Lausunto suomalaisen tilintarkastajajärjestelmän uudistamista koskevasta arviomuistiosta
- Numero
- 1833
1. Lausuntopyyntö
Työ- ja elinkeinoministeriö on 17.12.2008 pyytänyt kirjanpitolautakunnalta lausuntoa laatimastaan arviomuistiosta, jossa tuodaan esille tilintarkastajajärjestelmän uudistamisessa otettavia näkökohtia. Uudistus liittyy eduskunnan tilintarkastuslain yhteydessä antamaan lausumaan siitä, että hallitus valmistelee tilintarkastajien tutkintovaatimusten kokonaisuudistuksen niin, että kaikille tilintarkastajille on yhteinen perustutkinto, jonka jälkeen voidaan erikoistua ja suorittaa erikoistumistutkinnot.
Kirjanpitolautakunta lausuu asiassa seuraavaa.
2. Lausunto
Yleistä
Kirjanpitolautakunta pitää luonnollisena sitä, että tilinpäätösinformaation oikeellisuus säännönmukaisesti varmennetaan riippumattomien ja ammattitaitoisten henkilöiden toimesta. Tilintarkastuksen suorittamatta jättäminen sekä taitamaton tilintarkastus vaikuttavat haitallisesti paitsi tilinpäätösten luotettavuuteen myös hyvään kirjanpitotapaan, jonka edistäminen on lautakunnan tehtävä.
Jotta tilinpäätösinformaation oikeellisuus pystyttäisiin jatkossakin varmentamaan, on tilintarkastusvelvollisuus säilytettävä laajana sekä tilintarkastajakunnan ammattitaito ja riittävyys turvattava.
Tilintarkastusvelvollisuuden laajuus
Edellä mainitun perusteella kirjanpitolautakunta toistaa aiemmin tilintarkastuslain valmistelun eri vaiheissa toteamansa kannan siitä, että se ei pidä perusteltuna tilintarkastusvelvollisuuden lieventämistä osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa. Uuteen tilintarkastuslakiin otettua pienimpien yhteisöjen vapautusta tilintarkastusvelvollisuudesta lautakunta ei ole kannattanut, eikä näe edelleenkään mitään kestävää perustetta ulottaa tätä vapautusta entistä suurempiin yhteisöihin. Maallikkotarkastuksen säilyttämistä kirjanpitolautakunta piti kuitenkin perusteltuna tietyt kokorajat alittavissa asuntoyhteisöissä ja yhdistyksissä, mikä nyt vireillä olevassa yhteisölainsäädännön muutoshankkeessa näyttää toteutuvankin. Lautakunta viittaa tältä osiin tarkemmin lausuntoihinsa KILA 1720/2003 ja KILA 1784/2006.
Tilintarkastajien tutkintojärjestelmä ja muu koulutus
Kirjanpitolautakunta pitää perusteltuna eduskunnan lausumaa siitä, että tilintarkastusalalla siirrytään yhteen yhtenäiseen perustutkintoon. Tämän tulisi antaa riittävän monipuoliset perusvalmiudet toimia tilintarkastusalalla eri sektoreilla. Tutkinto ei saisi kuitenkaan olla niin raskas ja erityiskysymyksiä painottava, että se muodostaa esteen alalle tulemiselle. Lautakunta ei ole vakuuttunut siitä, että perustutkinnon jälkeen tapahtuva mahdollinen erikoistuminen tulisi toteuttaa lisätutkinnoin. Tällaiset muodolliset erityisvaatimukset ovat omiaan lisäämään alan monopolisoitumista sekä aiheuttamaan tilintarkastajapulaa. Erikoistumisen tulisi pikemminkin tapahtua käytännön ja valvonnan kautta.
Tilintarkastajien monipuolisen osaamisen kannalta olisi muutoinkin suotavaa, että liikkuvuus taloushallinnon ja tilintarkastuksen välillä lisääntyisi. Tätä olisi mahdollisuuksien mukaan lisättävä ja pyrittävä mahdollisuuksien mukaan purkamaan liikkuvuutta rajoittavia tarpeettoman tiukkoja riippumattomuussäännöksiä.
Pk-yritysten tilintarkastus
Tilintarkastusdirektiivin myötä tulevat yhteisössä lähitulevaisuudessa sovellettaviksi myös tilintarkastuksen sisältöä säätelevät kansainväliset ISA-standardit. Nämä standardit on luotu lähinnä kansainvälisten pörssiyritysten tarpeisiin ja ovat sisällöltään – ennen kaikkea dokumentointivaatimuksiltaan – varsin raskaat. Tämä on omiaan lisäämään tilintarkastuksen kustannuksia, mikä voi erityisesti pk-yrityksille koitua nykytilanteeseen nähden raskaaksi.
Eräs vaihtoehto ratkaista tämä ongelma olisi säätää pk-yrityksille sopivat keveämmät ISA-standardit. Tämän toteutumisesta ei kuitenkaan ole takeita, ja standardien kehitysprosessi toteutuessaankin tulisi viemään oman aikansa. Toisaalta direktiivit eivät edellytä lakisääteistä tilintarkastusta yhtiöiltä, jotka vastaavat kokorajoiltaan kirjanpitolain ns. pieniä kirjanpitovelvollisia. Jos nykyisiin ISA-standardeihin perustuva tilintarkastus alkaa muodostua liian kalliiksi, voitaisiin ennakkoluulottomasti harkita direktiivien ulkopuolelle jäävien yhtiöiden osalta myös kansallisesti säädeltävää kevyempää tarkastusta. Sen sijaan näennäisesti helppoa ratkaisuvaihtoehtoa pudottaa tällaiset yhtiöt pakollisen tilintarkastuksen piiristä kokonaan kirjanpitolautakunta ei jo aiemmin esittämin perustein kannata.
Valvontamekanismi
Kirjanpitolautakunta pitää tilintarkastajien kolmiportaista valvontajärjestelmää (joka yhtenäistutkintoon siirryttäessä olisi ilmeisesti TILA-VALA-KHO) oikeussuojan kannalta riittävänä. Uuden tilintarkastajien laadunvalvontajärjestelmän käyttöönotto säännöllisine tarkastuksineen tehostanee selkeästi myös valvonnan ennaltaehkäisevää puolta.
Valtion tilintarkastuslautakunnan harjoittamaa valvontaroolia saattaisi tehostaa sen toimivaltaan kuuluvan ohjeistuksen antamisen lisääminen vastaavalla tavalla kuin mitä kirjanpitolautakunta harjoittaa.