Päätös koskien poikkeuslupaa osavuosikatsauksen ja tilinpäätöksen laatimiseen tilikaudella 2003 IAS-standardien mukaisesti

arbets- och näringsministeriet
Julkaisuajankohta 17.6.2003 0.00
Tiedote 1704
Numero
1704

1. Hakemus

Hakija ( - - - ) on pörssinoteerattu yhtiö, joka hakee poikkeuslupaa tilikauden 1.1. - 31.12.2003 kuudelta ja yhdeksältä ensimmäiseltä kuukaudelta annettavien osavuosikatsauksien ja tilinpäätöksen esittämiseen IAS/IFRS-periaatteiden mukaisesti.

Hakija ei tällä hetkellä täytä IAS-konsernitilinpäätöksen laatimiseen oikeuttavan kauppa- ja teollisuusministeriön päätöksen (KTMp 766/1998) edellytyksiä, sillä hakijayhtiön osakkeet ovat julkisen kaupankäynnin kohteena vain Helsingin pörssissä, ja yhtiön ulkomaalaisomistus jää alle 50 %:n rajan.

Hakija kertoo aloittaneensa aktiivisen valmistautumisen IAS-tilinpäätösnormiston käyttöönottoon heti sen jälkeen kun EU:n komissio oli julkistanut vuonna 2001 ehdotuksen ns. IAS-asetukseksi.

Sittemmin hyväksytty asetus velvoittaa kaikki yhteisön alueella julkisen kaupankäynnin kohteena olevat yhtiöt laatimaan konsernitilinpäätöksensä IAS-standardien mukaisesti vuoden 2005 alusta lukien. Hakija on tämä aikataulu ja IAS:n omien siirtymäsäännösten sisältö ennakoiden hankkinut valmiudet soveltaa standardeja jo 2003 alusta lähtien.

Hakija perustelee tarvettaan luopua suomalaisen käytännön mukaisesta tilinpäätösraportoinnista vaadittua aikaisemmin kahden raportointijärjestelmän ylläpidon epätarkoituksenmukaisuudella.

IAS-perusteinen tilinpäätösinformaatio on myös suomalaiseen käytäntöön verrattuna yksityiskohtaisempaa ja kansainvälisesti vertailukelpoisempaa.

2. Päätöksen perustelut

2.1. Poikkeuksen myöntämisen edellytykset. Kauppa- ja teollisuusministeriön päätös konsernitilinpäätöksen laatimisesta kansainvälisillä pääomamarkkinoilla yleisesti käytetyn säännöstön mukaisesti (KTMp 766/1998, jäljempänä Ministeriöpäätös) määrittelee tällä hetkellä ne edellytykset, joiden perusteella kirjanpitovelvollinen saa laatia konsernitilinpäätöksensä kirjanpitolain (1336/1997) 6 luvun säännösten sijasta noudattaen IAS-tilinpäätösstandardeja. Nämä edellytykset, joita hakija ei oman ilmoituksensa mukaan täytä, luetellaan tyhjentävästi Ministeriöpäätöksen 1 §:ssä. Kirjanpitolautakunnalle ei ole annettu kyseisessä päätöksessä eikä muussakaan säädöksessä toimivaltaa myöntää tätä päätöstä koskevia poikkeuksia. Näin ollen poikkeusluvan myöntämisen edellytyksiä ei tämän päätöksen osalta ole.

Selvyyden vuoksi lautakunta toteaa, ettei sillä ole muuhunkaan lainsäädäntöön perustuvaa toimivaltaa myöntää pörssiyhtiöille lupaa siirtyä soveltamaan yleisesti IAS-normistoa.

Arvopaperimarkkinalain (495/1989) 2:11.4 § antaa kirjanpitolautakunnalle oikeuden myöntää poikkeuksen lain soveltamispiiriin kuuluvan arvopaperin liikkeeseenlaskijan osavuosikatsauksen, vuosikatsauksen ja tilinpäätöksen sisällöstä, jollei laissa toisin säädetä. Lautakunnan oikeus myöntää poikkeuksia ei kuitenkaan ulotu rahoitustarkastuslain 2 §:ssä tarkoitettuihin yhteisöihin eikä vakuutusyhtiöihin. Arvopaperimarkkinalaki ei itsessään aseta estettä IAS-standardien soveltamiselle. Toisaalta poikkeussäännöksellä ei voida ulottaa standardien soveltamisalaa laajemmalle kuin mitä kirjanpitolain nojalla on nimenomaisesti määritelty. Edellä mainittu Ministeriöpäätös on annettu kirjanpitolain 3:2.2 §:n nojalla eikä kirjanpitolautakunnalla ole toimivaltaa tulkita sen vastaisesti arvopaperimarkkinalain mahdollistamia poikkeuslupasäännöksiä.

3. Kirjanpitolautakunnan päätös

Edellytykset laatia konsernitilinpäätös IAS-standardien mukaan määritellään tyhjentävästi kauppa- ja teollisuusministeriön antaman päätöksen 766/1998 1 §:ssä. Koska kirjanpitolautakunnalla ei ole toimivaltaa myöntää poikkeusta näistä edellytyksistä kyseisen ministeriöpäätöksen tai muunkaan lainsäädännön nojalla, lautakunta jättää hakemuksen tutkimatta.

Tähän päätökseen ei saa hakea valittamalla muutosta (Kirjanpitolaki

1336/1997, 8 luku 2 § 8 mom.).