Päätös poikkeuslupaan 1908/2013 liittyvän hakemusasiakirjan luovuttamista koskevassa asiassa

arbets- och näringsministeriet
Julkaisuajankohta 11.7.2014 0.00
Tiedote 1925
Numero
1925

NN on 16.6.2014 toimittanut työ- ja elinkeinoministeriön kirjaamoon viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 13 §:n mukaisen pyynnön saada kopio tai tuloste hakemuksesta, johon perustuen kirjanpitolautakunta on 17.12.2013 antanut päätöksen numero 1908 (KILA 1908/2013).

Asiakirjapyyntö koskee hakemusta, jolla on haettu Suomen lainsäädännön mukaista poikkeuslupaa säilyttää kirjanpitoaineistoa tilikauden aikana tilapäisesti Ukrainassa ja Intiassa, jotka ovat Euroopan talousalueen ja OECD:n ulkopuolisia valtioita. Poikkeusluvan hakija on sveitsiläisen monikansallisen yrityksen täysin omistama tytäryhtiö Suomessa. Kirjanpitolautakunta on myöntänyt poikkeusluvan, joka on julkistettu 17.12.2013 numerolla 1908.

Tietopyynnön kohteena olevassa hakemuksessa poikkeusluvan hakija selvittää pääperiaatteet konsernin taloushallinnon sekä yksityiskohtaisemmin hakijan taloushallinnon järjestämisestä. Hakemuksen sisältö on pääpiirteissään selitetty poikkeuslupapäätöksessä KILA 1908/2013. Poikkeuslupapäätös on julkistettu työ- ja elinkeinoministeriön internet-sivuilla seuraavassa osoitteessa: http://ktm.elinar.fi/ktm/fin/kirjanpi.nsf/717602942eb71ebdc22570210049e02b/acd494716e96fd6dc2257c890047a650?OpenDocument.

Päätös

NN:n pyytämä hakemus on sisällöltään julkinen viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999), jäljempänä julkisuuslaki, nojalla siltä osin, kuin sen luovuttamisella ei vaaranneta mainitun lain 24 §:n 1 momentin 20 kohdassa tarkoitettua yksityisen liike- tai ammattisalaisuutta. Asiakirjapyynnön kohteena oleva hakemus sisältää yksityisen yhtiön liikesalaisuutta koskevia tietoja. Tämä asiakirja on viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1 § momentin 20 kohdan nojalla kokonaisuudessaan salassa pidettävä. Tämän vuoksi hakemusta ei luovuteta NN:lle

Perustelut

Julkisuuslain 1 §:n 1 momentin mukaan viranomaisten asiakirjat ovat julkisia, jollei mainitussa laissa tai muussa laissa toisin säädetä. Viranomaisen asiakirjalla tarkoitetaan julkisuuslain 5 §:n 2 momentin mukaan viranomaisen hallussa olevaa asiakirjaa, jonka viranomainen tai sen palveluksessa oleva on laatinut taikka joka on toimitettu viranomaiselle asian käsittelyä varten tai muuten sen toimialaan tai tehtäviin kuuluvassa asiassa.

Julkisuuslain 7 §:n 1 momentin mukaan viranomaiselle asian käsittelyä varten tai muuten sen toimialaan tai tehtäviin kuuluvassa asiassa toimitettu asiakirja tulee julkiseksi, kun viranomainen on sen saanut, jollei asiakirjan julkisuudesta taikka salassapidosta tai muusta tietojen saantia koskevasta rajoituksesta julkisuuslaissa tai muussa laissa säädetä. Lain 10 §:n mukaan salassa pidettävästä viranomaisen asiakirjasta tai sen sisällöstä saa antaa tiedon vain, jos niin erikseen julkisuuslaissa säädetään. Kun vain osa asiakirjasta on salassa pidettävä, tieto on annettava asiakirjan julkisesta osasta, jos sen on mahdollista niin, ettei salassa pidettävä osa tule tietoon. Julkisuuslakia koskevassa hallituksen esityksessä (30/1998 vp) todetaan, että usein salassapitovelvollisuus koskee vain osaa asiakirjasta. Tieto asiakirjan julkisesta osasta on annettava, jos se voi tapahtua niin, että salassa pidettävä osa ei tule tietoon.

Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdassa säädetään salassa pidettäviksi asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liike- ja ammattisalaisuudesta. Liike- ja ammattisalaisuutta ei ole julkisuuslaissa tarkemmin määritelty. Julkisuuslakia koskevan hallituksen esityksen mukaan liike- ja ammattisalaisuudet ovat seikkoja, joiden tulee lähtökohtaisesti aina jäädä julkisuuden ulkopuolelle. Julkisuuslain 20 §:n 1 momentin 20 kohdassa tarkoitetun yksityisen liikesalaisuuden suojan näkökulmasta tieto, miten yhtiön sekä myös konsernin taloushallinto on järjestetty, on sellaista tietoa, jonka luovuttaminen voi aiheuttaa yhtiölle ja/tai konsernille taloudellista vahinkoa. Näin ollen tiedot ovat yhtiön liikesalaisuuksia.

Poikkeusluvan hakijayhtiö on 9.7.2014 ilmoittanut sähköpostitse lautakunnalle, että kuvaus konsernin ja yhtiön taloushallinnon järjestämisestä sisältää yritys- ja liikesalaisuuksia. Kirjanpitolautakunta katsoo, että poikkeuslupahakemus sisältää yritys- ja liikesalaisuuksiksi katsottavia tietoja ja toteaa, että julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan liike- ja ammattisalaisuuksien osalta salassapitovelvollisuus on ehdoton.

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen, ja tavalla, joka ilmenee tarkemmin liitteenä olevasta valitusosoituksesta.