Utlåtande om skyldigheten att upprätta ett koncernbokslut för ett finländskt företag som står under bestämmande inflytande av ett moderföretag i Schweiz

Utgivningsdatum 3.6.2025 0.00 | Publicerad på svenska 22.7.2025 kl. 13.14
Typ:Pressmeddelande 2119

Nr

2119

Nyckelord

Skyldighet att upprätta koncernbokslut. Swiss GAAP. Undantag för underkoncerner.

1. Ansökan

Sökanden (--, nedan ”sökanden”/” the Applicant”) ber om ett utlåtande om huruvida sökanden kan låta bli att upprätta koncernbokslut med stöd av undantagsbestämmelsen i 6:1.5 i bokföringslagen, emedan sökandens schweiziska moderbolag upprättar koncernbokslut i enlighet med bokslutsstandarden Swiss GAAP FER?

2. Bestämmelser

Enligt 6 kap. 1 § 4 mom. i bokföringslagen (1336/1997 (BokfL) ”... behöver ett koncernbokslut inte upprättas, om

1) ett företag som lyder under lagstiftningen i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet äger minst nio tiondelar av moderföretaget,

2) moderföretagets övriga ägare har gett sitt samtycke till att koncernbokslut inte upprättas, och

3) boksluten för moderföretaget och dess dotterföretag sammanställs med koncernbokslutet för ett företag som lyder under lagstiftningen i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och koncernbokslutet ges in för registrering enligt bestämmelserna i 3 kap. 9 §.

Med stöd av 6 kap. 1 § 5 mom. kan undantag ”under de förutsättningar som avses där tillämpas också när en i det momentet angiven andel av moderföretaget ägs av ett företag som inte lyder under lagstiftningen i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, förutsatt att

1) detta företag upprättar sitt koncernbokslut och koncernens verksamhetsberättelse

a) i enlighet med redovisningsdirektivet, med undantag av vad som anges i artikel 29a om koncernhållbarhetsrapport,

b) på ett sätt som motsvarar det sätt som används när ett koncernbokslut och en koncernverksamhetsberättelse upprättas i enlighet med underpunkt a,

c) enligt kraven i de internationella redovisningsstandarder som antagits genom IAS-förordningen, eller

d) på ett sätt som motsvarar det som anges i de internationella redovisningsstandarder som definieras i kommissionens förordning (EG) nr 1569/2007 om införande av en mekanism för fastställande av likvärdighet för redovisningsstandarder som tillämpas av tredjelandsemittenter av värdepapper enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/71/EG och 2004/109/EG, och

2) koncernbokslutet granskas av en revisor eller revisionssammanslutning som är godkänd enligt den nationella lagstiftning som företaget lyder under.
 

3. Bokföringsnämndens tidigare ställningstaganden

3.1 Utlåtande om skyldigheten att upprätta koncernbokslut för ett finländskt företag som står under bestämmande inflytande av ett moderföretag i Storbritannien den 3 december 2024 (BFN 2024/2081)

I sitt utlåtande (BFN 2024/2081) ansåg bokföringsnämnden att UK GAAP i sin nuvarande form motsvarar redovisningsdirektivet på det sätt som avses i 6 kap. 1 § 5 mom. i BokfL.

Bokföringsnämnden konstaterade följande i sin motivering: 

Om moderbolaget till en finländsk underkoncern ligger utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet kan bokföringslagens undantag för underkoncerner i 6 kap. 1 § 4 mom. tillämpas endast om moderbolagets koncernbokslut har upprättats på det sätt som fastställs i närmare detalj i 6 kap. 1 § 5 mom. i bokförligslagen enligt förfaranden som är likvärdiga med redovisningsdirektivet.

När bokföringsnämnden utfärdade sina allmänna anvisningar om upprättandet av koncernbokslut den 28 mars 2017 hörde Storbritannien fortfarande till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Storbritannien lämnade EU den 1 januari 2021 och hör inte längre till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. När de allmänna anvisningarna i fråga utfärdades var de bokslutsstandarder som godkänts av EU-kommissionen US GAAP (USA), Japan GAAP och Kanada GAAP. UK GAAP anges inte separat i bokföringsnämndens allmänna anvisningar, eftersom Storbritannien vid denna tidpunkt hörde till Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

UK GAAP har fastställts utifrån redovisningsdirektivet. UK GAAP har under den tid som Storbritannien hörde till EU varit ett förfarande likvärdigt med redovisningsdirektivet och detta har enligt nämndens uppfattning inte förändrats till följd av Storbritanniens utträde ur EU.

4. Motiveringar till utlåtandet

Bokföringsnämnden anser att den schweiziska GAAP FER-redovisningsstandarden i fråga om principer, innehåll, omfattning och kvalitet i hög grad överensstämmer med EU:s redovisningsdirektiv och de nationella redovisningsstandarder som utarbetats utifrån det.  Nämnden ser således inget hinder för att den kan betraktas som en redovisningsstandard som motsvarar redovisningsdirektivet enligt BOKFL 6:1.5 mom. 1 b-punkten.

5. Utlåtande

Nämnden anser att schweiziska GAAP FER i sin nuvarande form motsvarar redovisningsdirektivet på det sätt som avses i 6 kap. 1 § 5 mom. i bokföringslagen.