Utlåtande om behandlingen i kommunens bokföring av sådana förändringar i grundkapitalet för så kallade frivilliga samkommuner som följer av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet

Utgivningsdatum 14.11.2023 14.01 | Publicerad på svenska 4.12.2023 kl. 8.11
Pressmeddelande 139

.

Nummer

139

Söksord

Kommun. Samkommun. Bokförning. Kapital. Reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet. 

I 4 kap. i lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (nedan införandelagen) föreskrivs det om egendomsarrangemang i anslutning till reformen. Egendomsarrangemang mellan välfärdsområdena samt kommunerna och samkommunerna genomförs enligt den så kallade begränsade fördelningsmodellen.

Enligt 42 § i införandelagen ska överföringen till välfärdsområdet av lös egendom som avses i 23 § bokföras mot grundkapitalet i kommunens bokföring, om inte kommunen bestämmer något annat. Semesterlöneskuld som överförs till välfärdsområdet ska alltid bokföras som grundkapital. Enligt regeringens proposition (RP 241/2020 rd) är syftet med paragrafen att förhindra uppkomsten av resultatpåverkan till följd av egendomsarrangemang.

Bokföringsnämndens välfärdsområdes- och kommunsektion har gett ett utlåtande om hur de tillgångs- och kapitalposter som överförs till välfärdsområdena ska behandlas i kommunernas och samkommunernas bokföring (utlåtande 128/2022). Enligt utlåtandet ska anvisningarna för kommunerna om hur tillgångs- och skuldposter som överförs till välfärdsområdena ska bokföras och om vilka uppgifter som ska redovisas i bokslutet även tillämpas på sådana så kallade frivilliga samkommuner, vars verksamhet inom social- och hälsovården och räddningsväsendet genom reformen överförs till välfärdsområdena.  

Enligt 42 § i införandelagen får bokföringsnämndens välfärdsområdes- och kommunsektion meddela anvisningar och ge uttalanden om hur egendomsarrangemang ska bokföras. I införandelagen finns det inga särskilda bestämmelser om behandlingen i medlemskommunens bokföring av sådana förändringar i grundkapitalet för så kallade frivilliga samkommuner som beror på egendomsarrangemang, och därför har sektionen beslutat att på eget initiativ ge ett utlåtande om saken. 
 

Motivering

Enligt bokföringsnämndens välfärdsområdes- och kommunsektions utlåtande 128/2022 ska anvisningarna för kommunerna om hur tillgångs- och skuldposter som överförs till välfärdsområdena ska bokföras och om vilka uppgifter som ska redovisas i bokslutet även tillämpas på sådana så kallade frivilliga samkommuner, vars verksamhet inom social- och hälsovården och räddningsväsendet genom reformen överförs till välfärdsområdena. Lös egendom som överförts till ett välfärdsområde ska dras av från tillgångsposterna i en frivillig samkommuns balansräkning. Överföringen bokförs mot grundkapitalet i den frivilliga samkommunens bokföring, om inte kommunen har bestämt något annat. Semesterlöneskuld som överförts till välfärdsområdet bokförs mot den frivilliga samkommunens grundkapital. Noteringen ska göras som en överföring mellan balansposter.

Noteringar som gjorts i en frivillig samkommuns grundkapital med stöd av införandelagen kan påverka värdet av de samkommunsandelar som upptagits i medlemskommunernas balansräkningar. I införandelagen finns inga bestämmelser om hur sådana förändringar i en samkommuns grundkapital som beror på reformen ska behandlas i medlemskommunens bokföring. Enligt regeringens proposition (RP 241/2020 rd) har syftet med 42 § i införandelagen varit att förhindra uppkomsten av resultatpåverkan till följd av egendomsarrangemang. Frågan huruvida kommunen har ordnat social- och hälsovårdstjänster och räddningsväsendets tjänster som egen verksamhet eller som medlem i en frivillig samkommun ska sålunda inte ha någon inverkan på hur de poster som överförs till välfärdsområdet påverkar kommunens bokföring.   

För att behandlingen av egendomsarrangemang i bokföringen ska vara enhetlig oberoende av det tidigare sättet att organisera verksamheten ska den förändring i grundkapitalet som beror på överföringen av en frivillig samkommuns lösa egendom och semesterlöneskuld bokföras som en ändring av samkommunsandelens värde och grundkapital i medlemskommunen. Varje medlemskommun bokför det belopp av ändringen som motsvarar dess medlemsandel.

Medlemskommunens andel av ändringarna i grundkapitalet upptas i bokföringen för 2023 oberoende av om samkommunen har upplösts under 2023 eller om den fortsätter sin verksamhet. I kommunens bokföring inverkar förändringen av samkommunsandelens värde på den överlåtelsevinst eller överlåtelseförlust som upplösningen av samkommunen medför för medlemskommunen. 
 

Utlåtande

Bokföring

Kommunens andel av de förändringar i värdet på grundkapitalet för en så kallad frivillig samkommun som beror på egendomsarrangemang till följd av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet bokförs i medlemskommunens bokföring för 2023 som en ändring av samkommunsandelens värde och kommunens grundkapital. Om det systemtekniskt är möjligt, ska noteringen göras i den ingående balansräkningen för 2023. 

Om detta utlåtande ger upphov till sådana ändringar i beloppet av intäkter och kostnader som bokförts för räkenskapsperioden 2023 och som föranleds av upplösningen av en frivillig samkommun, och ändringarna inte hinner behandlas som budgetändringar, ska avvikelserna motiveras i verksamhetsberättelsen.

Balansräkningen för jämförelseåret

De överföringar av egendom och kapital som bokförs med stöd av införandelagen är till sin karaktär inte ändringar i bokföringsprinciperna eller rättelser av fel från tidigare år, och därför görs det inga rättelser i den balansräkning för 2022 som är referensår i kommunens bokslut för 2023 och som avslutar den föregående räkenskapsperioden, utan de behövliga uppgifterna ges i noterna. 

Noter

Enligt 6 § 1 mom. 3 punkten i statsrådets förordning om de uppgifter som ska tas upp i kommunens bokslut (525/2020) ska noterna innehålla en redogörelse, om uppgifterna för den föregående räkenskapsperioden inte är jämförbara med uppgifterna för den räkenskapsperiod som gått ut. Det kan vara omöjligt att jämföra bokslutet för 2023 med föregående räkenskapsperiod exempelvis till följd av en överföring av utgifterna inom social- och hälsovården och räddningsväsendet till välfärdsområdena, överföringar av tillgångsposter och semesterlöneskuld, ändring av samkommunsandelen i en frivillig samkommun eller att samkommunerna för sjukvårdsdistrikt och specialomsorgsdistrikt inte längre omfattas av koncernboksluten.

Noterna till balansräkningens passiva ska dessutom enligt 9 § i statsrådets förordning om de uppgifter som ska tas upp i kommunens bokslut innehålla en specifikation per balansräkningspost om ökningar och minskningar av poster i eget kapital samt av överföringar mellan dessa poster under räkenskapsperioden.


Verksamhetsberättelse

Med beaktande av kravet på en rättvisande bild i bokslutet och verksamhetsberättelsen enligt 3 kap. 2 § 1 mom. i bokföringslagen ska kommunen i verksamhetsberättelsen för 2023 utöver noter lämna en redogörelse för hur reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet samt de överföringar av tillgångar och semesterlöneskuld som sker i samband med den påverkar räkenskapsperiodens intäkter och kostnader samt ekonomiska ställning.
 

 

 

Kuntien lausunnot