Utlåtande om hantering av rundradioskatten i bokföringen

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 30.4.2013 0.00
Pressmeddelande 1903
Nummer
1903

1. Bakgrund

Lagen om rundradioskatt (484/2012, härefter ”rundradioskattelagen”) trädde i kraft 1.1.2013. Det har förekommit oklarhet i hur rundradioskattelagen ska hanteras i bokföringen. Därför ger bokföringsnämnden följande utlåtande.

2. Utlåtande

2.1. Hantering av inkomstskatt och övriga direkta skatter i bokslutet

                        2.1.1. Enligt artiklarna 23.14, 23.19, 23.20 och 30 i fjärde bolagsrättsliga direktivet (78/660/EEG; härefter ”bokslutsdirektivet”) upptas de direkta skatterna som två poster i resultaträkningsschemat: ”Inkomstskatter” och ”Övriga direkta skatter”. Enligt bokföringsnämndens allmänna anvisning om resultat- och balansräkning 21.11.2006 (bilaga 1 och 2 till anvisningen) ska inkomstskatterna fördelas på posterna ”Skatter för räkenskapsperioden” och ”Latenta skatter”; den sistnämnda grundar sig på 5:18 § i bokföringslagen (1336/1997; härefter ”BokfL”).

2.1.2. Enligt BokfL 2:3 § ska prestationsprincipen såsom definierad i 3:3.1 § 5 punkten i BokfL som huvudregel följas vid upprätande av bokslut. För att bokslutet ska vara upprättat enligt prestationsprincipen krävs det att räkenskapsperiodens inkomstskatter och övriga direkta skatter upptas på ett sätt som motsvarar prestationsprincipen enligt BokfL 4:6 §. Därmed ska de förskottsskatter som den bokföringsskyldige har ålagts att betala enligt kontantprincipen (det vill säga debiterade skatter) och betalda förskottsskatter bokföras i huvudboken under räkenskapsperioden. I bokslutet periodiseras inkomstskatterna på ett sätt som motsvarar prestationsprincipen och de upptas i resultaträkningen under "Räkenskapsperiodens skatter".

2.1.3. Om de förskott som den bokföringsskyldige har ålagts att betala till staten vid upprättandet av bokslutet visar sig vara lägre än den slutliga skatten för räkenskapsperioden ska underskottet, det vill säga den skatteskuld som enligt prestationsprincipen uppstår som komplettering till förskottsskatterna, upptas å ena sidan i resultaträkningen som räkenskapsperiodens skatter och å andra sidan som en ökning av passiva resultatregleringar i balansräkningen. Om däremot den betalda förskottsskatten är större ska den väntade skatteåterbetalningen upptas i bokslutet å ena sidan som en minskning av räkenskapsperiodens skatter och å andra sidan som en ökning av aktiva resultatregleringar.

                        2.1.4. Enligt den väsentlighetsprincip som gäller för god bokföringssed kan skatteskulden lämnas obokförd i det fall då skillnaden mellan skatter som har betalats för räkenskapsperioden och skatter enligt prestationsprincipen är liten.

2.1.5. Bokföringsnämnden anser även att väsentlighetsprincipen medför att, då det framgår att den tilläggsskatt som ska betalas eller den skatteåterbäring som kommer att inflyta i liten grad avviker från vad som har upptagits som passiv eller aktiv resultatreglering i den avslutade räkenskapsperiodens balansräkning när beskattningen blir klar, skillnaden som uppstår kan upptas i gruppen för inkomstskatt för innevarande räkenskapsperiod, trots att bokföringsgrunden är en skatt som hänför sig till föregående räkenskapsperiod. En eventuell tilläggsskatt som den bokföringsskyldige åläggs att betala senare kan också upptas som inkomstskatt i resultaträkningen för en senare räkenskapsperiod, förutsatt att storleken på denna tilläggsskatt inte är väsentlig.

2.1.6. Å andra sidan ska väsentliga tilläggsskatter och övriga skatter som hänför sig till tidigare räkenskapsperioder upptas i den pågående räkenskapsperiodens utgående balansräkning som en korrigering av posten "Balanserad vinst (förlust) från tidigare räkenskapsperioder" och jämförelseuppgifterna i balansräkningen för föregående räkenskapsperiod ska korrigeras på motsvarande sätt. En redogörelse för de korrigeringar som har gjorts ska lämnas i noterna till bokslutet enligt 2:2.1 § 3 punkten i bokföringsförordningen (1339/1997; härefter "BokfF") samt BokfF 2:5.1 § 1 punkten om specifikation av eget kapital.

2.2. Rundradioskattens juridiska karaktär

2.2.1. Fastställande av skatten. Enligt 3:1 § i lagen om rundradioskatt gäller att "samfund - - vars beskattningsbara inkomst för skatteåret är minst 50 000 euro ska betala 140 euro i rundradioskatt plus 0,35 procent av den del av den beskattningsbara inkomsten som överstiger 50 000 euro. Skattebeloppet ska dock vara högst 3 000 euro.” Uträkningsregeln i lagrummet betyder att maximiskatten på 3 000 euro fastställs om samfundets beskattningsbara inkomst för skatteåret är minst 867 142 euro. Ett samfunds och en samfälld förmåns beskattningsbara inkomst av näringsverksamhet, beskattningsbara jordbruksinkomst och beskattningsbara inkomst av annan verksamhet skall beräknas särskilt genom att från skatteårets inkomst dras av tidigare skatteårs förluster av samma slag. (inkomstskattelagen (1535/1992) 30.4 §).

2.2.2. Avdragbarhet i beskattningen. Enligt lagen om beskattning av näringsverksamhet (360/1968; härefter ”NärSkL") 8.1 § 19 punkten är rundradioskatten en utgift avdragbar från inkomsten i näringsverksamheten. Motsvarande bestämmelse om att rundradioskatten är en utgift avdragbar från inkomsten i lantbruksverksamheten finns i inkomstskattelagen för gårdsbruk (543/1967) 6.1 § 14.

2.2.3. Periodisering i beskattningen. Rundradioskattelagen innehåller inga bestämmelser om hur ett samfunds rundradioskatt ska periodiseras i beskattningen. Skattestyrelsen har dock gett en anvisning om detta (diarienummer A38/00 00 00/2012, härefter ”Anvisningen”), där man framför bl.a. följande i punkt 1.3.4:

·         "Skatteförvaltningen anser att rundradioskatten för samfund ska - - periodiseras i inkomstbeskattningen i första hand som en utgift under det skatteår under vilket den slutliga skatten debiteras. När man bedömer frågan om periodisering ska man även beakta att den rundradioskatt som ska dras av under skatteåret inte i samtliga fall kan fastställas med exakt precision i den skattdeklaration som ska ges för skatteåret och i den ordinarie beskattning som ska verkställas, eftersom grunden för rundradioskatten för samfund i så fall är den beskattningsbara inkomsten för samfundet, vars belopp rundradioskatten samtidigt påverkar i egenskap av avdragsgill rat. Om periodiseringen däremot sker enligt den situation som råder då beskattningsbeslutet fattas, känner man till det exakta beloppet på den debiterade skatten och avdraget, och då finns det inget behov av att göra retroaktiva korrigeringar med anledning av ändringar i den ordinarie beskattningen, vilka påverkar beloppet på den rundradioskatt som ska betalas."

·         "Frågan om periodisering av rundradioskatt lämnar dock visst rum för tolkning. Därför anser Skatteförvaltningen att samfundet kan om det så önskar periodisera det uppskattade beloppet av rundradioskatten för skatteåret som kostnad för detsamma skatteår. Är det så att det skattebelopp som avdragits avviker från den rundradioskatt som påförs vid beskattningen för skatteåret ska avvikelsen beaktas på ett sätt som påverkar samfundets beskattningsbara inkomst."

·         "Enligt 22 § i NärSkL får obetydliga utgiftsposter likväl räknas som kostnad för det skatteår under vilket de har erlagts. Rundradioskatt för samfund alternativt kan räknas som en utgift under skatteåret upp till beloppet på det förskott samt komplettering av förskott som har betalats för rundradioskatten i enlighet med kontantprincipen."

2.3. Bokföringsnämndens ställningstagande

2.3.1. Registrering i resultaträkningen. Bokföringsnämnden anser det vara förenligt med sådan god bokföringssed som avses i BokfL 1:3 § att uppta rundradioskatten i resultaträkningen under "Övriga rörelsekostnader”. Detta ställningstagande överensstämmer med det utlåtande om att avfallsskatt och övriga skatter som inte direkt grundar sig på försäljningen, som bokföringsnämnden tidigare har gett i BFN 1761/2005, ska upptas som "Övriga rörelsekostnader".

2.3.2. Periodisering i bokföringen. Av regeln för uträkning av skatt i Rundradiolagen följer att det är svårt att exakt uppskatta den slutliga skatten. Om den bokföringsskyldiges beskattningsbara inkomst inte nämnvärt ändras jämfört med den senast avslutade beskattningen avviker de förskott som den bokföringsskyldige har ålagts att betala endast lite från det slutliga skattebeloppet. Därför anser nämnden att man i den beskrivna situationen kan uppta rundradioskatten som kostnad för räkenskapsperioden till det belopp som den bokföringsskyldige har ålagts att betala som förskott och en eventuell komplettering av förskotten utan att beloppet för den slutliga skatten behöver räknas ut på ett sätt som motsvarar prestationsprincipen. Om förskottsbetalningarna av rundradioskatten å sin sida visar sig vara ogrundade på grund av att räkenskapsperioden går med förlust eller någon annan orsak ska det betalda beloppet å ena sidan upptas som en minskning av övriga rörelsekostnader och andra sidan bland aktiva resultatregleringar.

2.3.3. Nämnden betonar också att prestationsprincipen enligt BokfL 2:3 § är den huvuddregel för upprättande av bokslutet som avses i BokfL 3:3.1 § 5 punkten. Därmed kan den bokföringsskyldige följa denna princip samt tillämpa det som har beskrivits i avsnitt 2.1 här ovanför också vid hanteringen av rundradioskatten i bokslutet.