Om den bokföringsrättsliga karaktären hos den så kallade avgiften för obligatoriska parkeringsplatser

Utgivningsdatum 27.8.2024 0.01 | Publicerad på svenska 1.10.2024 kl. 13.32
Pressmeddelande 2073

Nummer

2073

Avgift för obligatoriska parkeringsplatser. Prestation. Inkomst. Främmande kapital. Eget kapital. SVOP. Kapitallån.

1. Ansökan

1.1 Bakgrund. Sökanden (- -; nedan även ”Bolaget”) beskriver i sin begäran om utlåtande den situation som avses på följande sätt:

Bolaget, som Vanda stad har bestämmande inflytande över, låter bygga, äger och driver parkeringsanläggningar. Avsikten är att de i detaljplanen fastställda parkeringsplatserna för de tomter som ingår i verkningsområdet för de parkeringsanläggningar som Bolaget låter bygga och äger ska placeras i Bolagets parkeringsanläggningar. 

Vanda stad har för avsikt att överlåta tomter till exempelvis bostads- eller fastighetsbolag på vissa villkor, och ett av dessa villkor är att förvärvaren av en tomt med Bolaget ingår ett avtal om obligatoriska parkeringsplatser och betalar en avgift för obligatoriska parkeringsplatser till Bolaget. Målet för det bostads- eller fastighetsbolag som betalar en avgift för obligatoriska parkeringsplatser är att uppfylla detaljplanens krav i fråga om det egentliga fastighetsbyggnadsprojektet (bostäder, affärer, verksamhetslokaler eller annat).

Avgiften för obligatoriska parkeringsplatser skulle motsvara den andel av de beräknade kostnaderna för att bygga parkeringsanläggningen som orsakas av den överlåtna tomtens obligatoriska parkeringsplatser. De aktörer som betalar en avgift för obligatoriska parkeringsplatser deltar således i finansieringen av parkeringsanläggningen.

  • Avtalet om obligatoriska parkeringsplatser skulle ge förvärvaren rätt att mot avgiften för obligatoriska parkeringsplatser placera de parkeringsplatser som detaljplanen förutsätter i den parkeringsanläggning som Bolaget äger. 
  • I praktiken uppfyller således förvärvaren av tomten genom att ingå ett avtal om obligatoriska parkeringsplatser sin skyldighet att ordna med parkeringsplatser i samband med byggandet. 
  • Rätten till obligatoriska parkeringsplatser skulle inte ge någon parkeringsrätt, utan parkeringsrätterna skulle grunda sig på ett separat avtal mellan Bolaget och parkeringsanläggningens kunder. 
  • Det är således inte fråga om en rätt som ger rätt att förvalta eller använda parkeringsplatser.
  • Avtalet om obligatoriska parkeringsplatser ger innehavaren av tomten endast företräde framför andra kunder att ingå ett antal avtal om långtidsparkering motsvarande antalet obligatoriska parkeringsplatser på de villkor och till de priser som gäller för långtidsparkering.
  • Den parkeringsanläggning som byggs skulle förbli Bolagets egendom.
  • Den rätt att placera obligatoriska parkeringsplatser i Bolagets parkeringsanläggning som avtalet om obligatoriska parkeringsplatser ger kan endast överföras till en ny innehavare (ägare eller arrendator) av den berörda tomten. 
  • Den avgift för obligatoriska parkeringsplatser som betalas till Bolaget för rätten till obligatoriska parkeringsplatser skulle inte i något fall återbetalas till den som har betalat avgiften, och Bolaget skulle inte betala ränta på det kapital som det får.

I varje parkeringsanläggning överlåts ett antal rätter till obligatoriska parkeringsplatser som motsvarar antalet fysiska parkeringsplatser i anläggningen. I avtalet om obligatoriska parkeringsplatser förbinder sig Bolaget att inte överlåta de obligatoriska platser som avses i avtalet till någon annan aktör som obligatoriska parkeringsplatser.

1.2 Sökandens uppfattning om ärendet. Enligt ansökan ska de avgifter för obligatoriska parkeringsplatser som Bolaget får anses utgöra en post som kan likställas med eget kapital. De avgifter för obligatoriska parkeringsplatser som Bolaget får återbetalas inte till den aktör som har gjort investeringen, utan avgiften för obligatoriska parkeringsplatser blir en slutlig kostnad för betalaren. När det gäller de avgifter för obligatoriska parkeringsplatser som Bolaget får är det således fråga om en investering som görs av någon annan än en delägare.

Enligt sökandens uppfattning ska de avgifter för obligatoriska parkeringsplatser som Bolaget får i bokföringen i första hand anses utgöra en post som ska tas upp i fonden för inbetalt fritt eget kapital. Bolaget och de aktörer som betalar avgifter för obligatoriska parkeringsplatser ska upprätta skriftliga bolagsrättsliga förbindelser och beslut som stöder detta, och enligt dessa ska finansieringen utgöra en sådan annan investering av eget kapital enligt 8:2 § i aktiebolagslagen (624/2006, ABL) som tas upp i SVOP-fonden eller någon annan fond för fritt eget kapital, om en sådan har inrättats.

Om avgifterna för obligatoriska parkeringsplatser inte, i strid med Sökandens uppfattning, kan anses utgöra en post som ska tas upp i fonden för inbetalt fritt eget kapital ska de erhållna avgifterna för obligatoriska parkeringsplatser enligt Sökandens uppfattning behandlas som förskottsbetalningar på så sätt att de avgifter för obligatoriska parkeringsplatser som har betalats på förhand bokförs som ett kapitallån i form av eget kapital, dock på de särskilda villkor baserade på aktiebolagslagen och bokföringslagen som Sökanden och de aktörer som betalar avgifter för obligatoriska parkeringsplatser kommer överens om.

2. Nämndens ställningstagande

2.1. Av ansökan framgår det att den prestation som avses i ärendet, det vill säga avgiften för obligatoriska parkeringsplatser, inte medför någon fordringsrätt för betalaren gentemot Bolaget (”- - Den avgift för obligatoriska parkeringsplatser som betalas till Bolaget för rätten till obligatoriska parkeringsplatser skulle inte i något fall återbetalas till den som har betalat avgiften, och Bolaget skulle inte betala ränta på det kapital som det får”). Däremot förbinder sig Bolaget, på det sätt som anges i ansökan, att baserat på avgiften för obligatoriska parkeringsplatser ge betalaren av avgiften ”företräde framför andra kunder att ingå ett antal avtal om långtidsparkering motsvarande antalet obligatoriska platser på de villkor och till de priser som gäller för långtidsparkering”. 

2.2. Baserat på dessa uppgifter anser bokföringsnämnden att avgiften betalas till Bolaget mot en prestation, vilket innebär att den erhållna anslutningsavgiften bokföringsrättsligt sett är en inkomst av engångskaraktär för Bolaget.

2.3. Avgiften bokförs i sin helhet som intäkt när Bolaget har fullgjort sina skyldigheter enligt avtalet. Avgifter som Bolaget får innan dess ska tas upp bland resultatregleringar som erhållna förskott.

2.4. Enligt nämndens uppfattning är ärendet jämförbart med det ärende som behandlades i det tidigare utlåtandet KILA 1875/2011 om bokföring av sådan anslutningsavgift som inte returneras.