Om hur fonder med egen täckning skall anges på behörigt sätt i bokslutet

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 17.1.2006 0.00
Pressmeddelande 1771
Nummer
1771

1.  Ansökan 

Sökanden ( - - - ) är en registrerad förening som idkar yrkesmässig intressebevakning för sin medlemskår.

Sökanden har slutit avtal med takorganisationen för sin bransch (- - - , nedan organisationen) om medverkan i att samla in medel till en särskild stödfond. Organisationen är även till sin juridiska form en registrerad förening. Enligt stödfondens stadgar är det fråga om en fond med egen täckning, där organisationens styrelse ansvarar för fondens förvaltning och placeringar enligt ekonomistadgan. Organisationens styrelse har beslutat om principerna för sin placeringsverksamhet. Enligt stadgarna är syftet med fonden att säkerställa organisationens och dess medlemmars ekonomi vid eventuell arbetsstrid. Därtill konstateras i stadgarna, att fondmedlen i huvudsak utökas med intäkter av eget kapital, donationer och, enligt beslut av fullmäktige, med överskott från organisationens räkenskapsår, samt vid behov med en extra medlemsavgift, som organisationen enligt sina stadgar har beslutat om. Enligt stadgarna används fondens medel enligt plan som fullmäktige har fastställt, och med fullmakt av fullmäktige, för skötseln av de uppgifter som enligt stadgarna ankommer på den i situationer som har uppkommit till följd av arbetsstrid.

Sökanden och organisationen har sedermera råkat i tvistemål om huruvida stödfonden har använts på det sätt som lagen och dess egna stadgar förutsätter. Organisationen hade i februari 2005 beslutat köpa veckoaktier till semestermål som medlemskåren skulle få förfoga över. Organisationens styrelse hade senare behandlat rätten att förfoga över de köpta semesterandelarna och beslutat fördela dem mellan de olika medlemsgrupperna i förhållande till varje medlemsgrupps andel i stödfonden. För att samtliga medlemsgrupper skulle få en i proportion lika stora andel av veckoaktierna, förutsatte styrelsen ytterligare investeringar av vissa medlemsgrupper, till vilka även sökanden hör.

Sökanden har lämnat sin avvikande åsikt till organisationens styrelse om verksamhetsprinciperna i anslutning till veckoaktierna och bett en advokatbyrå om ett utlåtande om på vilket sätt användningen av stödfondens medel i detta fall förhåller sig till jämställdhetslagen och föreningslagen.

Sökanden hänvisar till specialbestämmelserna i bokföringsförordningen om användningen av fonder med egen täckning samt till bokföringsnämndens utlåtande BFN 1334/1995. Sökanden erinrar om att specialbestämmelser i regel ansluter sig till  användningen av fonder som är bundna till bestämda ändamål, så som i detta fall insamlande av medel till organisationens stödfond samt placering av dem. Även om det är organisationens styrelse som ansvarar för förvaltningen av fondens medel och för dess placeringar, kan den inte avvika från vad de specialbestämmelser, lagar, förordningar och myndighetsutlåtanden som hänför sig till fonder med egen täckning förutsätter.

Sökanden anhåller därför om utlåtande av bokföringsnämnden om huruvida bokföringslagen, förordningar, givna föreskrifter och stadgar gällande behandlingen i bokföringen av en fond med egen täckning har iakttagits. Sökanden anhåller ytterligare om utlåtande om huruvida motsvarande normer har tillämpats vid placeringen av fondens medel samt vid medelinsamlingen.

Sökanden bifogar flera bilagor till sin ansökan, bl.a. stödfondens stadgar, organisationens ekomomistadga och principerna för placeringsverksamheten, verksamhetsprinciperna för de veckoaktier som organisationen har köpt samt organisationens bokslut för kalenderåret 2004, som verifierar att fonden med egen täckning  existerar.

2.  Motiveringar till utlåtandet

2.1. Begränsning av utlåtandet. Bokföringsnämnden konstaterar, att en bedömning av riktigheten i placeringsverksamheten och medelinsamlingen i fonder med egen täckning, så som beskrivs i ansökan, inte hör till dess behörighet. Dessa faktorer skall bedömas utgående från respektive samfundslagstiftning, dvs. i detta fall utgående från föreningslagen. Nämndens behörighet omfattar endast frågor i anslutning till en dylik fonds behandling i bokföringen.

2.2. Bokföringslagen.  Enligt bokföringslagen (1336/1997, nedanäven BFL) 8:2.1 § kan bokföringsnämnden på ansökan av myndigheter, organisationer för näringsidkare eller kommuner eller av bokföringsskyldiga ge anvisningar och utlåtanden angående tillämpningen av denna lag.  

2.3. Bokföringsförordningen. I bokföringsförordningen (1339/1997, nedan BFF) 1:3.1 § ingår ett resultaträkningsschema för ideella samfund och stiftelser. Intäkterna och kostnaderna i varje grupp skall anges tillräckligt specificerade i resultaträkningen eller i en not till den (BFF 1:3.3 §).

Bokföringsförordningen förutsätter särskild information i boksluten om fonder som är bundna till bestämda ändamål. Enligt BFF 1:6.4 § skall en ideell sammanslutning eller stiftelse i sin balansräkning särskilt ta upp sådana medel eller sådant kapital vars användning har begränsats med specialbestämmelser. I balansräkningen skall även medel som skall förvaltas särskilt tas upp som en egen grupp i balansräkningen (BFF 1:6.5 §). Det sist nämnda momentet tillämpas på fonder med egen täckning och det först nämnda på övriga bundna fonder.

2.4. Tidigare utlåtanden. Bokföringsnämnden  har avgett ett utlåtande BFN 1334/1995 under giltighetstiden för 1973 års bokföringslag, där nämnden har tagit ställning till redovisningen av fonders med egen täckning medel och kapital samt interna poster i balans- och resultaträkningen. Detta utlåtande kan tillämpas även i fortsättningen, dock så, att man, i fråga om de hänvisningar till författningar som ingår i det, beaktar nuvarande bestämmelser med samma innehåll. I sitt beslut om undantagstillstånd BFN 1752/2005 såg nämnden inget hinder för att det i noterna till bokslutet eller i verksamhetsberättelsen ges ytterligare ekonomisk information om bundna fonder än vad uttryckliga bestämmelser eller en riktig och tillräckligt utförlig beskrivning förutsätter. Sålunda kan dylika fonders separata bokslut redovisas i bokslutsnoterna eller som en del av verksamhetsberättelsen.

Nämnden hänvisar ytterligare till sitt utlåtande BFN 1694/2002, där nämnden på ett allmänt plan har tagit ställning till den bokföringstekniska behandlingen av fonder som förvaltas av stiftelser och som inte är lagstadgade.

2.5. Bokföringsnämndens ställningstagande. Ideella samfund och stiftelser har ibland uppgiften att förvalta fonder, där användningen av fondernas kapital eller intäkter av detta kapital har begränsats med specialbestämmelser. Dylika fonder som är bundna till bestämda ändamål kallas fonder med egen täckning, eftersom de skall förvaltas separat från samfundets eller stiftelsens övriga medel.

Såsom i avsnitt  2.1 konstateras, begränsar sig bokföringsnämndens behörighet enbart till behandligen i bokföringen av dylika fonder. Nämnden hänvisar till denna del till specialbestämmelserna i BFF samt till sina ovan nämnda utlåtanden, i vilka ärendet har behandlats heltäckande. Av ansökan kan man dra den slutsatsen, att sökanden till väsentliga delar redan känner till dessa rättskällor och utlåtanden. Sökanden har i det beskrivna fallet inte specificerat något särskilt bokföringsrelaterat problem, utan har anhållit om utlåtande på ett allmänt plan. Ytterligare bör beaktas, att behandlingen i bokföringen av de för ansökan väsentliga veckoandelarna inte ens kan bedömas med beaktande av, att det inte har bifogats något bokslut för den period under vilken de anskaffats och sannolikt inte ännu ens uppgjorts något bokslut för den.

När man bedömer behovet av utlåtande, skall man enligt bokföringsnämndens åsikt beakta även, att sökanden inte kan räknas som part som nämns i BFL 8:2.1 §. Fastän sökanden själv är  bokföringsskyldig enligt nämnda lagrum, är det dock inte i ansökan fråga om sökandens eget bokslut eller ens bokslut för ett samfund som underlyder sökandens bestämmanderätt. 

3.  Bokföringsnämndens utlåtande

Sökanden kan inte räknas som part som nämns i BFL 8:2.1 §, till vilken det är bokföringsnämndens uppgift att ge anvisningar och utlåtanden om bokföringslagens tillämpning. Nämnden konstaterar ytterligare, att bedömningen av riktigheten i placeringsverksamheten och medelinsamlingen i fonder som föreningen förvaltar inte heller i övrigt hör till nämndens behörighet, eftersom ärendet inte hör till bokföringslagens tillämpningsområde. På dessa grunder avhåller sig bokföringsnämnden från att avge utlåtande i saken.