Om behandling av ersättningar till förpackningsproducenter
Nummer
2097
Nyckelord
Prestationsprincip. Gottgörelse. Omsättning.
1. Ansökan
Sökanden (--, nedan Sökanden) begär ett utlåtande om hur ersättningar till förpackningsproducenter enligt god bokföringssed ska behandlas i avfallshanteringsbolagets bokföring.
Som bakgrund för ansökan framför Sökanden bland annat följande:
Enligt avfallslagen (646/2011) är det förpackningsproducenternas ansvar att samla in förpackningar (förpackningsavfall) som producenten har släppt ut på marknaden och som ska kasseras samt att återvinna förpackningarna.
Avfallslagen ålägger avfallshanteringsbolag att ordna insamling av förpackningsavfall på bostadsfastigheter och transportera det insamlade avfallet till den återvinning som förpackningsproducenterna har ordnat. Förpackningsproducenterna har avtalat om insamlings- och transportuppgifter med avfallshanteringsbolagen. Med förpackningsproducenter avses företag som förpackar produkter och för in förpackade produkter i landet. Avfallshanteringsbolagen sköter insamlingen och transporterna av förpackningar till förpackningsproducenternas terminaler på producenternas vägnar.
Avfallshanteringsbolaget fakturerar sina kunder för avfallsavgifter enligt en avfallstaxa som bestäms enligt avfallslagen. För förpackningsavfall består avfallsavgiften endast av en transportavgift, eftersom det är förpackningsproducenternas ansvar att återvinna förpackningsavfallet och avfallsavgiften därför inte inkluderar någon hanteringsavgift. Konsumentkunden (bostadsaktiebolaget) betalar avfallshanteringsbolaget den transportavgift som anges på fakturan, och avgiften tas upp i avfallshanteringsbolagets omsättning.
Via avfallshanteringsbolaget betalar förpackningsproducenterna kunden en ersättning som beräknas enligt en avtalsbaserad formel. Avfallshanteringsbolaget redovisar ersättningen till kunderna. Ersättningen ska betalas till kunderna till fullt belopp.
Det belopp som förpackningsproducenten har redovisat fastställs för det föregående året först i augusti året därpå. Därför är bolaget tvunget att bokföra beloppet som en uppskattad post.
I avfallshanteringsbolagets bokföring är resultatpåverkan alltid plusminusnoll på lång sikt, eftersom pengarna från förpackningsproducenterna redovisas till kunden.
Enligt Sökandens uppfattning har de kommunala avfallshanteringsbolagen generellt sett två alternativa metoder att gottgöra konsumentkunderna den ersättning som förpackningsproducenterna har betalat ut. Avfallsnämnden fastställer en ersättningsmetod genom att avgöra om förpackningsproducentens andel har beaktats i avfallstaxan i förväg eller inte. Avfallsnämnden fattar beslut om taxor (priser) på hösten och taxorna gäller det följande kalenderåret. Avfallshanteringsbolaget kan inte ändra avfallsnämndens beslut om taxor. Därför kan avfallshanteringsbolagen behandla ersättningar till förpackningsproducenter på två olika sätt.
Alternativ 1 En rad för gottgörelse på fakturan: Avfallsnämnden uppskattar inte ett separat belopp för förpackningsproducentens andel av avfallstaxan. Därför betalas ersättningen från förpackningsproducenterna till de kunder (vilkas nyttoavfall ersättningen har betalats ut för) som ersättningen tillhör. Detta ingår som en gottgörelserad i fakturan för det följande året.
För alternativ 1 presenteras en del detaljerade exempel i ansökan. Sökanden tolkar att hela den post som konsumentkunden faktureras utgör omsättning enligt 4 kap. 1 § i bokföringslagen (1336/1997, BFL) och att det till exempel inte är fråga om en sådan genomgångspost som avses i BokfN 2050/2023. Enligt sökanden har förpackningsproducenterna inga direkta kundrelationer med konsumentkunderna. Avfallshanteringsbolaget är bland annat ansvarigt för transporter av avfall och tar risken för kreditförlust för hela fordran.
Alternativ 2 Gottgörelse i taxan: Avfallsnämnden uppskattar förpackningsproducentens andel av avfallstaxan för det följande året. Gottgörelsen från förpackningsproducenterna beräknas så att den minskar på taxan för det följande året och därigenom den avgift som tas ut från konsumentkunden.
För alternativ 2 presenteras en del detaljerade exempel i ansökan. Dessutom står det i ansökan att avfallshanteringsbolaget i enlighet med BFL 2 kap. 3 § tar upp en uppskattad omsättning (periodisering) i bokföringen enligt prestationsprincipen för det år då tjänsten tillhandahölls till en konsumentkund eller en förpackningsproducent.
2. Bestämmelser
Huvudregeln i bokföringsgrunderna, den så kallade prestationsprincipen, framgår av BFL 2 kap. 3 § 1 mom.: ”Grunden för bokföring av en utgift är mottagande av en produktionsfaktor, och grunden för bokföring av en inkomst är överlåtelse av en prestation ...”. Avgörande är sålunda besittning av en tillgång: antingen förvärv eller överlåtelse av en tillgång.
I BFL 4 kap. 1 § 1 mom. står det följande: ”I omsättningen ingår intäkterna från försäljning av produkter och tjänster med avdrag för beviljade rabatter samt mervärdesskatt och andra skatter som baserar sig direkt på beloppet av försäljningen, om inte något annat föreskrivs i denna paragraf eller någon annanstans i lag.”
Väsentlighetsprincipen framgår av BFL 3 kap. 2 a §. Det har ansetts att det är fråga om en väsentlig betydelse då utelämnande eller felaktig angivelse av poster för sig eller tillsammans kunde påverka ekonomiska beslut som användarna fattar i fråga om storleken och karaktären av en viss post i en given situation separat värderad.
3. Bokföringsnämndens utlåtande om upptagande av upphovsrättsersättningar i en upphovsrättsorganisations bokslut 26.9.2023 (BokfN 2050/2023)
Fallet handlade om en bedömning av huruvida de upphovsrättsarvoden som sökanden samlar in bokföringsmässigt ska betraktas som så kallade genomgångsposter som behandlas enligt nettoprincipen eller om de ska tas upp som intäkter som hänför sig till omsättningen för ordinarie verksamhet. Då är det fråga om huruvida de prestationer som sökanden fakturerat ska betraktas som egna prestationer eller som prestationer av de representerade parterna.
Bokföringsnämnden konstaterade på ett allmänt plan att till den del inkomsterna avser poster av genomgångskaraktär kan de behandlas enligt nettoprincipen – utan att dessa uttryckliga genomgångsposter tas upp som intäkter i resultaträkningen. I annat fall ska den normala bruttoprincipen iakttas, intäkter redovisas till fullt belopp i resultaträkningen. Den bokföringsskyldige svarar själv för tolkningen av huruvida dessa poster ska betraktas som genomgångsposter, bland annat utifrån ett arrangemang mellan ombud och huvudman. Den bokföringsskyldige ansvarar också för att valet av förfarande uppfyller kravet på att bokslutet ska ge en rättvisande bild (BFL 3 kap. 2 § 1 mom.).
4. Utlåtande
Alternativ 1
Bokföringsnämnden anser att hela den post som kunden faktureras enligt alternativ 1 ingår i omsättningen i enlighet med BFL 4 kap. 1 mom. och att det föreslagna bokföringsförfarandet är förenligt med god bokföringssed, förutsatt att prestationsprincipen följs med beaktande av väsentlighetsprincipen.
Bokföringsnämnden påpekar att det i alternativ 1 går att använda samma bokföringssätt som i fråga om årsrabatter. Till denna del hänvisar bokföringsnämnden bland annat till sitt utlåtande (BokfN 1561/1999).
Alternativ 2
Bokföringsnämnden anser att alternativ 2 är förenligt med god bokföringssed, förutsatt att prestationsprincipen följs på det sätt som anges i ansökan och med beaktande av väsentlighetsprincipen.