Poikkeuslupa tasekaavaan

arbets- och näringsministeriet
Julkaisuajankohta 17.2.1975 0.00
Tiedote 051
Numero
051

Keskusosuuskunta on hakemuksessaan pyytänyt jäsenosuusliikkeilleen lupaa poiketa kirjanpitolain 20 §:n nojalla kirjanpitoasetuksen 5 §:ssä annetusta tasekaavasta siten, että taseen vastattavissa omana erillisenä pääryhmänä ilmoitetaan nimike "Jäsenten pääoma", jonka alaryhminä ovat säästökassatalletukset ja jäsenten rahasto. Hakemukseen liitetyn tasekaavamallin mukaan ehdotetun uuden nimikkeen paikka on vastattavissa ennen arvostuseriä.

Säästökassaliikkeen harjoittamisesta on maininta hakemukseen liitettyjen osuusliikkeiden mallisäännöissä. Säästökassa ottaa sääntöjensä mukaan vastaan talletuksia vain osuuskunnan jäseniltä. Osuusliikkeet siis harjoittavat säästökassatoimintaa olematta pankkitarkastusviraston valvomia rahalaitoksia.

Aikaisemmin voimassa olleen kirjanpitoasetuksen (781/1945) mukaisissa omaisuustaseissa säästökassatalletukset ovat hakijan mukaan kuuluneet "Lainat jäseniltä" - tai "Jäsenten pääoma" -nimiseen pääryhmään toisen alaryhmän ollessa jäsenten rahasto. Jäsenten rahaston osuus on ollut suhteellisen pieni, kun taas säästökassatalletusten erä rahoitusrakenteessa on ollut hyvin merkittävä.

Osuusliikkeen sääntöjen mukaan sen jälkeen, kun osuusmaksu on kokonaan suoritettu, voidaan osa jäsenille tulevasta ylijäämän palautuksesta, kuitenkin enintään puolet, siirtää edustajiston päätöksellä jäsenten tilille jäsenten rahastoon. Tässä tapauksessa siis jäsen on sitoutunut lainaamaan osuusliikkeelle ylijäämän palautuksistaan enintään puolet hallintoneuvoston määräämää korkoa vastaan. Varojen nostamiselle on sääntöjen mukaan asetettu rajoituksia. Perimättä jäänyt ylijäämän osuus siirretään säännöissä mainittujen edellytysten täytyttyä myös jäsenen tilille jäsenten rahastoon, josta sanottu talletus voidaan nostaa milloin tahansa.

"Jäsenten pääoman" alaryhmät, säästökassatalletukset ja jäsenten rahasto, koostuvat pienistä yksittäisistä eristä, joiden jakaminen lyhyt- ja pitkäaikaiseen vieraaseen pääomaan on hakijan mukaan vaikeaa ja osittain tulkinnanvaraista. Toisaalta "Jäsenten pääoman" jakaminen lyhytja pitkäaikaisiin velkoihin antaa hakijan mukaan väärän kuvan rahoitusrakenteesta. "Jäsenten pääoman" erottaminen omaksi pääryhmäkseen parantaisi hakijan mukaan taseinformaatiota. Osuuskunnan erikoislaatuisuus säästökassatoimintaa harjoittavana ja jäsenten rahastoa keräävänä yhteisönä tulisi vaikeuksitta nähtäväksi suoraan taseesta.

Lausunnon perustelut

Ottaen huomioon hakemuksessa tarkoitettujen osuusliikkeiden luonteen säästökassatoimintaa harjoittavina ja jäsenrahastoa keräävinä yhteisöinä ja siihen nähden, etteivät sanotut osuusliikkeet toimi pankkitarkastusviraston valvonnassa, voidaan, koska taseinformaation on katsottava siten paranevan, poikkeaminen kirjanpitoasetuksen 5 §:ssä annetusta tasekaavasta kirjanpitolain 35 §:n nojalla sallia.

Kirjanpitolautakunnan lausunto

Keskusosuuskunnan jäsenosuusliikkeet saavat tämän päätöksen jälkeen kolmessa ensiksi laadittavassa tilinpäätöksessään poiketa kirjanpitoasetuksen 5 §:n mukaisesta tasekaavasta siten, että ne taseen vastattavissa vieraassa pääomassa omana erillisenä säästökassatalletusten ja jäsenten rahaston alaryhmiin jakautuvana ryhmänään esittävät nimikkeen "Jäsenten pääoma".