Om bokföring av nedsatt bilskatts som skall äterbetalas
- Nummer
- 1780
1. Bakgrund till utlåtandet
Sökande ( - - - ) är en yrkeschaufför, som ber bokföringsnämnden ta ställning till bokföring av återbetalningen av den nedsatta bilskatten för en personbil som är registrerad i yrkesmässig persontrafik (taxi).
Då en företagare registrerar en personbil i yrkesmässig trafik får företagaren med stöd i 28 § i bilskattelagen (1482/1994) högst 9 600 euro nedsättning på bilskatten för en ny bil. Om bilens användningsändamål ändrar eller om försäkringsbolaget löser in bilen, återkrävs företagaren på den nedsatta skatten så att den skatt som skall återbetalas minskar med 1/36 för varje hel månad som bilen har varit registrerad.
Om till exempel en taxibil som har använts i 24 månader förstörs helt vid en kollision och försäkringsbolaget löser in bilen, skall företagaren betala tillbaka 12 månader x 266,67 € + moms 22 %, det vill säga 3 904,08 €, till staten.
Sökande tolkar återbetalningen av den nedsatta skatten som en del av bilens ursprungliga försäljningspris, som förfaller till betalning i efterskott då de villkor som berättigar till nedsättning inte uppfylls. Med andra ord skulle bilens slutliga pris avgöras först då bilen tas ur yrkesmässig trafik. I allmänhet känner man inte till denna tidpunkt, vilket betyder att det sällan är möjligt att beakta skatten redan vid bilköpet.
Utgående från det ovannämnda har sökande för avsikt att bokföra den återbetalade bilskatten som en ökning av bilens anskaffningspris per maskiner och inventarier an banken. Sökande undrar om detta förfarande är korrekt i förhållande till det alternativa bokföringssättet där skatten behandlas som övriga rörelsekostnader.
2. Motiveringar till utlåtandet
2.1. Bilskattelagen. Enligt 4 § i bilskattelagen är importören av ett fordon eller tillverkaren av ett fordon som är tillverkat i Finland skyldig att betala bilskatt. (1 mom.) Kan det inte påvisas vem som är importör eller tillverkare skall den skattskyldige vara den som låtit registrera eller tagit i bruk fordonet eller, om dessa inte kan påvisas eller skatten inte kan indrivas hos dem, ägaren till ett fordon som är i användning. (2 mom.). När ett fordons konstruktion eller någon annan faktor som inverkar på beskattningen ändras efter registrering eller beskattning, är den person skattskyldig som är fordonets ägare när någon faktor som inverkar på skattegrunderna ändras (3 mom.).
2.2. Bokföringsnämndens tidigare utlåtanden. Bokföringsnämnden har inte tidigare uttryckligen tagit ställning till bokföringsmässiga frågor kring bilskatt. I nämndens utlåtande BFN 1761/2005, som gällde behandlingen av om hur avfallskatt och andra skatter som inte direkt baserar sig på beloppet av försäljningen skall behandlas i bokföringen finns det dock ledtrådar till behandling av bilskatten i bokföringen. I utlåtandet citerar man kommissionens tolkningsmeddelande från år 1998, enligt vilket acciser inte hör till de skatter som direkt baserar sig på beloppet av försäljningen. En accis uppbärs och returneras inte på samma sätt som en mervärdesskatt i varje skede av produktionskedjan, men betalas som ett engångsbelopp i samband med att produkten första gången lämnar fabriken. Därmed kunde accisen anses vara en oskiljbar del av produktens pris, som skall inkluderas i omsättningen.
Bokföringsnämnden grundade långt sitt ställningstagande på denna tolkning av bokslutsdirektivet och ansåg att avfallsskatten och andra skatter som inte direkt grundar sig på beloppet av försäljningen, som är av accisnatur, skall upptas i den bokföringsskyldiges omsättning och avdras som övriga rörelsekostnader när skatten betalas.
2.3. Bokföringsnämndens ställningstagande. Utgångspunkten är att fordonets importör eller tillverkare är skyldig att betala bilskatten. Endast i undantagsfall gäller skattskyldigheten den som registrerar fordonet för första gången eller en senare köpare, som inte heller registrerar skattens andel av fordonets anskaffningspris som en skild post i sin löpande bokföring eller i bokslutet. I den situation som beskrivs i ansökan blir även fordonets ägare skattskyldig eftersom fordonet övergår från yrkesmässig trafik (beställningstrafik), som utgör grunden för nedsatt skatt, till ett annat användningsändamål. I denna situation skall återbetalningen av den nedsatta skatten – liksom bilskatten överlag – anses vara en skatt av accisnatur, som bokförs bland övriga rörelsekostnader.
Bokföringsnämnden anser inte det av sökande föreslagna alternativa bokföringssättet där bilskatt som förfaller först i samband med överlåtelsen behandlas som en ökning av fordonets anskaffningsutgift vara korrekt. Förfarandet leder till ett slutresultat som strider mot god bokföringssed, om en utgiftspost i anknytning till köpet skulle vara aktiverad i balansräkningen trots att fordonet har överlåtits.
3. Bokföringsnämndens utlåtande
Återbetalningen av den nedsatta bilskatten för en sådan personbil som har registrerats i yrkesmässig persontrafik (taxi) bokförs som övriga rörelsekostnader. Det är fråga om en skatt av accisnatur, där undantagsvis fordonets ägare är den skattskyldiga – i motsatts till då fordonet ursprungligen köptes. Bokföringsnämnden anser inte sökandes alternativa bokföringssätt, där den bilskatt som förfaller först i samband med överlåtelse av fordonet behandlas som en ökning av fordonets anskaffningsutgift, vara förenligt med god bokföringssed.