesta.
Lausuntopyyntö liittyy standardin 3.1 päivittämiseen luottolaitostoiminnasta annetun lain (121/2007) 9 luvun toimintakertomusta, tilinpäätöstä ja osavuosikatsausta koskevien säännösten sekä luottolaitoksen ja sijoituspalveluyrityksen tilinpäätöksestä, konsernitilinpäätöksestä ja toimintakertomuksesta annetun valtiovarainministeriön asetuksen (150/2007) säännösten mukaiseksi.
2. Lausunto
Rahoitustarkastuksen standardin soveltamisala on lähtökohtaisesti linjassa aiemmin tehtyjen luottolaitoksia koskevien tilinpäätöslinjausten kanssa. Näiden ratkaisujen suhteen kirjanpitolautakunnalla ei ole erityistä huomautettavaa. Yleisenä kommenttina lautakunta toteaa tässä yhteydessä, että tilinpäätösten yleisen vertailtavuuden kannalta kirjanpidollista erityissääntelyä tulisi soveltaa harkiten ja mahdollisuuksien mukaan välttää poikkeavien kirjanpitokäytäntöjen luomista eri kirjanpitovelvollisten ryhmille.
Yksityiskohtaisten kommenttien osalta kirjanpitolautakunta haluaa kiinnittää huomiota standardiluonnoksen 5.4 luvun 83 kappaleeseen, jossa todetaan, että valvottavan suositellaan noudattavan soveltuvin osin kirjanpitolautakunnan yleisohjetta (13.12.2005) ulkomaan rahan määräisten saamisten sekä velkojen ja muiden sitoumusten muuttamisesta euromääräisiksi. Ottaen huomioon standardiluonnoksen muun sisällön varsin pitkälle menevä yksityiskohtaisuus, kirjanpitolautakunta esittää Ratan harkittavaksi valvottavien noudatettavaksi tarkoitetun yleisohjeen sisällön ottamista osaksi standardia tai erikseen viittaamista niihin yleisohjeen kohtiin, joiden noudattamista Rata edellyttää.
Standardiluonnoksen luvun 8 kappaleessa 3 ja luvun 10 kappaleessa 5 todetaan, että rahoituslaskelman laatimisessa tulisi noudattaa ensisijaisesti IAS 7:ää Rahavirtalaskelmat. Toinen virke toteaa: ”Myös Kirjanpitolautakunta on antanut 30.1.2007 Yleisohjeen rahoituslaskelman laatimisesta”. Kirjanpitolautakunta toteaa, että asianomaisten standardikohtien esittämistapa on epämääräisesti ilmaistu. Ratan tulisi ottaa selkeämmin kantaa siihen tuleeko yleisohjetta joltakin osin soveltaa annettaessa VMA 18 §:n tarkoittamat tiedot vaiko ei. Mikäli Rata on sitä mieltä, että VMA 18 §:n edellyttämät tiedot tulee antaa IAS 7:ssä esitetyin tavoin, tulee viittaus kirjanpitolautakunnan yleisohjeeseen tarpeettomana jättää standardista pois tai vaihtoehtoisesti todeta, että sitä ei sovelleta.
Standardiluonnoksen 9.3.2 luku käsittelee tilinpäätöksen yhteydessä julkistettavien tietojen esittämispaikkaa. Kappale 28 toteaa, että toimintakertomussäännökset ja tilinpäätössäännökset edellyttävät joiltakin osin samaan aihealueeseen liittyvien ja samojen tietojen esittämistä. Kappale 29, joka viittaa OYL 8:5.1 §:ään, saattaa antaa lukijalle harhaanjohtavan kuvan siitä, että toimintakertomuksen tiedot voitaisiin yleisesti toimintakertomuksen sijasta esittää tilinpäätöksessä. Toimintakertomustietojen aineellinen sisältö määritetään ensi sijassa luottolaitoslainsäädännössä ja kirjanpitolaissa. Osakeyhtiölaista seuraa lähinnä vain osakepääomaa koskevien tietojen esittämisvelvollisuus. Tilinpäätösdirektiiveihin perustuvat LLL, KPL tai VMA eivät tunne mahdollisuutta esittää toimintakertomustetietoja tilinpäätöksessä. Siksi kirjanpitolautakunta ei voi yhtyä Rahoitustarkastuksen näkemykseen siitä, että toimintakertomuksessa voitaisiin Ratan tulkinnan perusteella jättää esittämättä tietoja, joita toimintakertomuksessa nimenomaisesti vaaditaan (kappaleet 31 ja 32). Ottaen huomioon toimintakertomuksen aseman itsenäisenä asiakirjana kirjanpitolautakunta katsoo, että aineellisen lainsäädännön edellyttämien toimintakertomustietojen tulee ilmetä toimintakertomuksesta.